Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1191 ggr
Anonym
Anonym
7/6/16, 12:19 PM

behandlar min sambo dåligt

Skulle egentligen postas i Relationer iFokus men där fanns inte "anonym funktionen".

Jag har haft en tuff uppväxt och jag bearbetar den i min takt, ibland mer och ibland mindre. Men detta har gjort att jag är ganska instabil i mitt mående.

Jag har varit tillsammans med min sambo i 3,5 år.

Jag har oftast ganska dåligt tålamod, speciellt när det är mycket saker som händer i mitt liv. Jag kan säga spydiga kommentarer till min sambo och vara hård och oförstående. Vi har pratat jättemycket om det här för jag känner att jag behandlar honom rent ut sagt som skit ibland och tar honom för givet. Vi har kommit överens om att han ska säga till när han tycker att jag går för långt men han uppfattar situationen på ett helt annat sätt än mig. Jag är ganska bra på att dölja vad som händer i mig så det är kanske bara hälften som syns utåt, som han får "ta del av "medans det är kaos i mig.

Han lider inte märk värt av mitt humör mer än att han inte vill att jag ska må dåligt men jag lider för att jag känner att jag behandlar honom hänsynslöst. Jag är rädd att det en dag går för långt och jag säger något som är riktigt elakt för att jag helt enkelt blivit "van" att kunna behandla honom som jag gör. Han har också tagit efter mitt beteende lite grann och när vi pratar om det så blir han ledsen att han sårat mig men skyller inte på mig utan har egna teorier vad det beror på men jag är ganska säker på att han förändrats för att jag inte är snäll.

Ibland fungerar det att räkna till tio eller ta ett djupt andetag, jag har till och med en tatuering med ett mantra som jag upprepar för mig själv när jag inte mår bra men när jag är för trött eller mår för dåligt så fungerar inte dessa metoder.

Jag är i egentligen snäll, omtänksam och väldigt självmedveten. Min sambo är min förebild och trygghet och jag vill stärka hans självbild varje dag vi är tillsammans för han är helt fantastisk men tror inte alltid på sig själv. Vi har inget problem i vår relation utan det är hos mig det ligger och oftast bara jag som lider av mitt sätt att vara och brist på att hitta balans när jag är i obalans.

Jag talar nästan alltid om för honom när jag inte mår bra och säger typ " idag kanske jag inte är så trevlig". Han är alltid förstående och tar oftast inte åt sig av mina spydiga kommentarer men jag märker att han blir påverkad.

Hur gör ni när ni känner att ni håller på att tappa fattningen eller är i obaland?

Har ni någon speciell metod som jag kan prova, helst något som är lätt att ta till då och där det gäller och inte behöver förberedelser?

Alla råd är välkomna också om du själv känner igen dig i min situation för du gärna tala om det.

Annons:
The_pearl
7/6/16, 12:27 PM
#1

Det enda jag tänker på, som är himla effektivt mot sånt här, är att prova på några behandlingar med hypnosterapi. Att gå tillbaka o röja bort det som ligger å gnager, som får dig att må dåligt. Jag har provat hypnos och tack vare det slipper jag å mycket dåligt mående. För första gången i mitt liv är jag nöjd. O mår bra. Bor du i Skåne kan jag tipsa dig om de jag gått till o som är kända att vara jättebra! 😊 pm gärna om du är intresserad!

Honestyisdead
7/6/16, 12:28 PM
#2

Du har helt rätt i att du var gång du beter dig illa mot honom slår ett spik i kistan, även om han påstår annat. Och man glömmer aldrig ord som sagts.

Du verkar vara väldigt självmedveten men lyckas ändå inte sluta. Får du professionell hjälp?  För enligt mig är det det enda som kan hjälpa.

IaMiaMaria
7/6/16, 12:31 PM
#3

Jag tycker att du har kommit långt som inser och märker själv när du inte är så trevlig. Bara det gör ju att du faktiskt kan förändras.

Jag skulle rekommendera en samtalskontakt, det brukar man kunna få på hälsocentralen. Så att du kan få ösa ur dig allt som är jobbigt och bearbeta det som varit, så kanske det inte går ut över din sambo.

Även att då du känner att du kan bli otrevlig, så är det ju jätte bra att du säger till som du gör. Men att du kanske sätter dig och gör något för dig själv som du tycker om och inte är så mycket upp i din sambo just då. Lägg dig och läs en bok, eller spela nåt roligt spel.

Det finns nog ganska mycket du kan göra åt det då du vet att det är ett problem.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Anonym
Anonym
7/6/16, 12:35 PM
#4

Hypnosterapi har jag aldrig testat. Men det låter om något som är värt att kolla upp vad som erbjuds där jag bor.

Jag har gått i terapi men har perioder då jag har lättare att prata om vad som hänt. Just nu är jag inne i en period då det är svårare, kanske just för att det gått så bra och jag gjort stora framsteg,s så vill jag inte riva upp igen. Men jag vet att det behövs. Jag har nog inte hittat rätt metod för just mig heller.

obstitant
7/6/16, 3:06 PM
#5

Att prata om det som hänt som har gjort att du fungerar på det här sättet kan säkert vara intressant, men jag tycker inte man ska underskatta att också lära dig att ändra ditt beteende här och nu. Ser att du försöker göra det på olika sätt redan vilket förstås är bra och viktigt, men kanske kan du få ännu bättre verktyg i KBT.  S.k. bearbetande terapier kan vara bra men kan också ta väldigt lång tid, och det vore ju lite trist om relationen ska fortsätta ta stryk under tiden.

Sen vill jag också tipsa om att bara gå till legitimerade psykoterapeuter (det är en skyddad titel). Det är ingen garanti för att personkemin fungerar och att terapeutens metoder passar en, men det är en garanti för att terapeuten genomgått en seriös utbildning och är ansvarig inför en tillsynsmyndighet som kan återkalla legitimationen om personen inte sköter sig. Andra sorters "terapeuter" kan för all del vara snälla och kloka och bra att prata med, men de kan också vara fullständiga klåpare som gör saker värre, och det är svårare att bedöma i förväg.

Haztparken
7/7/16, 4:56 PM
#6

Du låter exakt som min mamma. Och jag kan säga att så som hon beter sig när hon mår dåligt går ut över hela familjen på en otroligt negativ nivå. Vissa stunder tänker jag att jag inte klarar det mer, jag kan inte förstå hur en människa kan vara så elak och göra dom de älskar så ledsna och sen direkt säga förlåt och ursäkta det på sitt mående. Hennes förlåt väger ingenting för mig längre. I början gick det an men efter alla år så orkar man inte med det längre. Sök hjälp nu innan det går för långt, för bådas skull. Känner du dig dålig och är påväg eller är igång med ett dåligt humör så gå därifrån. Min mamma har i år pratat om att skaffa hjälp men inget händer. Se till att du inte gör samma sak. Bara gör det. Du har redan kommit en bit påväg eftersom du är medveten om det och uppenbarligen vill ändra på det, det är jättebra! Fortsätt nu på samma väg och ta kontakt med någon professionell eller vad du vill börja prova med.

Annons:
Anonym
Anonym
7/7/16, 5:20 PM
#7

Ni har jättekloka ord och råd. Jag är jätteglad att ni delar med er!

Jag har stor erfarenhet av både psykologer och psykoterapeuter. Flera olika i olika län dessutom. Men att bara prata fungerar inte i längden, för mig. Det lindrar för stunden men jag behöver gå in på djupet, så hypnos verkar vara intressant och något jag aldrig provar förr. Som jag skrev så håller jag på med denna långdragna process av läkning men det tar tid.

Det jag skulle behöva är en "Quick fix". Något som är lätt att ta till när man tex är i affären och det är mycket folk runt om som gör mig irriterad. Något som underlättar små vardagliga dilemman och stressmoment.

obstitant
7/7/16, 10:02 PM
#8

#7 Det låter inte som att du har gått i KBT? Där skulle du förmodligen få lära dig exakt såna verktyg, och öva på att använda dem i typiska situationer.

Upp till toppen
Annons: