Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2143 ggr
Lia
2016-07-14 19:31

Brinnande underliv

Jag behöver skriva av mig. Känner ni igen er får ni också gärna göra detsamma! Idag väntade jag 5 minuter för länge med att kissa. 5. Så otroligt korkat. Jag är ju hemma, och jag vet att jag inte ska göra så. Får då bryter helvetet lös. Det brann och sved och värkte och tårarna rann. Det är bara att ta fram xylocain 5 %. Vänta 5 minuter. Spola av. Nej, inte tillräckligt? Okej. 2 %. Vänta ytterligare 5 minuter. Spola av igen. Allt är totalt avdomnat. Eller nej, inte allt. Inuti slidan värker det fortfarande. Men jag kan i alla fall resa mig upp och gå och lägga mig. Försöker torka mig så bra det går. Så, det tog i alla fall 20 minuter för mig att gå på toa idag. Hade jag bara gått 5 minuter tidigare hade jag säkert varit färdig på 3 minuter. Men jag lär mig ju aldrig. Jag fattar inte att detta är mitt liv, jag kan inte acceptera det. Så jag väntar. Och sen får jag ta smällen. Det är extra roligt när jag inte är hemma och inte kan gå i tid, eller inte har tillgång till dusch… Någon som har bättre rutin? Andra tips?

Annons:
Aniara14
2016-07-14 19:35
#1

Vad är det för en sjukdom du har i urinvägarna som gör att det blir så?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lia
2016-07-14 19:38
#2

#1 Ingen aning. Gyn säger vestibulit, jag misstänker kronisk uretrit. Eller ja, båda. Men jag har haft såhär i hela mitt liv, i alla fall sen jag var 5. Men läkarna bryr sig inte så mycket och jag är trött på att tjata på folk som inte tror mig. Vet inte längre vad jag ska göra…

Aniara14
2016-07-14 20:02
#3

Har du blivit undersökt ordentligt av sjukvården nån gång på senare tid, både den gynekologiska avdelningen och urinvägarna, inklusive urinprov?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lia
2016-07-14 20:13
#4

Ja jag har många gånger fått ta urinprov, som alltid är negativa. Jag får passa på när mamma ska till vc tex eller när det blir riktigt illa. Senast för ca ett halvår sen topsade gyn i urinröret för att göra noggrannare undersökning, men det gav inget heller. Så jag får mina salvor bara. Jag har även fått antibiotika "för säkerhets skull", men då har jag bara fått Svamp och ändå inte blivit bättre. Jag har endometrios också, så varje gång jag är hos gyn kollas det noga efter nya cystor, så vanliga undersökningar har jag också fått.

Fransu
2016-07-14 20:34
#5

Låter som uretrit. Jag har det, men är idag mycket bättre. För några år sedan var det ett helvete. Det som håller det i schack för mig är att dricka mycket. Så fort urinen blir lite mer koncentrerad så är det inte roligt att kissa. På kallare delen av året kan jag få lite skov ibland trots att jag dricker mycket, men inte alls lika illa som det var för några år sedan.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Aniara14
2016-07-14 20:37
#6

I alla fall bra att dom undersöker det fysiska ordentligt, och inte bara avfärdar det hela med att det är "psykiskt" som vissa dumhuvuden inom sjukvården ibland gör när dom inte genast kommer på vad det är för nån sjukdom patienten har.

Symptomen låter ju som akut kraftig urinvägsinfektion, =blåskatarr, men eftersom det inte syns nåt på urinproven så kan det väl knappast vara det heller. Och att då ändå ta antibiotika utan anledning är nog inte nån idé, utan ger bara biverkningar, som du har märkt, och i förlängningen kanske även utveckling av antibiotikaresistenta bakterier. Så det ska man nog helst undvika.

Tyvärr så har jag inga råd eller tips på hur du ska handskas med detta, annat än som vid alla sjukdomar, att man försöker undvika sånt som man märker att man blir sämre av.

Hoppas sjukvården och den medicinska forskningen snart upptäcker nåt som hjälper mot detta, eller åtminstone gör så det blir lite bättre och mera uthärdligt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
IaMiaMaria
2016-07-14 20:59
#7

Bara en tanke, men om det är själva urinen och urinledaren som är problemet så borde det inte göra ont inne i själva slidan tycker jag, eftersom kisset inte kommer därifrån. Men klart kan ju reta det yttre, runt blygdläppar och så. Men jag vet inte. Låter väldigt jobbigt iaf.

Själva endometriosen kan ju skapa många olika problem, jag känner till att vissa får problem med sina toabesök då, både att kissa och bajsa blir väldigt smärtsamt. Vet dock inte varför och så gör det väl mer ont i magen då.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Lia
2016-07-14 21:18
#8

#5 Jag har alltid jätteljus urin, så det är inte ens koncentrerat i alla fall. Men det hjälper inte. #6 Tack! (: #7 Nej det är jättekonstigt. Men allt känns som en enda röra, så det kanske gör ont någon annanstans fast det känns som i slidan? Jag vet inte.

Lia
2016-07-15 01:45
#9

Jag kom precis på att min reumatolog misstänker Sjögrens. Och då har man ju problem med underlivet. Det kanske hänger ihop? Jag får prata med henne om det nästa gång jag ska dit.

Upp till toppen
Annons: