Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1330 ggr
[postmortum91]
6/15/16, 10:18 AM

Ej nöjd med vården

Jag har en knöl vid ryggraden och har gått 2 ggr och fått den undersökt. Första gången var för ca 3 månader sedan. Den var väldigt liten och svår att hitta. Läkaren sa att det var en cysta så jag kunde känna mig lugn. Hon kände bara snabbt på den. Sen växte den och förra veckan ville jag kolla upp den igen fast hos en annan läkare. Han typ hånade åt mig att jag hade kommit dit för en liten knöl. Han sa "Nej, det här är ingen cysta". "Det kan vara en fettknöl eller någon annan knöl." Ingen idé att oroa dig för ingen lär skära i dig för att kolla vad det är. Kom tillbaka när den är stor som en spelkula". Min magkänsla säger så starkt att de måste kolla ordentligt så att de VET vad det är. Tidigare har jag lyckats lugna mig och litat på läkarna inom allt annat. Men den här knölen lugnar mig inte alls. Var ska jag vända mig för att få hjälp på riktigt? Det känns oerhört korkat att gå och vänta på att knölen blir stir för att någon ens ska kolla den ordentligt. Tänk om det är Cancer och de vill vänta tills den växer? Jag är ju bara 25 år och nybliven mamma, jag tänker inte gambla med mitt liv som insats.

Annons:
jenmjao
6/15/16, 10:26 AM
#1

Jag kan ingenting om cancer eller cystor, eller något sådant men jag blir så f*rbannad när jag läser att dom inte tar prover på den när du vill! Det är exakt såhär jag alltid har upplevt läkare, och jag har aldrig fått någon direkt hjälp när jag kommit dit allt har blivit taget med "en nypa salt" fast det kan hindra vardagen och skapa stress/oro. Men om du känner i magen att du behöver ta prov på denna knöl, ring och TJATA ring och KRÄV, Säg att DU är orolig det här gäller DITT liv inte deras DU har rätten till att få veta.

Åsa S
6/15/16, 10:41 AM
#2

Byt vårdcentral om du har nån annan att välja på. För 25år sedan hittade jag en knöl stor som en ärta i nacken och den plockade de ut på vårdcentralen på några minuter det var bara en fettknöl men det var skönt att slippa undra.

Maria
6/15/16, 10:43 AM
#3

Här kommer en bra länk om knölar.

http://cancer.se/allmant/sa-vet-du-om-knolen-ar-cancer/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
6/15/16, 12:22 PM
#4

Säger som Åsa S lista om dig om du har möjlighet. Nu bor jag i Stockholm så jag har ett par vc att välja på inom rimlig radie, men för ett par år sedan började ett märke växa i tinningen på mig. Det var illröda, som en blodblåsa och extremt lättblödande. När det väl började blöda kunde det blöda upp mot en halvtimme, och det blödde mycket!! Gick till vc som sa att det va en finne och att jag skulle låta den va… Jo… Tjena… Va arg som ett bi, listade om mig och fick träffa en jättegullig läkare som skickade remiss till hudläkare. Visade sig vara ett pyogent granylom, alltså en godartad tumör. Gick dit även när jag gick in i väggen och fick träffa en underbar läkare som tog mig på allvar direkt. Vårdvalet gör att vi kan lämna en dålig vårdgivare och söka oss till en bättre. Byt säger jag!

[Tibonnanj]
6/15/16, 1:10 PM
#5

Min mormor som är gammal i för sig, har gått i flera år och klagat på en "leverfläck/åldersfläck" på näsan. Hon har gått till samma vc hela livet men hos olika läkare men de har alla sagt samma sak. Hon har även haft 2 remisser till hudläkare som sagt att det bara varit ålderfläckar/leverfläkar, som kommer komma tillbaka om de tas bort. I våras tjatade hon till sig ännu en remiss till hudläkare på en annan klinik. De tas prov på fläcken och det visar sig vara cancer! som hon gått med i över 4 år och alla J*vla läkare har sagt att det är en vanlig leverfläck/ålrdersfläck. Nu har hon gått igenom 2 operationer på 1 månad och är inte klar än.

Jag vill inte oroa dig. Men lite på dig själv, är du orolig ska du stå på dig tills du får igenom det du vill! Tjata, ring, byt vc, läkare, be om remisser och hela köret.

pyromanen
6/15/16, 5:15 PM
#6

Har flera "fettknutor" och alldrig brytt mig, sen utvecklades en till en böld, altså typ en gigantisk jättefinna med var i som gjorde svinont. När jag gick till vårdcentralen med den fick jag typ skäll för att jag inte tagit bort fettknutan innan, de ska man ta bort sa hon. Inte lätt att veta vad som är rätt. En annan gång hade jag kronisk inflammation i bäckenlederna. Kom efter flera turer hos olika läkare till en sjukgymnast som skällde på att jag gick för mycket (ca 5 km/dag). Nägra månader senare fick jag skäll för att jag motionerade för lite. Då vart jag förbannad. Kändes som att han ville ge mig skuld. Sa ifrån att förra gg gav du mig skäll för för mycket motion, nu för för lite. Nu vill jag att du talar om exakt vad som är lagom träningsmängd och så kommer jag göra exakt som du säger. Oj, det blev ett sidospår, men på temat att bli skuldbelagd/flrlöjligad/inte tagen seriöst.

Annons:
frejaspluto
6/15/16, 10:14 PM
#7

Knölar ska man kolla upp och det är dåligt av vården att säga så. Min väninnas familj har knölar och det är tyvärr cancerartad. Om jag vore du byt vårdcentral om du har möjlighet, läkare vad somhelst .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: