Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1805 ggr
Anonym
Anonym
5/19/16, 5:54 PM

Svullna lymfkörtlar

Hej Är det normalt att ha många svullna lymfkörtlar under flera år? Den största är 2 cm.. Har mest i brösten.. Men alla läkare verkar ignorera detta..

Annons:
vendelay
5/19/16, 6:13 PM
#1

Har du testat hos olika läkare? Enligt Vårdguiden ska du söka hjälp om de är ca 2cm så läkarna borde hjälpa dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
5/19/16, 6:23 PM
#2

Har man gjort någon biopsi så att man vet att det är just lymfkörtlar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/19/16, 6:38 PM
#3

Ne vad är det? Jag har varit på mammografi där dom röntgade och gjorde ultraljud.. Det var 1 år sedan, nu känns det som att jag har mer knölar i brösten + att brösten gör svin ont under ca 3 veckor varje månad. Idag har jag extremt ont och gjorde ultraljud hos en hjärtläkare idag och han reagerade väldigt mycke på detta och sa att det inte är normalt, men läkarna på min vårdcentral ignorerar de..

Maria
5/19/16, 6:39 PM
#4

Biopsi är när man tar ett prov på knölen/knölarna med en nål för att se vad det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/20/16, 2:16 AM
#5

#3 Om din hjärtläkare säger att det inte är som det ska måste han ju skriva remiss eller hänvisa dig till hjälp. Han gjorde alltså inget mer än att säga att det inte var normalt när han såg det på ultraljud?  

Skrämmande.

[Mazamizari]
5/20/16, 7:38 AM
#6

#1 Jag var och pratade med läkare om just svullna lymfkörtlar i vintras och då sa hon till mig att just på grund utav att den bara var 2 cm så skulle de inte göra något åt det. Det är om de är större än så som de tar ut dem bland annat (fast om de är större så börjar de misstänka att det är cancer tumörer). Till mig sa hon bara att jag skulle vänta i en månad och se om den självläkte, vilket den gjorde tillslut. Om den inte självläkt under den tiden så skulle de enbart punkterat den för att tömma den på vätska. De skulle inte tagit några prover eller så.

Annons:
Honestyisdead
5/20/16, 8:22 AM
#7

Förresten.  Lymfkörtlar sitter väl ändå inte i brösten?

Maria
5/20/16, 8:24 AM
#8

#7 Jag tycker också att det är märkligt.

Möjligtvis om de kommer från armhålan så att säga men det låter annars som en konstig placering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/20/16, 8:30 AM
#9

Jag är övertygad om att man inte har det i brösten. Men som du säger kan dom i armhålorna kanske kännas på något vänster i bröstet.

Men lymfkörtlar har man på specifika platser i kroppen och inga i brösten. Så det ts känner i brösten är antingen vanliga fettknutor som dom flesta har eller så är det tumörer.

Bara att googla på lymfkörtlar så får man bild på var dom finns.

Anonym
Anonym
5/20/16, 2:34 PM
#10

#9 läkaren på mammografin som gjorde ultraljud sa att det var svullna lymfkörtlar i brösten, även min läkare säger att det är det. Men dom kan ju givetvis ha fel och du ha rätt.

Honestyisdead
5/20/16, 3:25 PM
#11

Ja, säger läkaren att du har lymfkörtlar i brösten som dessutom förökat sig, då har du missuppfattat. Eller så är det en dålig läkare.

Här ser du var lymfkörtlarna sitter på en kvinna. Och dom förökar sig inte.

https://www.google.se/search?q=lymfk%C3%B6rtlar&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwislcvk3ejMAhVmG5oKHaIbB04Q_AUIBygB&biw=1600&bih=760#tbm=isch&q=lymfk%C3%B6rtlar+kvinna&imgrc=tf4ozZRZkGaYDM%3A

Anonym
Anonym
5/20/16, 3:28 PM
#12

Jag säger att jag har flera lymfkörtlar och mest i brösten! Har även på andra ställen. Jag har totalt 4 st i ena bröstet och 2 i det andra, även bakom örat och andra ställen!

Anonym
Anonym
5/20/16, 3:29 PM
#13

Varför tror du att jag skulle missuppfattat vad läkaren sa?!

Annons:
Maria
5/20/16, 3:30 PM
#14

#12 Jag tycker det låter väldigt märkligt.

Att du har bakom örat och andra ställen men brösten…???

Är du säker på att det inte är mer åt armhålan så att säga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/20/16, 3:41 PM
#15

#12 Pga av hur kroppen ser ut och fungerar. 

Jag tror verkligen inte att du har lymfkörtlar i brösten som dessutom blir fler.

Däremot tror jag att det handlar om andra körtlar.

Tant Grön
5/20/16, 3:58 PM
#16

#13 Jag tror att det kan vara cystor du menar.

Anonym
Anonym
5/20/16, 5:13 PM
#17

Båda läkarna sa lymfkörtlar

blåbärspajen
5/20/16, 5:21 PM
#18

Men om jag då skulle ha körtlar i brösten som blir större och fler så borde väl läkarna kolla upp det? Hur avgör dom om det är cancer eller inte?

Maria
5/20/16, 5:25 PM
#19

#18 Man gör en biopsi på knölarna. De sticker en nål i knölen och tar ut lite vävnad som det tar prov på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/20/16, 5:38 PM
#20

Jo fast oftast gör man väl inte biopsi?

Annons:
[Thiah]
5/20/16, 5:41 PM
#21

#20 på mig gjorde de direkt en biopsi när jag hade en knöl i bröstet. Tycker det är konstigt att dom inte gjort någon biopsi om ts har flertal knölar.

Maria
5/20/16, 5:42 PM
#22

På ig hittade man två små knölar för några år sedan och man gjorde biopsi redan på plats och efter någon vecka fick jag svar att det inget farligt var.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/20/16, 6:54 PM
#23

Fast jag undrar vad det är dom ser på röntgen & ultraljud som avgör om dom går vidare med biopsi..

Anonym
Anonym
5/20/16, 6:54 PM
#24

Fast jag undrar vad det är dom ser på röntgen & ultraljud som avgör om dom går vidare med biopsi..

Maria
5/20/16, 6:55 PM
#25

#23 Ja det kan man fråga sig…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/20/16, 8:57 PM
#26

#17 Jag hade bytt läkare snarast.

#23 Det är inte lymfkörtlar i alla fall. 

Som sagt. Knölar i brösten är naturligt.  Det är när man märker förändring som det bör kollas upp.

blåbärspajen
7/5/16, 4:09 PM
#27

Sådär nu har jag varit hos läkaren igen och hon sa att det är en lymfkörtel som faktiskt sitter i bröstet. Dom kan inte sitta i bröstet men denna gör tydligen det, konstigt. Och dom ska inte göra nåt åt de.

Annons:
blåbärspajen
7/5/16, 4:09 PM
#28

Sådär nu har jag varit hos läkaren igen och hon sa att det är en lymfkörtel som faktiskt sitter i bröstet. Dom kan inte sitta i bröstet men denna gör tydligen det, konstigt. Och dom ska inte göra nåt åt de.

Maria
7/5/16, 4:11 PM
#29

Mycket märkligt. Tog man ingen biopsi på knölen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
7/5/16, 4:13 PM
#30

Hahaha nej men läkare tror nämligen att alla problem jag har beror på att jag spänner mig. Det är ju bara en svullen lymfkörtel som har varit där i över 1 år

blåbärspajen
7/5/16, 4:13 PM
#31

Hahaha nej men läkare tror nämligen att alla problem jag har beror på att jag spänner mig. Det är ju bara en svullen lymfkörtel som har varit där i över 1 år

Maria
7/5/16, 4:16 PM
#32

#30 Är du samma användare som skrivit anonymt tidigare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blåbärspajen
7/5/16, 4:22 PM
#33

Ja jag kan tydligen inte skriva anonymt längre..

Honestyisdead
7/5/16, 5:26 PM
#34

Du har inte Insider längre och då kan man inte skriva anonymt.

Är du inte nöjd med läkaren så byt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: