Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4297 ggr
mangnolie
7/15/16, 1:03 PM

Väger mer än jag ser ut

Hej! Jag är en tjej på 15 år och väger 57 kg till mina 164 cm. Jag tycker det är jättemycket, för det känns som alla andra i min ålder väger mindre. Men grejen är att jag har typ 65 d-e i bh-storlek och jag är väldigt smal på både över och underkroppen. Brukar behöva köpa linnen och så på barnavdelningar, för ibland är till och med XS för stort. På underkroppen har jag storlek XS-S så där är jag med ganska smal. Så jag fattar inte varför jag väger så mycket? Vissa som ser ut att väga mer än mig väger mindre. Det känns jättejobbigt för alla killar säger typ att de vill ha en tjej på ett bmi under 20, vilket jag inte har. Men ändå är jag smal och tycker jag har ganska snygg kropp, jag får ofta komplimanger för den också. Men då förstörs ju allt det positiva genom att jag då väger så himla mycket! Jag tränar en hel del också, så jag har ganska vältränade ben och rumpa. Men inte kan väl de göra så att jag väger så mycket? Mår så dåligt över min vikt nu och vågar inte säga till nån vad jag väger. Det känns som den inte gör min kropp rättvisa. Jag får nog försöka gå ned några kilo, för det kommer vara skitjobbigt sen när man behöver väga sig för skolsystern och så, för då kommer min äckliga vikt visa att jag typ väger över genomsnittet för tjejer i min ålder som har min längd, när jag egentligen är smal😢

Annons:
Sommarek
7/15/16, 1:14 PM
#1

Du väger INTE över genomsnittet, så lägg ner. Din vikt är helt normal, och om grabbarna omkring dig väljer tjejer efter vikt så säger det väl sig själv att det är dom som har problem, inte du? Muskler väger en del, till att börja med, och du säger ju själv att du är smal och får höra att du är fin, så varför i hela världen hakar du upp dig på detta? Tala om i-landsproblem.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Inkanyezi
7/15/16, 1:14 PM
#2

Femtiosju kilo på etthundrasextiofyra centimeter är inte jättemycket, utan alldeles normalt, och det kan säkert vara att flera i din ålder väger mindre, eftersom det inte är ovanligt med ganska stor variation.

Du har ingen som helst orsak att må dåligt över din vikt. Jag tycker absolut inte att du borde försöka gå ner i vikt, utan du bör snarare förlika dig med att du är helt normalt byggd och normalviktig.

Så ditt problem är definitivt inte vikten, utan att du oroar dig för den.

Att gå ner till undervikt kan vara mycket skadligt, så det bästa du kan göra är att strunta i det där med vikten.

mangnolie
7/15/16, 1:21 PM
#3

Men det är jobbigt eftersom att jag ser smalare ut än normalvikt och då känns det så himla störande att min vikt säger att jag ligger på normalvikt, när det inte syns på mig. Jag vill inte vara en normalviktig person, jag vill vara smal. Killar och tjejer brukar till och med fråga om jag är underviktig ibland. Så säger min vikt att jag är tjockare än vad jag ser ut. Det känns så himla störande. Folk som är kraftigare än mig brukar till och med väga mindre än vad jag gör.

Kyllan56
7/15/16, 1:26 PM
#4

Grattis till dig, som har en större muskelmassa än dina kamrater som väger mindre men ser "större" ut. 

1 kg fett är fem gånger så stort som 1 kg muskler. De killarna som säger att de vill ha en flicka med ett BMI på under 20, är "idioter". Kunskap är makt, så kan du argumentera med dem. 

BMI är inget mått för vältränade personer. Det finns kroppsbyggare, som har häda BMI, som om de vore feta. När de inte har ett uns underhudsfett. 

BMI tar inte hänsyn till om det är muskler eller fett som väger. 

Så berätta det för dessa killar, som inte begriper bättre! En gång i tiden var jag mycket vältränad. Jag är 1.70 lång oh vägde 73 kg och var för smal. Allt var muskler och jag såg mycket smal ut!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
7/15/16, 1:27 PM
#5

#3 Du vill inte vara en normalviktig person???

En normalviktig person är smal och dina tankar om detta gör att du ligger i riskgruppen för anorexi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mangnolie
7/15/16, 1:31 PM
#6

#4 Jag vet, men jag vill ändå inte väga så mycket. De flesta killar i min ålder väger typ 60 kg, och man vill ju inte väga nästan lika mycket som killarna. Tjejer ska ju vara mindre än killar.

Annons:
Sommarek
7/15/16, 1:32 PM
#7

#6 Varför vill man inte väga så mycket och varför "ska" tjejer vara mindre?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangnolie
7/15/16, 1:33 PM
#8

#5 Nej det vill jag inte, att vara normalviktig låter så himla tråkigt. Jag vill inte vara normal. Nej, jag hade ju aldrig velat se anorektisk ut, det är verkligen inte snyggt. Fast jag vill ju vara smalare än normalt.

Maria
7/15/16, 1:34 PM
#9

#6 Hör du inte hur motsägelsefulla dina ord är?

Man har ju inte växt färdigt när man är 15. Både killar och tjejer kan variera stort i din ålder vad det gäller vikt och längd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
7/15/16, 1:35 PM
#10

Tror du ska ta och prata med någon, för din syn på hur man "ska" vara låter inte sund. Vill du inte heller ha två ögon och tio tår, kanske, eftersom det också är normalt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangnolie
7/15/16, 1:35 PM
#11

#7 För att jag som tjej vill väga lite. Jag vill vara lätt. För att det är ju så? Att killen ska vara större än tjejen. Jag tycker iallafall att det ser sjukt konstigt när tjejen är större än killen, usch.

Honestyisdead
7/15/16, 1:35 PM
#12

Men snälla nån.  Du är nöjd med din kropp så sluta tramsa om vikten. Du väger inte mycket och INGEN vet vad du väger om du inte själv säger det.

Klart man väger mer med stora bröst än någon med små.

Du skapar problem som inte finns.  Gör något nyttigt med din tid istället.  Tex njut av sommaren.

mangnolie
7/15/16, 1:37 PM
#13

#9 Det är ju det som är så hemskt, att jag inte ens växt färdigt än. Då kanske jag kommer väga ännu mer om några år🤮

Annons:
Maria
7/15/16, 1:37 PM
#14

#11 Hoppas din syn ändras i takt med att du mognar. Både kroppsligt och din syn på omgivningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
7/15/16, 1:38 PM
#15

Jag ger upp den här hopplösa diskussionen. Hoppas att du växer upp lite och, som Hera säger, hittar något annat att lägga din ork på.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangnolie
7/15/16, 1:39 PM
#16

#10 Jo men asså, det var inte så jag menade. Jag menade att det låter sjukt tråkigt att vara normalviktig. Liksom ordet normal. När jag ser smal ut vill jag ju inte höra att jag är normalviktig.

Maria
7/15/16, 1:42 PM
#17

#16 Nöj dig med att du ser smal ut. Skit i vad vågen visar.

Du kanske borde satsa på att bli mognare för övrigt då du verkar ovanligt naiv för att vara 15 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mangnolie
7/15/16, 1:42 PM
#18

#12 Men mina bröst är inte ens stora om man kollar på dem, så att det är dem som tar upp min vikt är inte så troligt.

Sarah
7/15/16, 1:43 PM
#19

Du borde söka hjälp innan du utvecklar ngn ätstörning. Jag och min svägerska är lika stora. Lika långa, och samma storlek på kläder. Men hon väger ca 7 - 8 kg mer än mig då hon har mycket mer muskler. Hon är pt och tränar jämt. Vi är båda små tjejer och vikten betyder absolut ingenting.

mangnolie
7/15/16, 1:43 PM
#20

Klassas man som omogen bara för att man inte vill väga mycket? Då klassas typ nästan hela världens befolkning som omogen isåfall.

Annons:
Maria
7/15/16, 1:45 PM
#21

#20 Du är ju smal redan har du skrivit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mangnolie
7/15/16, 1:50 PM
#22

#19 Men jag kommer inte utveckla nån ätstörning. Vill ju bara gå ner typ 7 kg. Sen är jag nöjd. Jag vet det,  att vikten egentligen inte behöver ha något med utseendet att göra, eftersom att alla människor är olika byggda. Jag vet ju att jag är smal. Men nu handlar det att jag vill väga mindre och det har inget med utseendet att göra.

mangnolie
7/15/16, 1:51 PM
#23

#20 Jaa, jag ser smal ut. Men det jag säger är att jag inte vill väga mycket, även om jag ser smal ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
7/15/16, 1:56 PM
#25

När det gäller att ha den där "lätta" känslan i kroppen så går den inte hand i hand med vikten.
Om man jämför en mager, omusklad person med en normalviktig och mer muskulös person så kan jag garantera att det är den normalviktiga som känner sig "lättare" i kroppen, just pga mer muskelmassa.

Jag tycker också att du har en väldigt skev syn på vikt och ideal.

Vad vågen/BMI visar är absolut ingen pekpinne för om du är smal, normal eller kraftig.

Var vän med din kropp, dra inte på dig ätstörningar och andra demoner.

//Harley,
lyckligt gift med en kille som är både kortare och lättare än mig


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kyllan56
7/15/16, 2:08 PM
#26

Ja du är omogen då du inte kan skilja på vikt och volym! Med andra ord vad du väger och ur din kropp ser ut! Du blockerar dig från förnuftiga argument och "missuppfattar" Särskiljer inte på att många i världen vill gå ner i vikt för att de faktiskt är överviktiga, få menar jag i FETT! Inte muskler.  Du jämför alltså dig med de i världen som faktiskt är överviktiga. 

Att vilja gå ner i vikt bara för att vikten är för hög, men kroppen är inte överviktig. Är ett observandum och ett tecken på att du är i riskzonen för en ätstörning. Att vilja gå ner 7 kg när du inte ens är det minsta mullig är inte sunt. Sedan skall man aldrig banta, utan äta sunt. Framförallt inte när man växer.

Gå och prata med någon vuxen i din familj om du litar på eller sjuksköterskan/kuratorn på din skola. 

När man är ung som du är faller man lätt för grupptryck. Gruppen har inte alltid rätt! Därför är det bra att tala med vuxna som kan hjälpa dig att förstå vad som är "sant" och vad som är ungdomars påhitt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Honestyisdead
7/15/16, 2:10 PM
#27

Låser tråden och ber ts prata med skolsyster efter sommarlovet eftersom bantning vid 15 års ålder kan skada kroppen för livet. Det är sjukliga tankar och helt  verklighetsfrånvänt.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: