Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 2179 ggr
Frikadelli
5/30/16, 12:08 AM

Rumpfixering?

Igår kväll vid elva tiden så gick jag förbi två tjejer. Precis när jag var bredvid dem så kollade den ena lite underligt på mig, lutade sig framåt och började twerka mot mig. De började sedan fnittra och sprang därifrån. För er som inte vet vad twerking är så är det alltså ett speciellt sätt att skaka rumpan.

För ca en vecka sedan hände något liknande och två tjejer sprang fram till mig och greppade tag i min röv. De sprang sedan fnittrande därifrån. Detta skedde också under kvällen/natten.

Det händer alltså ganska ofta att jag blir nypt i rumpan av fnittrande tjejgäng som sedan springer iväg som att de vore 8 år gamla och precis hade varit lite busiga. 

Kan tillägga att bortsett från krogen så sker detta nästan alltid när jag går ensam ute på kvällen/natten och stöter på ett gäng tjejer. Kan det vara så att jag har en iögonfallande abnormal stuss? Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Känns ju som att de vill flirta eller få någon form av kontakt men inte är tillräckligt socialt kompetenta för att kunna säga "Hej". Förväntar de sig att jag ska säga något eller springa efter dem? Kanske de bara vill imponera lite på sina vänner och visa "titta här vad jag vågar göra, fniss fniss".

Vad är det ni håller på med? Är detta den kvinnliga formen av våldtäkt? Känns faktiskt så då jag som ensam kille tenderar att bli antastad av tjejgäng lite titt som tätt.

Annons:
Hoseok
5/30/16, 12:15 AM
#1

Det låter riktigt skumt det här. Aldrig hört talas om något liknande. Du känner dig obekväm med det, därför är det självklart inte rätt någonstans. Brukar du säga något till tjejerna som gör så mot dig? Menar inte att du ska ha ork eller mod till att göra det, alla har ju faktiskt inte det och det är värt att poängtera ut. Frågan är om du ska försöka bygga upp något försvar och hitta ett sätt att få dem att fatta att du inte är ett dugg bekväm med det.

Säger inte att det är enkelt, men det är något vi talar om för kvinnor dagligen när de blir sexuellt trakasserade (oftast på mycket värre sätt än det du beskriver). Att de ska hitta ett sätt att säga ifrån som funkar bäst. Vad är det? Jag har ingen aning. Efter två Våldtäkter, flera försök till våldtäkt och män som trycker upp mig mot väggar, tar på min röv, greppar tag om mig emot min vilja och tafsar rent allmänt så har jag ännu inte hittat bästa sättet.

Men vad ska man göra, liksom. Man önskar man hade ork.

Tror inte rätt approach är att fråga "Vad håller NI på med" eftersom jag har supersvårt att tro att många kvinnor kan relatera till detta. (Rätta mig om jag har fel?) Lika lite som många män kan relatera till våldtäktskulturen mot kvinnor.

[Klave]
5/30/16, 1:17 AM
#2

#1 Om du själv har blivit utsatt för våldtäkt hur kan du ens ha mage att säga något som "Brukar du säga något till tjejerna som gör så mot dig?". 

Sexuella trakasserier ska ses som allvarligt oavsett kön.  Det är aldrig okej att gå fram och ta på någon på ett sexuellt sett utan personens medgivande. 

Hade jag varit du så hade jag sagt åt dom att backa och hota med att anmäla dom. Tycker du det är riktigt jobbigt hade jag skaffat våldtäkts-sprej med färg (kommer ej ihåg riktiga namnet just nu) och gör dom så är det bara att spraya dom i ansiktet. Även om du inte vill anmäla dom blir det rätt jävla pinsamt att ha färg på sig i några dagar och då kanske dom fattar att dom inte kan komma undan med sån skit.

Hoseok
5/30/16, 1:19 AM
#3

#2 Läste du ens vad jag skrev? Jag var tydlig med att man inte alltid kan säga emot i sådana här situationer. Jag undrade hur personen såg på det, om han (?) någonsin sagt emot och i sådant fall vad som hände.  Det var inte för att döma honom, tvärt om snarare. Jag var även intresserad av att veta vad dessa tjejer faktiskt säger och hur de reagerar OM han nu sagt emot. För att kunna hjälpa honom bygga upp ett sätt att hantera det. Jag frågade för att jag aldrig hört talas om något liknande och vill bygga upp en bild av scenariot. 

Du får mer än gärna läsa om det jag skrev, för du missförstod nog vad jag sa helt och hållet.

[Klave]
5/30/16, 1:34 AM
#4

Uppenbarligen läste jag vad du skrev men jag tycker du snurrar iväg åt helt fel håll. Spelar det någon roll vad dom säger? Eller vad han säger för den delen? Man gör inte så. PUNKT.

Hoseok
5/30/16, 1:41 AM
#5

#4 Det är ju exakt det jag säger? Man gör inte så? Det är trakasserier och det är fel?

Verkar som att du tolkade det jag skrev som att dom här människorna skulle ha rätt att säga saker mot TS bara för att han säger något åt dem. Det är motsatsen till vad jag säger. Jag frågar TS vad han gör för sin egna skull för att bearbeta vad som händer och ge signaler till människorna att det dom gör är fel. För det är det. Har jag sagt motsatsen någonstans? För det låter som att du tror det.

Lestrade
5/30/16, 1:42 AM
#6

#4 Men det är ju inte alls det Kneko säger? Vart har du fått det ifrån? Hänger inte med alls i vad du klagar över just nu. Kneko säger ju att det är fel och att TS ska hitta ett sätt att förhoppningsvis växa och kunna säga emot. (Och som våldtäktsoffer själv så kan jag vittna till att det inte är enkelt, men det är inte det vi säger heller).

Annons:
Hoseok
5/30/16, 1:47 AM
#7

#6 Tack. Jag förstår inte hur det är att " snurrar iväg åt helt fel håll " att vilja veta vad någon som är utsatt för trakasserier är kapabel till: så man kan hjälpa hen? Det finns ju absolut inget folk på detta forum kan säga utan att veta mer om personen i fråga. Blir TS utsatt för sexuella trakasserier så tar jag det på allvar och vill dennes bästa.

Frikadelli
5/30/16, 2:41 AM
#8

#1 Det är givetvis inte rätt "approach" av mig att fråga så, men jag skrev det väldigt oseriöst och med glimten i ögat då det inte är varje dag man stöter på denna typ av beteende vare sig hos män eller kvinnor. I mitt fall rör det sig då om tjejer och kvinnor i 18 års åldern och en bra bit uppåt (25+).

"Säger inte att det är enkelt, men det är något vi talar om för kvinnor dagligen när de blir sexuellt trakasserade (oftast på mycket värre sätt än det du beskriver).

Varför påpeka att kvinnor ofta blir sexuellt trakasserade på mycket värre sätt än på de vis som jag nu har fått erfara? Vad har det med saken att göra? Känns lite som att du försöker förringa min "situation".

Jag har väl mest blivit väldigt förvånad varje gång och mest bara: "Va? Vad fan håller ni på med?" och viftat bort dem. Trots att detta beteende upprepat sig så blir jag lika chockad varje gång det händer.

Har inte varit helt nykter någon av gångerna som de kommit fram heller, utan det är mer efteråt som jag kan känna mig kränkt och tänka att om jag bara hade varit nykter så skulle jag ha sagt till dem på skarpen.

Hoseok
5/30/16, 2:47 AM
#9

#8 Vet inte riktigt vad du menar med att man inte skulle stöta på denna typen av beteende med tanke på historier man hör dagligen från kvinnor som upplever det? Kanske inte identiska med de du beskriver, såklart. Det vet jag inte.

Jag påpekade det om att det sker för kvinnor i mitt tidigare inlägg för att det är ganska välkänt att det är så det ligger till med tanke på alla tusentals kvinnor i Sverige (som exempel) som berättat sina historier. Det var inte för att på något vis förminska din situation. Snarare för att berätta att du inte är ensam (oavsett könsidentitet, i detta fall). Kan förstå hur det kunde tolkas med tanke på min formulering.

Hur vill du kunna hantera det, är min nästa fråga? Som sagt så har jag inte hört talas om att detta hänt tidigare. Jag har många manliga kompisar som blivit trakasserade på olika vis, men inte så som du beskriver. Därför är jag intresserad av att veta hur vi (som människor) ska gå till väga för att få dig att må bättre och känna dig säker.

Frikadelli
5/30/16, 3:22 AM
#10

#9 Jag är medveten om att det inträffar, vad jag menar är att det antagligen inte är varje dag som kvinnor eller män (allra minst kvinnor) tillsammans med sina kompisgäng springer fram till för dem helt främmande individer och tafsar på deras bakdelar. 

Förstår inte varför du försöker vända på det jag skriver och få det att handla om att kvinnor är mer utsatta för sexuella trakasserier än män, det är ganska allmänt känt så jag skulle uppskatta om du inte trycker upp det i mitt ansikte när jag öppnar upp mig om något som faktiskt inte är så trevligt att prata om.

Hoseok
5/30/16, 3:23 AM
#11

Som jag skrev, det var inte det jag menade och jag har full förståelse om det lät så. Jag undrar fortfarande hur du hade önskat att dessa situationer skulle hanteras? Trakasserierna, det vill säga.

Mhysa
5/30/16, 3:25 AM
#12

Att jämföra rumptafsande med våldtäkt är väl en aning vulgärt och kränkande? Det är självklart att det är sorgligt att du behöver uppleva kränkningar, men att sitta och säga att det är "den kvinnliga formen av våldtäkt" kan vara oerhört nedvärderande för människor som blivit utsatta för våldtäkt. Framför allt våldtäkt som genomförs av kvinnor. (Edit by request, felformulerat). Med det sagt håller jag med det mesta #1 har sagt i sina inlägg.

Frikadelli
5/30/16, 3:26 AM
#13

#11 Har inget svar på det just nu. Kände mest för att skriva av mig och höra om någon varit med om något liknande.

Annons:
Hoseok
5/30/16, 3:30 AM
#14

#13 I din huvudpost vred du frågan riktad mot kvinnor som antastar (inte blir antastade). På ett forum för kvinnor. Hänger inte riktigt med där?

Hoppas du hittar ett sätt att må bra, i alla fall. Ingen ska behöva bli trakasserad på något vis!

[Klave]
5/30/16, 3:36 AM
#15

#12 "att sitta och säga att det är "den kvinnliga formen av våldtäkt" är oerhört nedvärderande för människor som blivit utsatta för våldtäkt." 

Tack för att du talar för alla som blivit våldtagna för vi har ju alla samma åsikt. Jag har blivit sexuellt trakasserad och våldtagen och kände mig inte alls kränkt utan tyckte det användes bra för att beskriva hur det kändes för TS.

Mhysa
5/30/16, 3:38 AM
#16

#15 Behagar det dig att jag redigerar mitt inlägg så att jag skriver att det Kan vara det? Svaret på TS fråga är väl ändå: Nej, det är inte den "kvinnliga formen av våldtäkt", på något vis. Våldtäkt är våldtäkt.

Frikadelli
5/30/16, 3:53 AM
#17

#14 Vad är det du inte hänger med på? Är det ologiskt att jag skriver av mig och ställer en fråga riktad främst till kvinnor i ett forum för kvinnor? Tycker du har en ganska otrevlig ton och ger ett intryck av att jag inte har rätt att känna som jag gör.

#12 Kan förstå hur du tänker men samtidigt inte. Det för mig har varit våldtäkt, inte fullbordad våldtäkt, men så känner jag för att beskriva det och jag påstod inte att det var en kvinnlig form av våldtäkt - skrev att det kändes så, för mig, i brist på bättre ord. 

Sedan undrar jag lite hur resonerar när du anser att det måste vara mer nedvärderande för kvinnor som varit utsatta för våldtäkt än män som varit det (att jag jämför något med våldtäkt)? 

Det måste väl ändå vara precis lika nedvärderande för alla oavsett kön.

Hoseok
5/30/16, 3:58 AM
#18

#17 Det jag inte förstod var att du sa att du "ville höra om folk hade liknande upplevelser" (som många här har) men i din huvudpost lät det annorlunda. Att skriva av sig är okej, till och med bra. Så det ger jag dig cred för att du gör. 

Jag har upprepat att jag känner med dig och förstår dig? Har upprepat att jag tycker det är hemskt hur någon kan utsätta en annan människa för sådant här. Jag tror allvarligt talat bara att du inte vill se att jag menar väl. Kanske har du något agg mot mig, jag har ingen aning. För jag har bara försökt få fram hur du vill gå tillväga om det här. Du har sagt att du ville skriva av dig, och det var bra. Det förstår jag nu. 

Du läste fel på #12's inlägg, för övrigt. Hen skrev "Framför allt våldtäkt av kvinnor" som i "fall där kvinnor våldtagit".

Lestrade
5/30/16, 4:07 AM
#19

#17 Jag kan nog förklara vad det inte riktigt går att hänga med på.

> Du skriver i ett forum för (och om) kvinnor och frågar dem varför kvinnor gör såhär mot dig.
> Du klagar när någon i tråden berättar att många kvinnor vet vad du går igenom. På ett forum.. Om kvinnor.
> ..Sen påstår att du skapade tråden för att höra om andras upplevelser.. Varför klagar du då på när någon säger att det finns människor som varit med om det du går igenom?

Det går inte riktigt ihop för mig heller. 🤔 Sen vill jag minnas att jag sett dig skriva nedvärderande saker mot kvinnor i en annan tråd, vilket gör denna tråd en aning obekväm. Kanske därför det blir dålig stämning för alla.

Mhysa
5/30/16, 4:16 AM
#20

Jag tror inte någon här försöker förminska dina känslor, alls. Tvärt om så tror jag de förstår dig mycket väl då de beskriver att de gått igenom liknande saker. Dock så måste jag hålla med #19 lite. Det går inte riktigt ihop. Skulle tippa på att det som skrevs i #1 blev grovt missförstått av alla (även jag läste det galet först). Det är lätt hänt över ett forum där en inte kan höra varandras tonfall, ursäkta klichén.

Annons:
Hoseok
5/30/16, 4:22 AM
#21

#20 Ja, ni har nog rätt. Jag formulerade mig galet, så det felet ligger nog på mig när det kommer till vad jag skrev i #1.

Frikadelli
5/30/16, 4:42 AM
#22

#18 Fast jag skrev också att jag kände för att skriva av mig. Ser inte något giltigt skäl för någon att ifrågasätta det. 

Här sitter jag och berättar om något tråkigt jag varit med om, så kommer någon och påstår att jag är i fel forum och påpekar att kvinnor har varit med om mycket värre saker än jag har. Varför ens känna behov av att påpeka det istället för att enbart stötta mig eller objektivt ge sin åsikt? Att förklara att det är fler som har liknande erfarenheter och att jag inte är ensam är däremot jättebra stöttning.

Det är lite som som sådana neggande komplimanger (man ger någon en förklädd komplimang, t.ex säger åt någon att denne ser ut som en modell trots sin stora näsa). 

#19 Nej nu får du faktiskt ta och ge dig. Skulle det bli obekväm stämning för alla?

För det första så var min uppfattning (innan jag postade här) att forumet främst är till för kvinnor, men inte enbart, och för det andra så är både ditt andra och tredje påstående helt falska.

Hoseok
5/30/16, 4:48 AM
#23

Jag har aldrig sagt att du är i fel forum? Ingen i tråden har det. Folk påpekade bara att det var konstigt hur du blev upprörd när det kändes som att du fick den respons du bad om.

 Det är supertråkigt att du kände dig påhoppad av det jag skrev. Det var absolut inte det jag ville göra, och det hoppas jag du förstår. Jag ber självklart om ursäkt för mitt dåliga ordval.

Det viktiga för mig är att du förstår att det inte var menat som en kränkning. Fortsätter du göra det så kan jag ju inte säga så mycket.

Mhysa
5/30/16, 4:55 AM
#24

#22 Som jag skrev, Kneko uttryckte sig en aning dåligt (i min mening) men jag tror ändå att jag förstår vad denne menade. Kneko får rätta mig om jag har fel:
Personen menade inte att på något vis gnida in i ditt ansikte att kvinnor skulle ha det värre, vilket verkar vara så du tolkade det. Det personen menade var att eftersom du, trots allt, skriver i ett forum om kvinnor (inte bara för kvinnor, det vet nog alla om) så ville Kneko poängtera ut att många här antagligen kan ha förståelse för det du går igenom. Rätta mig supergärna om jag har totalt missförstått något här, men jag uppfattade det som att det var så Kneko menade med sina kommentarer.

Hoseok
5/30/16, 5:01 AM
#25

#24 Haha, superweird att få det förklarat för en hur man skulle tänka sådär. 😊 Men du placerade faktiskt orden mycket bättre än vad jag kunde göra. 

Aja, ska självklart lämna tråden om TS anser att min närvaro är påfrestande på något vis. Dessutom inser jag vilken nivå av OT det faktiskt är här. Så ber även om ursäkt för det!

Ta hand om dig, Frikadelli! Vill bara ditt bästa, tro det eller ej. 🎈

Honestyisdead
5/30/16, 8:32 AM
#26

Har du anmält? Om inte så gör det.

Och nej. Det är absolut INTE den kvinnliga formen av våldtäckt. Tänk lite.

[Devya]
5/30/16, 12:10 PM
#27

Jag tycker det här är ju helt fruktansvärt! Kvinnor om några borde förstå hur förnedrande och jobbigt det är då killar tafsar på dem, så att höra att de håller på likadant är så otroligt trist och ledsamt att höra.. Ts har ju tydligen varit med om det många gånger, usch va jobbigt.

Jag kan verkligen relatera till vad ts går igenom, det är otroligt förnedrande och kränkande. Folk är ju inte riktigt klok. =/

Annons:
Honestyisdead
5/30/16, 12:14 PM
#28

#27 Nu är det ju som tur är inte alla kvinnor som blir tafsade  på.

[Devya]
5/30/16, 6:11 PM
#29

#28 Sant! Men om de  inte själva har varit med om det så brukar de oftast nog ha hört om det fenomenet. =/

Zadeira
5/30/16, 6:14 PM
#30

Det är inte okej att varken killar eller tjejer tafsar. Det spelar ingen roll vilket kön man har, det är inte okej att ta på någon annan om denna inte vill. Däremot är det inte våldtäkt utan sexuellt ofredande. Det hade inte varit våldtäkt om TS var tjej heller.

Har det alltid varit tjejer i gäng som gjort så mot dig TS? Har de varit nyktra eller berusade?

Honestyisdead
5/30/16, 6:39 PM
#31

#20 Man har inte vett bara för att man är kvinna. Idioter finns hos båda kön.

Frikadelli
5/31/16, 12:08 AM
#32

Träffade idag två vänner (en tjej och en killkompis) över en fika och tog då upp detta med dem. De skrattade åt mig och antydde båda två att jag är löjlig som tycker att "lite tafs" är problematiskt. Min tjejkompis började därefter sjunga på "My anaconda don't" i ett försök att skämta bort det hela, vilket ju fick mig att känna mig som en pytteliten människa.

Jag bytte samtalsämne men hade väldigt svårt för att fokusera på vad som sades efteråt utan satt bara helt tom i skallen med tårfyllda ögon och gråten i halsen (underdrift) och försökte verka så oberörd som möjligt.

Känner mig fruktansvärt blottad och missförstådd. Kanske en aning OT, men i trådens anda så antar jag att detta är en ok plats för mig att ventilera på.

[Klave]
5/31/16, 1:46 AM
#33

Usch va tråkigt att du inte blir tagen seriöst. Trodde Sverige hade kommit längre i jämställdhet än så men många verkar inte ta sådana saker seriöst. Tycker inte du överdriver alls och jag förstår att du blir påverkad av att bli sexuellt trakasserad och sedan inte tagen seriöst. Har inget bra råd att ge men skänker styrkekramar.

Honestyisdead
5/31/16, 10:15 AM
#34

#32 Då kanske du ska be om ursäkt i tråden där du ansåg att kvinnan som inte ville skicka bilder på sig själv till sin pojkvän borde göra slut. Tror inte hon kände sig speciellt bra behandlad heller när du ansåg att det är något man gör i ett förhållande trots att man inte vill.

Om du mår så dåligt som du skriver så kontakta vården. Och sluta gå ute ensam. Det bör ingen göra i dessa tider.

Annons:
Lestrade
5/31/16, 12:45 PM
#35

#34 🍸

IceTee
6/8/16, 5:49 PM
#36

Låter väldigt tråkigt och lite obehagligt. Jag som kvinna kan ju inte sätta mig in i din situation då jag hade fått en helt annan känsla om en man kom och började tafsa på mig ("kommer han våldta mig? Vad händer om jag ber honom sluta- kommer han bli arg och slå ner mig? Kommer han följa efter mig och våldta mig när ingen är i närheten?") men jag förstår att det inte är en trevlig känsla. 
Bästa lösningen är att säga ifrån om du inte är för rädd. Tycker nog även att du inte ska gå ensam när det är sent om det här händer. Det är ju den enda lösningen för kvinnor så jag antar att samma gäller andra kön? 

Tänker gissa på att det varit fulla tjejer som gör mot dig precis vad andra killar gjort mot dem helt enkelt. Felriktad hämnd med andra ord och det är inte okej

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: