Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1364 ggr
creizy
2016-06-11 11:52

Kvinnan som ska skydda sig?

Jag har träffat en kille ett tag och vi trivs ihop så vi börjar väl bli seriösa nu och så. Lovat att inte vara med andra 6-uellt osv. Vi har använt kondom hela tiden när vi haft sex men nu börjar han knorra över det och vill inte fortsätta med det i ett fast förhållande.

Jag är inte så pigg på att stoppa i mig piller heller om jag ska vara helt ärlig. Och p-medel som ska stoppas in i min kropp som spiral pessar p-stav osv känns inte så lockande heller. Personligen tycker jag kondom är perfekt men som sagt så delar han inte den åsikten. Han påstår att han får sämre känsel i penisen och att kondom verkligen bara är en nödgrej för honom när det gäller nya 6uella kontakter där man inte vet om båda är fullt friska. Han menar att han med glädje skulle ta p-piller den dagen det finns för män.

Hur har ni andra kvinnor löst detta? Accepterar ni bara att det är ni som ska skydda er i fasta relationer så mannen slipper kondom?

Annons:
Tjeja
2016-06-11 12:00
#1

Trodde det fanns ppiller för män redan… kolla upp det så får han knapra dem. 

Alternativ om du har regelbunden mens kan vara att använda fertilitetsmonitor och bara ha 6 de dagar som är fertilitetslösa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zadeira
2016-06-11 12:15
#2

Jag tycker det är upp till båda att gemensamt hitta ett skydd som funkar. Det blir ju problem när båda parter "inte vill" skydda sig med vissa medel/skydd och då får man ju helt enkelt välja på att kompromissa eller sluta ha skyddat sex. 

#1 Nej, det finns inte. Eller jo, det håller på att jobbas med men har inte lanserats ännu. Min kille coh jag är själv väldigt intresserade av den lösningen.

Scorpio97
2016-06-11 12:18
#3

Jag äter p-piller av andra anledningar/för att jag själv vill trots att jag inte är sexuellt aktiv, så jag kommer förmodligen fortsätta äta dom oavsett.

Men annars tycker jag inte alls att det är självklart att bara kvinnan ska skydda sig. Man får väl diskutera och se vilket som är bäst för båda. Får kvinnan jättestora problem av p-piller kanske kondom är det bättre valet, men får man knappt några biverkningar alls men killen (eller båda) tycker kondom är jobbigt så kanske piller är bättre. Sen finns det ju flera olika p-medel, både hormonella och icke-hormonella. Så man får väl väga samman allt, kostnad, säkerhet, biverkningar osv. 

Skulle en kille anta att jag ska äta p-piller när vi blir tillsammans och tycka det var självklart att han ska "slippa kondom" då, och inte alls vara öppen för diskussion blir det en väldigt kort relation. 

Sen är det ju väldigt lätt att säga att "jag tar piller när dom kommer", när det inte finns. (Eller det finns väl, men dom är inte lanserade..?). Det kan han ju faktiskt inte veta, på samma sätt som en kvinna inte kan vara säker på att hon kan äta p-piller innan hon provat. Biverkningar finns ju på allt, och för vissa är det värre än för andra. 

Så nej, jag tycker inte det är självklart alls. Utan det är något man får diskutera och undersöka, vad som fungerar bäst för båda.


//Jessie

frejaspluto
2016-06-11 12:19
#4

Jag kanske är inte den bästa person just i denna fråga. Med kondom. Jag och min man har varit gifta i 18 år och jag är ung plus 30 år. Vi va som kaniner ( även nu) .. Jag va dålig på ta fram kondomen i vissa lägen. Kände på nått sätt att det var rätt , efter nga veckor frågade min kille om giftermål och friade till mig. Gifte oss efter nga månader. Folk tyckte att vi inte va kloka! Men dom accepterade det. Nu är vi här! Vi kör utan kondom vi har klarat oss ialla år och vi har varit försiktiga , det finns tusentals, hundratals sexställningar, lägen, fantasier , man behöver inte ha kondom ( om det är ngt konstigt allvarligt, tillfälligt , bör man ha, upp till var och en ) Det måste kännas rätt. Jag tycker att ni pratar tillsammans , ni kan gå till läkaren ta prover och så vet ni att ni är fria från sjukdomar. Risk för bli med barn finns det alltid utan kondom även med det kan hända mkt saker med kondom också! ni måste kompromissa.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Aleya
2016-06-11 12:26
#5

#4 nu tycker jag inte att ditt förslag är så himla säkert. Det krävs bara en spermier för att ditt förslag ska skita sig totalt. Och då sitter man där med nästa problem om man ska behålla eller inte. Om man sen själv vill köra på detta är upp till alla. Men det är inte en säker metod för någon som pratar om att skydda sig. #0 jag måste ta hormoner oavsett om jag vill eller ej. Så det är inte så mycket att diskutera. Men vi har pratat om detta med barn och hade inte jag för tillfället varit tvungen att ta hormoner så hade vi kört oskyddat då barn är på tal. Men jag har innan kört med kondom om det är någon tillfällig relation. Men är den fast så har jag som sagt varit på hormoner så. Men jag tycker ni ska diskutera detta mer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

frejaspluto
2016-06-11 12:38
#6

#5, Du har verkligen inte läst och du behöver inte kommentera . Det var till TS. Jag skrev bara det är bra med kondom man kan bli med barn oavsett med eller utan. Gå till läkare ta prover , kompromissa , vad är det för fel med detta råd? Detta är allt jag skriver till dig, bra att du har åsikter men just i detta fall ser jag Inte nått fel med mitt råd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Aleya
2016-06-11 12:45
#7

#6 men risken är mindre med kondom att bli med barn jämfört med ditt råd. Eller gick du inte på sexualundervisning i skolan? Så om man vill undvika ens risken att ens bli gravid så är inte ditt råd säkert för fem öre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zadeira
2016-06-11 12:50
#8

#5 Fast sannolikheten att man blir gravid med kondom är väldigt mycket mindre än om man kör utan. Vad menar du att man ska ta för prover hos läkaren? Och kompromissa om?

Sarah
2016-06-11 12:52
#9

Kompromissen kan väl vara kondom mellan mens och ägglossning. Sen utan tills mensen igen. Du slipper hormoner, men får krångla med med ev ägglossningstest/ termometer och han får gå med på kondom en del av tiden.

OlgaMaria
2016-06-11 12:53
#10

Vi tycker inte det är så kul med kondom heller men tycker det är bästa alternativet. Så kör det i kombination med utan under säkra perioder. Däremot om du aldrig testat spiral så kanske du skulle överväga det. När det fungerar bra är det verkligen skönt att slippa tänka på att skydda sig. Kopparspiral påverkar ju inte hormonellt heller. Pessar kanske kan vara ett alternativ också. 

Givetvis ska det inte bara vara upp till oss tjejer att skydda sig, men det finns ju ganska mycket att välja på och för killar finns bara ett alternativ - kondom, och jag har full förståelse för att man kan önska att man kunde få slippa det i en lång relation. Hos oss är det nog mest jag som tycker att kondom förstör.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Blanksteg
2016-06-11 12:55
#11

Mitt ex tjatade hela tiden om att slippa kondom. Först tjatade han om att jag skulle ta p-piller som "alla andra normala tjejer". Sedan när han insåg att jag inte gav med mig så tjatade han om avbrutet samlag som metod. Förhållandet blev kortvarigt.

Om det fanns hälsoskäl för mig att ta hormoner så hade jag övervägt det, men bara för att killen ska slippa kondom… nej. Inte ens om det skulle innebära skönare sex för mig också.

Det är din kropp, och du bestämmer vad du stoppar i den. Om ni inte kan komma fram till någon preventivmetod som passar er båda så kanske ni får avstå sex eller hitta någon annan som det funkar bättre med. Eller ha annan typ av sex.

[Tisstassen]
2016-06-11 13:33
#12

Jag körde på kondom länge i mitt förra förhållande, men efter 2 år så prova jag till slut p--piller och jag tycker att det är väldigt bekvämt både för mig och killen. Första sorten jag prova gav mig dock biverkningar så jag bytte och har inte märkt något alls nu :) Man ska inte ta piller bara för killens skull! Jag skulle aldrig stå ut med att ta piller varje dag om det inte vore mest för min egen skull. Jag tycker personligen att det är så mycket skönare att bara köra på när man har lust å inte behöva leta upp en kondom och få på den osv… Suger när man inte har några tillgängligt haha ^^ Sen är jag vääääldigt nojjig av mig med det där… Är superrädd att bli gravid (är bara 18) så det är såååå skönt och avslappnande för mig att veta att jag är skyddad 24/7 :) Vilket val av p-medel man ska använda måste enligt mig vara något man kommer överens om och som båda känner sig ok med. Sen tycker jag det är värre att tvinga en tjej att stoppa i sig hormoner jämfört med att tvina killen att ta på kondom.

[Klave]
2016-06-11 18:35
#13

Jag tycker det är bådas ansvar. Sedan kommer man överens om vad som passar en. När jag prövat olika p-medel som inte funkat så köpte jag en p-dator som min kille betalade halva av. Min kille tycker det är en självklarhet att man delar på kostnaden och att jag inte ska behöva må dåligt av något p-medel bara för att han ska slippa kondom.

Annons:
Tjeja
2016-06-11 19:28
#14

En allmän undran bara. (För övrigt håller jag helt med om att det är lika mycket bådas ansvar och en lösning som är ok för båda ska göras)

Varför talar man om det som en självklarhet att kondom är störande enbart för männen? För mig (som är kvinna)  är kondom hemsk! Det svider och jag får Svamp och skavsår som attan efter kondomer oavsett glidmedel mm till. Förutom att känslan av penisens former försvinner desdutom. För mig skulle man lika gärna trä en diskhandske på i s f. 

P-dator/fertilitets-monitor är f övr det jag nämner som alternativ redan i #1. Det är ett bra alternativ att samsas om/dela på kostnaden med. Men det förutsätter att man har en regelbunden menscykel.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

creizy
2016-06-11 20:38
#15

Tack för era svar. Jag vet inte om jag har tillräckligt regelbunden mens för att våga lita på en P-dator. Ibland kommer min mens en vecka tidigare än vanligt och ibland lite senare. Till saken hör också att jag har ganska långa blödningsperioder upp till 10 dagar och mycket mensvärk. Jag har misstänkt att jag har endometrios men gyn hittar inget och säger att jag inte har det.

Men en vanlig gynundersökning gör ont för mig och så ska det ju  inte vara. Men jag håller mensvärken i schack med mycket träning och varma bad och tycker det går okej. Men att sätta in en spiral är jag rent rädd för att det skulle göra betydligt mer ont än en gynundersökning så jag vet inte om jag vågar.

Sex kan göra ont ibland men bara i vissa ställningar och om man inte tar det lugnt och ser till att det inte tar för djupt.

Aleya
2016-06-11 20:47
#16

#15 det tråkiga är att har du endometrios så är för tillfället den enda behandlingen för att få dig blödningsfri just hormoner i form av p-piller/minipiller, tyvärr. Och skulle du vilja ha spiral och går till gyn kan du höra om du får sövas i värsta fall, annars kan man ge bedövning i livmodertappen så kan viss del av smärtan lindras. (Har hört folk med endometrios som fått sövas för att sätta in spiral)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fialialej
2016-06-11 21:12
#17

"På natten är alla katter svarta"

Agafia
2016-06-11 23:46
#18

Är jag helt ute o cyklar , använder man inte kondom även för att inte få olika könssjukdomar ? Inte bara för att slippa bli gravid ? Personligen skulle jag inte chansa på att ha sex utan kondom , om inte vi båda hade testat oss för diverse könssjukdomar .

Fialialej
2016-06-11 23:52
#19

Ingår man i en relation går man väl lämpligen och testar sig tillsammans, så man vet att båda är ok. :)

"På natten är alla katter svarta"

Agafia
2016-06-11 23:56
#20

#19. Absolut

Annons:
creizy
2016-06-12 00:11
#21

Ja men det är klart att vi testat oss. Det var skydd mot graviditet som gällde

OlgaMaria
2016-06-12 08:12
#22

Vid endometrios så kan ju P-piller/minipiller ha en utläkande effekt utöver att blödningarna minskar. Även hormonspiral kan hjälpa. Pessar är nog jobbigt att hålla på med om man är känslig i underlivet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Spöket
2016-06-12 10:08
#23

Jag tålde inte p-piller (provade 2 sorter på 90-talet) efter det så sa jag till pojkvännen (min make idag) att nu var det hans skyldighet att se till att jag inte blev gravid (ville inte experimentera mer med min kropp efter dessa biverkningar) Vi har använt kondom sedan dess det fungerar bra. Alternativet hade varit att han fick sterilisera sig. Barn har vi inte varit intresserade av att ha.

Multi vad?

Fridaaaa
2016-06-12 13:43
#24

Jag tycker det är viktigast att vara överens.

Jag är den som skyddar mig, då ingen av oss tycker om med kondom, då kan vi likaväl vara utan sex annars. Så här är det måste att jag gör det. Egetnligen vill jag inte ha hormoner i mig, men tja..
vi är för unga för sterilisering då vi inte vet om vi ska ha barn eller inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
2016-06-14 07:17
#25

Klart det är ett gemensamt ansvar. Sen kommer man inte ifrån att det finns mer att välja på för kvinnor. Men ta det som en gemensam uppgift att lösa och berätta hur du tänker om de olika alternativen. P-datorerna som finns nu verkar intressanta tycker jag. Mycket säkrare än vad som fanns "på min tid".

Gaara
2016-06-14 21:23
#26

I min första relation körde vi på kondom i alla de tre åren vi var tillsammans. I min andra relation var vi uppenbarligen galna och körde med avbrutet samlag i de 5 år vi var tillsammans. (Japp jag är mycket väl medveten om spermier i försatsen och det är inget jag rekommenderar) fast vi hade inte sex så ofta heller iof. I min nuvarande relation som börjar närma sig 2 år så har jag använt mig av appen NaturalCycles. Den fungerar bra för mig med att mäta temperaturen varje morgon så den kan räkna ut när man har ägglossning osv. De osäkra dagarna kör vi med kondom och de "säkra" dagarna kör vi utan något. Gäller ju dock att man mäter rätt och regelbundet samt att man verkligen håller sig till att inte ha oskyddat sex på de dagar appen säger att man ska skydda sig.

Upp till toppen
Annons: