Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1821 ggr
Anonym
Anonym
6/12/16, 10:00 PM

Ångest över sommarlovet...

Har sommarlov i 10 veckor nu. Kommer vara hemma själv 6 utav veckorna. Jag kommer inte ha något att göra alls… Har inga syskon eller djur och mina kompisar bor för långt bort och det går inga bussar. Det enda jag gör är att kolla på tv och spela på mobilen typ, resten sover jag, alltså flera timmar… Har nyss kommit ur en rätt djup depression men är så rädd att det ska komma tillbaka igen.. Vad kan man göra när man är helt ensam hemma? Mår så dåligt av att aldrig ha något att göra, dessutom kan jag inte sova bra på nätterna eftrsom att jag redan har sovit så mycket på dagen…

Annons:
Hoseok
6/12/16, 10:12 PM
#1

Kan du inte leta upp något roligt spel att spela på datorn där du kanske kan träffa nya människor?

mejamylove
6/12/16, 10:15 PM
#2

Kolla med nån kompis eller annan nära person om du kan bo hos dom i nån vecka eller mer. Och hitta på eller inte hitta på saker tillsammans :P allt blir bättre när mn är fler än en :)

Anonym
Anonym
6/12/16, 10:21 PM
#3

#1 Har ingen dator… Bra idé annars :) #2 Alla jobbar… Har inga jättebra kompisar just nu heller :/

Agafia
6/12/16, 10:21 PM
#4

Rör på dig , promenera , dansa osv. Då utsöndrar kroppen ett" må bra " hormon Så du inte hamnar i depression igen . Va utomhus så mycket det går , det mår psyket bra av. Lär dig något nytt som du inte redan kan tex virka , plantera blommor , göra smycken ………

Hoseok
6/12/16, 10:29 PM
#5

Kolla upp något ny serie du kan följa på mobilen? Kolla upp youtubekanaler, etc. Gå till biblioteket och låna några böcker.

mejamylove
6/12/16, 10:31 PM
#6

Haha du låter som mig, som tur är ska jag jobba i slutet av sommarlovet men nu i början känns det som jag sover bort det typ xD har också lite slöa vänner som hellre sitter inte än umgås med mig haha :P

Annons:
Tarotstollan
6/12/16, 10:49 PM
#7

Har du inga släktingar, kusiner eller så som du kan bo hos någon vecka?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anonym
Anonym
6/12/16, 11:21 PM
#8

#5 Serier brukar jag kolla på men det är lite samma sak, det blir jobbigt efter några timmar… #6 Haha ja, jag vill ju vara med vänner men har inte riktigt någon jag vill vara med just nu :/ #7 Min kusin ja, men är lite osäker eftersom att hennes föräldrar jobbar. Tror att dom tror att det kommer störa eftersom att vi var rätt högljudda när vi var mindre… Men jag ska fråga :)

Maleficum
6/12/16, 11:25 PM
#9

Lägga pussel, läsa/lyssna på böcker (gärna humoristiska/glada om du har lätt att känna dig nere), måla/teckna (tex nån variant av "30 day drawing challenge"), lär dig något nytt (sticka, virka, nytt språk, korttricks, spinna, tova om du inte redan kan något av det såklart men då kan du ju göra det), se om det finns någon form av sommarkurs eller liknande i närheten (där jag bor brukar kommunen och olika föreningar ha olika träffar och kurser när man gör olika saker), gå ut och utforska områden/platser du aldrig riktigt varit på,  geocacha, baka/laga mat testa nya recept, yoga (finns massa youtube filmer om man inte kan eller behöver inspiration). Men allt beror väl lite på vad för intressen du har också. Men motion och dagsljus och ordentlig mat är ju iallafall väldigt viktigt för att hålla depression borta så kan ju vara något extra att tänka på :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

IaMiaMaria
6/12/16, 11:49 PM
#10

Jag är sjukskriven och har lite samma problem som dig att jag lätt blir liggandes sysslolös på dagarna då jag inte orkar göra något. 

Men mål och struktur är viktigt för välmåendet. Planera in aktiviteter, en om dagen iaf, en promenad kanske ta med dig en kamera ut om du gillar att fota. Ha gärna en att göra lista som du bockar av, det får dig mer motiverad till att göra saker. Försök att inte sova på dagen så du får en regelbunden nattsömn, det är jätte viktigt!

Finns det ingen kurs eller lättare sommarjobb du skulle kunna göra. Själv har jag funderat på att gå till ett äldreboende och erbjuda mig att gå ut med de äldre, men har inte kommit dit än.

Ångesten och det dåliga måendet blir värre om man ligger sysslolös.

Jag hoppas din sommar kommer bli bra.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[AnimeV4]
6/12/16, 11:53 PM
#11

Vart bor du? Det räcker med län om du inte vill säga mer precist, eller så kan du PM:a ^^

mejamylove
6/12/16, 11:56 PM
#12

Säger samma som #11 :)

Anonym
Anonym
6/13/16, 12:00 AM
#13

#11 #12 Skaraborg :) #10 Hade gärna haft en lista, men problemet är att jag inte kommer på något… Är 14 och det är nog försent att leta sommarjobb, dessutom finns det inte så mycket här där jag bor. Det är just det att bara vara still som är så jobbigt, dessutom får jag huvudvärk vilket gör det ännu jobbigare..

Annons:
IaMiaMaria
6/13/16, 12:04 AM
#14

Jag försöker träffa vänner eller familj ett par gånger i veckan iaf, de andra dagarna så sysselsätter jag mig med att läsa och spela mobilspel bla, sen blir det ju en del hushållsarbete också, om du ska vara själv så behöver man ju handla och städa och sånt också, det  är också aktiviteter.

Sitt ute och läs en bra bok så du får lite sol och kan njuta av att du är ledig och har sommarlov.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mejamylove
6/13/16, 12:06 AM
#15

#13 Aah skit då, det är en bra bit från mig. Du får helt enkelt göra en lista med saker som får dig att må bra och sen försöka uppfylla dom sakerna på listan :D

[AnimeV4]
6/13/16, 12:53 AM
#16

#13 Aha! Vi bor i Skåneland men ska flytta hem till Värmland. Vet imöra om vi får lägenhet eller ej..🤐

Om du vill kan vi säkert hitta på någonting.

OlgaMaria
6/13/16, 9:07 AM
#17

Kan tipsa om en jättebra app som du kan träna med - Sworkit. Väldigt enkelt att träna med den kort eller längre hemma. Träning är verkligen så bra för välbefinnandet. Om du inte har en telefon som kan ha appar så finns det massor med träningsvideos på youtube.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Åsa S
6/13/16, 12:23 PM
#18

Vara ute så mycket som möjligt är bra vi behöver D-vitamin och brist på sol under sommaren kan ge depressionssymptom framåt höst-vinter + man blir lättare sjuk ifall man inte får mycket dagsljus, så det är bra samla in så mycket som möjligt av den varan och inte slösa bort det genom att titta på tv. Är sjukskriven men försöker vara ute så mycket som möjligt när vädret är bra, bara sitta ute och läsa en bok, ta en promenad, plocka blommor, pyssla i trädgården är ju underbart. Längre cykelturer med picknickkorg och något att läsa eller kamera att fota med är ju också trevligt. (Längtar tills jag klarar av att cykla igen, tiden efter en magoperation är inte alltid så kul, man kan inte göra allt man gjort förut. )

The_pearl
6/13/16, 12:48 PM
#19

Förstår det som att du bor lite utanför samhället, eller det var bara jag som missförstod? Finns det ingen gård i närheten? Med djurhållning? Om du vill ha lite å göra kan man ju höra med dom. Behöver ju inte vara arbetsysslor och att du ska få betalt. Mer som att du får en sysselsättning. Pyssla om korna, mocka, busa med katterna eller andra djur. De kanske behöver måla någonstans? Vad vet jag.. 😊

cissi_1993
6/13/16, 9:25 PM
#20

Jag har inte läst alla kommentarer men det går att hyra kaniner i alla fall under sommaren de kan ju va kul och tvinga dej att vara ute och kanske sova mindre?

Annons:
Anonym
Anonym
6/13/16, 10:04 PM
#21

#19 Jag bor utanför ja. Det finns djur, vi bor på en gård men pappa är allergisk så jag är tvungen att duscha och tvätta håret varje gång jag har varit där, blir rätt jobbigt flera dagar i rad :( Bor på två ställen men hos mamma är det typ ett litet samhälle med typ två små affärer. Det är en anledning till att jag inte kan ha sommarjobb heller eftersom att jag bor på två ställen… #20 Hade jättegärna haft djur men får inte, även om jag betalar ALLT själv. Eller jag har en hamster men han är bara vaken efter 10 och har massa saker till honom så finns inte mycket att göra där heller… Sover för att fördröja tiden, då går ju tiden snabbare än om jag bara ligger i soffan typ. Har svårt att gå ut, har inget att göra och är jag ute en längre stund blir det jobbigt, är rätt allergisk just nu…

Agafia
6/13/16, 10:26 PM
#22

Så av alla förslag som du fått är det inget som du vill/ kan göra ?

Bill&Bull
6/13/16, 10:43 PM
#23

Jag bor i skaraborg :p fast är förmodligen äldre än dig men om det inte gör något.. Jag är alltid hemma :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Anonym
Anonym
6/14/16, 12:49 AM
#24

#22 Jo, några saker. Ska sova över hos min kusin, måla hemma, har laddat ner träningsappar m.m så lite har jag iallafall :) #23 Jag är 14 :)

Bill&Bull
6/14/16, 12:16 PM
#25

#24 då var det lite skillnad då jag är 26 :p

||My Love For Animals Is Immortal||

Torparmor
6/21/16, 6:25 AM
#26

Gör en liten miniträdgård i en eller ett par plastlådor/baljor. Sök på miniträdgård. Det finns  tips med jättefina bilder bl a här på iFokus. Eller så kan du odla lite morötter och sallat i dem.

#24 och 25  - Det kan väl vara trevligt att någon gång träffas fast det skiljer lite i ålder, prata om hur det är idag att vara 14 och hur det var då att vara 14 stor skillnad eller?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: