Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 4701 ggr
Miowi
2016-05-20 12:59

Blödning efter kronisering

Spenderat hela dagen med att försöka få tag på en läkare, men stället jag opererades på för exakt en vecka sen är stängt pga planering och andra ställen som utför samma sak har inga lediga telefontider. Vårdguiden bad mig att googla, men vet att då kommer det stå att man är döende så tänkte höra om ni har erfarenhet härifrån av liknande.

I fredags (13:e) brända jag ytliga kärl på livmodertappen pga blödningar vid samlag, dvs inte konfiskering där de tar bort en bit av livmodertappen utan endast bränt på kärlek. Har haft en del flytningar men inte varit några problem, men igår kväll kom lite färskt blod i trosan, idag lite mer. Går jag på toa kommer det några droppar blod och lite klumpar, förmodligen sårskorpan som lossnat.

Läkaren pratade knappt med mig efter operationen men gav mig ett recept på Cyklokapron som ska stoppa blödning om det skulle bli. Jag vill helst undvika att ta tabletter då jag i perioder är väldigt känslig i magen, dessutom har jag inte problem med att blöda sålänge jag vet att allt är okej. Så tänkte höra om någon mer gjort samma grej, eller konisering, och blött efter ca en vecka men klarat er utan tabletter? Förstår inte anledningen till tabletterna, är det att det inte är bra att blöda för att det förstör något, så är det självklart att jag hämtar ut receptet.

Någon med koll?

Annons:
Zadeira
2016-05-20 13:40
#1

Ca en vecka efter ett sånt ingrepp blöder man ofta lite extra för att sårskorpan lossnar. Det är inget farligt och skadar inte något, men om det inte går över eller att man får oroande blödning ska det kollas upp och behandlas. Blödningar efter konisering kan hålla i upp till ett par veckor.

Jag har aldrig hört att man fått tabletter som ska minska blödningen om det inte är så att man är blödarsjuk eller har ovanligt lätt att få blödningar som inte slutar.  Jag fick inte dessa tabletter alls. Jag blödde också lite ca två veckor efter min konisering, men det räckte med trosskydd.

Enligt FASS används Cykolokapron mot "Stora menstruationsblödningar. Blödningar från mag-tarmkanalen, blödningar från urinvägarna, svåra näsblödningar. Blödningar eller ökad blödningsrisk efter operationer särskilt i urinblåsa och lungor. Efter tandoperationer på personer med ökad blödningsrisk". Det låter med andra ord som att det ska till mer än normalstor blödning för att man ska ta denna medicinen.  Den ökar nämligen risken för blodpropp.

Om du upplever att du inte är besvärad av blödningen så är det förmodligen nästan farligare att ta tabletterna än att låta bli.

Miowi
2016-05-20 22:37
#2

#1 Tack för ditt svar! Var lite så jag tänkte, varför ta tabletter om det är normalt att blöda? Mest rolig över mängden blod just nu, därför jag önska man hade kunnat få tala med läkaren idag. Börjar på nytt jobb på måndag och vill kunna känna mig trygg med att allt är som det ska. Nu gjorde jag ingen konfiskering utan bara bränt kärl så tänker mig att det ska vara mycket enklare dvs mindre blödningar osv. Inte blödit något alls under veckan, bara haft vattniga flytningar så blir förvånad att det kom så mycket blod nu. Får väl avvakta och se helt enkelt!

Miowi
2016-05-21 21:08
#3

#1 Får jag fråga hur mycket du blödde när det var som värst och hur länge det höll på? Är själv otroligt ovan med bindor (föredrar tamponger) så nu när jag inte får ha tampong känns det som det rinner floder där nere. Men det droppar ju en del när jag är på toa. Hade bara velat höra från läkaren att det är okej att blöda, blir lite orolig just att det droppar, har ändå inte gjort konisering utan allt har ju gjorts på ytan av livmodertappen..

Zadeira
2016-05-22 11:33
#4

Jag blödde knappt alls. Ca en vecka efteråt och jag behövde bara trosskydd, det kom enstaka droppar om dagen.

Om du är orolig så ska du definitivt försöka få tag i läkaren eller någon som kan svara på det. Främst för att lugna dig själv. Att gå med oro i kroppen är ju en ytterligare påfrestning, när kroppen hellre kunde ägnat sig åt läkning.

Honestyisdead
2016-05-22 15:15
#5

Ring 1177 igen. Ett svar som att "Googla" är inte acceptabelt. Säger dom det igen så säg att du måste till läkare. Eller ring din vårdcentral imorgon för en tid.

Miowi
2016-05-23 19:38
#6

Ringde 1177 igen, hon rekommenderade Cyklokapron just för att unna lugna ned blödningen men att det var mitt egna val om jag hellre ville avvakta. Började med Cyklokapron igår för stod inte ut till slut, ska ta tre tabletter tre gånger om dagen så ska snart ta 6:e dosen och ännu ingen förbättring.. Ringde sjukhuset idag och de sa att läkaren skulle ringa upp mig 15:30, inte ett knyst har jag hört från honom..

Är så trist att idag ha börjat på nytt jobb och det enda jag sitter och tänker på är att jag verkligen hoppas det inte blöder för mycket. Blöder som riklig mens, skillnaden är när jag har mens avtar det efter 2 dagar.. Detta har hållit på i 4 dagar nu.. Så orolig är jag..

Annons:
Miowi
2016-05-23 20:19
#7

Oj ursäkta de konstiga gröna koderna i förra inlägget, hade kopierat "Cyklokapron" eftersom jag aldrig lär mig hur det stavas men tydligen blev det något skumt med texten.. Hoppas det går att läsa ändå!

P3pz
2016-05-23 22:08
#8

Har du fortfarande inte fått någon förändring så ring imorgon igen. 
cyklokapron kan ta en stund innan det ger effekt ( i alla fall på mig), men har blodmängden inte minskat tills imorgon så får du helt enkelt kräva att de tar en titt på vad som är fel.

"There is life after abuse. This is mine"

Miowi
2016-05-24 00:00
#9

#8 Får ta och göra det.. Usch att vara orolig av sig är inte bra när det händer något sånthär! Hur brukar det funka för dig, ta tabletterna någon dag och sen känna en märkbar skillnad direkt? Önska det stod lite mer information i bipacksedeln så man vet lite hur det funkar!

P3pz
2016-05-24 00:16
#10

Jag har en typ av blödningsbenägenhet, så det går inte riktigt att jämföra med mig tyvärr. 

Jag gjorde det ingrepp där de tar bort en bit av tappen för lite mer än ett år sedan, då var de tvungna att dagen efter akutoperera mig eftersom jag höll på att förblöda, då lämnade de 2 operationsdukar med medel på som skulle stoppa blödningen i mig, men det hjälpte inte fullt ut, jag fick även cyklokapron. Men jag blödde i ca 4 veckor även med medicinen. 

Så som sagt det går inte riktigt att jämföra, men cyklokapron är en medicin man använder ofta som blödningsbenägen och får du inte bukt på blödningen med den så kan de behöva öka din dos. 

Äter du några andra mediciner förresten?  Och om du tar smärtstillande, vad för smärtstillande tar du?

"There is life after abuse. This is mine"

Miowi
2016-05-24 11:01
#11

Inga andre mediciner, första dagen tog jag en alvedon (vet att jag ska undvika Ipren). Läkaren ska ringa i eftermiddag, hoppas han gör det denna gång.. Oron är stor!

P3pz
2016-05-24 11:15
#12

Okej. Ja ipren, diklofenak och alla sådana preparat gör att blodet får det svårare att koagulera. 

Har du gjort några ingrepp tidigare? (behöver inte vara just inom gyn)
Tänker lite att om du blöder mycket och länge kanske de ska kolla dina blodvärden och din blödningstid (be isf om en remiss till en koagulationsmottagning).

"There is life after abuse. This is mine"

Miowi
2016-05-25 22:41
#13

#12 Jo det har jag, blindtarm, etsat i båda näsborrarna och tagit bort flera leverfläckar (där de sytt). Inte hört att jag blöder mycket, endast att jag har väldigt fort läkekött så jag får fula ärr då det helt enkelt läker för fort tydligen.

Fick tag på läkaren igår och blev nästan utskälld för att "inte ha lyssnat". Han kom in någon minut efter operationen när jag fortfarande var småyr efter halvnarkosen och sa att jag kan blöda och då ska jag ta tabletter. Blödde trots allt mycket och länge så förstår inte hur han kan bli irriterad på att jag undrar HUR mycket som är okej att blöda utan att tabletterna ger effekt. Nu har blödandet dock avtagit en del äntligen så oron har lagt sig.

Stort tack för alla svar! :)

Annons:
P3pz
2016-05-25 23:05
#14

Okej, men det låter ju jättebra att det löste sig till slut :)

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: