Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1113 ggr
H-lena
2016-05-20 09:02

Sen mens

Hej alla!

Nu skriver jag här för att få lite råd och stöd. Det är så att min mens är sen och det är otroligt jobbigt. Den är försenad med ungefär en vecka, och ju längre tiden går desto mer stressad blir jag över det. Jag vet att det inte finns någon risk att jag är gravid men jag oroar mig ändå. Jag har haft PMS i minst en vecka, samt haft svag mensvärk till och från (vilket jag brukar ha lite innan mensen kommer) haft massor med humörsvängningar, gråtit och varit irriterad vilket jag också brukar innan mens men denna gång nästan ännu mer än i vanliga fall och det är väldigt jobbigt. Trots det verkar mensen inte komma och jag vet att ju mer jag tänker och stressar upp mig desto värre blir det men det är så svårt att bara släppa det.  Jag har försökt med olika huskurer såsom värme på magen, ta extra C-vitamin och äta mycket morötter men som sagt utan resultat. 

Orsaken till att den blev försenad tror jag är att jag haft mycket att göra och varit väldigt orolig och så en ganska lång period. Min mens är inte helt regelbunden i vanliga fall heller, utan brukar komma ca var 30-38 dag. Idag är jag på dag 43. 

Vad gör ni när er mens är sen? Hur slutar man oroa sig?

Tacksam för svar!


Annons:
Honestyisdead
2016-05-20 09:44
#1

Varför oroar du dig om du vet att det inte är någon risk för graviditet? Vad exakt är du orolig för?

H-lena
2016-05-20 09:49
#2

#1 Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag oroar mig, tror det är för att jag vet att man ska ha mens regelbundet och om den är sen så är det något som är fel.


Honestyisdead
2016-05-20 10:01
#3

Mensen kan se olik ut genom livet. Man kan ha regelbunden flera år, sedan kan det hoppa osv.

Men om du går och oroar dig så ring 1177 nu så du blir lugnad.

OlgaMaria
2016-05-20 10:32
#4

Utifrån hur din menscykel brukar vara är det nog inte så konstigt att sådant här händer då och då. Sen är det inte din stress just nu som påverkar, utan antagligen kom din ägglossning betydligt senare denna gång, kanske pga stress för några veckor sen. Så det finns inget du kan göra nu för att få igång mensen. Finns väldigt mycket man kan göra för att få mer regelbunden mens, men så här års är det väldigt många som har farligt låga d-vitaminnivåer. Så kanske ett tillskott av det vore bra för dig. D-vitamin är viktigt för väldigt mycket men även för menscykeln. Finns studier som visar på samband mellan d-vitaminbrist och oregelbunden mens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

H-lena
2016-05-20 12:37
#5

#3 Ja du har rätt tack så mycket!

#4 Jaha jag hade ingen aning om att D-vitaminbrist kunde ge oregelbunden mens. Tack för tipset!


Upp till toppen
Annons: