Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4262 ggr
micki83
2016-07-18 08:26

Rengöring av menskopp

Så, jag har använt menskopp i kanske 7 år nu, jag började med storlek A, men efter tunga blödningar så bytte jag till storlek B, samt bytte märke. Jag tror inte det är så stor skillnad på kopparna, men min nuvarande fungerar rätt bra.. dock  läcker den om den är full eller aningen snett insatt. Så kör ofta trosskydd samtidigt.

I alla fall, så efter att jag skaffade p-stav så blödde jag länge, använde koppen typ ett halvår i sträck, vilken ju inte är särskilt hälsosamt för underlivet.. men blödde. Har haft p-staven i snart 2 år, och nu har jag ofta mens 2 veckor i sträck, dock uppehåll på kanske en månad emellan, vilket ju är skönt. Hade hoppats att mensen skulle försvinna helt, men sån tur hade jag inte.

I alla fall, så efter aktiv användning av koppen så hade den blivit mörk av blod. Jag kokade den, skrubbade med diskmedel och handtvål och den gick bara inte att få ren. Så jag beslöt att testa sätta den i diskmaskinen (frågade min man om det var ok innan jag gjorde det). Vi använder bara milt ekologiskt diskmedel. Satte den i ett eget fack i bestickkorgen.. och wow. Första gången på flera månader hade jag en fläckfri kopp. :)

Annons:
Fialialej
2016-07-19 00:24
#1

TACK för tipset! Ska testa det. :) Ser lite unket ut när koppen är missfärgad men får inte heller rent den på något sätt…

"På natten är alla katter svarta"

OlgaMaria
2016-07-19 05:41
#2

Brukar ni skölja den med kallt vatten först? Varmt vatten får nämligen blod att koagulera och fastna. Ett tips för att få den att vara ren längre. Använder inte menskopp själv men blodfläckar är jag bra på ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

micki83
2016-07-19 08:07
#3

Jag brukar skölja den varje gång jag tömmer den, oftast i kallt vatten. Men efter aktiv användning (man har ju den i slidan dygnet runt under mensen), så vill den bli missfärgad.

Splatter
2016-07-19 13:41
#4

Tror det är bättre för kroppen om ni tar bort missfärgningarna med utspädd ättika i kallt vatten istället för med diskmaskin och diskmedel. Man kan sen hälla en liten skvätt i vattnet när man kokar koppen.

Man kan även hälla en skvätt vinäger i tvättmaskinen för att bli av med missfärgningar om man råkar missfärga trosor eller andra kläder! ☝️

micki83
2016-07-19 16:37
#5

Hade faktiskt inte tänkt på att vinäger eventuellt skulle kunna fungera. Dock, kan skada om man kör den i diskmaskinen? Den ska ju skölja ordentligt så att kärlen är tillräckligt rena att äta på.

Splatter
2016-07-19 17:24
#6

Det är ändå kemikalier i diskmedel som du inte vill ha kontakt med i flera timmar mot dina känsliga slemhinnor, jämfört med mat du lägger upp på tallriken och äter upp på några minuter. Dessutom är inte menskopparna framtagna för att klara flera rundor i en diskmaskin med dess kemikalier, så det kan uppstå sprickor i silikonet där det kan ansamlas bakterier! 

Jämför det mot ättiksyra som kroppen själv producerar i olika förlopp så det kan kroppen bryta ned helt själv utan större problem. Man bör inte använda mer än en 5 % ättiksyra blandning i vatten (0,5 dl ättika till 1 liter vatten) vid desinficering, och inte varje gång man desinficerar koppen, kanske var 4e gång eller så.

Annons:
Annielle
2016-07-19 20:52
#7

Håller med Splatter, skulle föreslå ättika, men läste vidare och såg att tipset redan fanns! 🙂Man ska ju dessutom bara koka menskoppen i 5-10 minuter någonting, en runda i diskmaskinen är ju mycket längre.

Jag har aldrig själv haft problem med missfärgad menskopp trots att jag använt det i ca 5 år och inte sköljt den i kallt vatten som regel heller….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

micki83
2016-07-20 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Min var inte missfärgad innan jag skaffade p-stav. Med de långa blödningarna och den aktiva användningen av koppen så.gick den inte längre att få ren med vanliga metoder. Har dock inte testat ättika. Så här ser min kopp ut, den borde va rosa.

Annielle
2016-07-20 14:37
#9

Oj, ja verkligen missfärgad, min syrras har jag sett en gång och undrade hur den hade blivit så missfärgad, men din är värre.

Så testa ättika, det kan man till och med använda till rengöring av bettskenor när det behövs 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: