Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1133 ggr
Honestyisdead
5/18/16, 11:20 PM

Undersökning om preventivmedels säkerhet

Läste precis att hormonspiraler är 99,8% säkra som skydd. http://www.preventivmedel.com/hormonspiral/

Det innebär ju att väldigt få blir gravida med spiral insatt under den aktiva tiden. Ändå känner jag flera personer och har läst om flera som blivit gravida med spiral. Och eftersom jag känner en väldigt liten del av befolkningen känns det som att jag inte borde känna någon som blivit gravid med spiral.

Så jag tänkte kolla hur det ser ut här inne. Detta gäller alltså er om verkligen använt preventivmedlen som man ska.

Annons:
tlover
5/18/16, 11:28 PM
#1

Annat då jag varit gravid men då hade jag inte p-medel utan vi hade aktivt försökt att få barn i flera år.

l'm back

oddahviing
5/18/16, 11:51 PM
#2

J*vla kopparspiral…

'-Headlights on the highway-'

Sabinan
5/19/16, 12:20 AM
#3

Annat. 
När vi ville bli gravida använde vi inga preventivmedel, trots det dröjde det flera år innan vi fick vårt andra barn.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anonym
Anonym
5/19/16, 12:22 AM
#4

Med p ring.märkte först vid missfall

Honestyisdead
5/19/16, 12:28 AM
#5

Det är väldigt orättvist ibland. En del som verkligen vill och gör allt för att bli gravida blir aldrig det. Medan andra som verkligen inte vill och gör allt för att inte bli det(bortsett från att avstå från penis i slida då), blir gravida.

En kompis mamma blev gravid en gång med p piller, en gång med spiral och en gång med pessar. En annan kompis blev adopterad eftersom föräldrarna inte blev gravida.

Pytteliten
5/19/16, 1:10 AM
#6

99,8% säkerhet är ju per kvinnoår, så har man en spiral i fem är är ju risken rent krasst 1 %. Ofta är det ju människor man hör talas om (eftersom de varit med om någon extremt som är värt att tala om) men inte direkt känner. Säger inte att det är så i ditt fall, men om man räknar kompisars föräldrar, vänners vänner och släktingars respektives  kusiner så har man säkert ett kontaktnät på många många tusen!

Annons:
Silent_Hill
5/19/16, 6:46 AM
#7

Blev gravid trots minipiller med första barnet och då tog jag dom som man skulle.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

oh-la
5/19/16, 3:21 PM
#8

Jag hade kopparspiral i 5 år, och innan det p-piller samt p-stav i flera år. Blev inte gravid på något av det förrän nu när vi ville bli gravida.

fruktgumman
5/19/16, 5:14 PM
#9

Blev gravid med p-piller

Zadeira
5/19/16, 5:47 PM
#10

Har aldrig blivit gravid. 11 år på Cerazette, minipiller.

Sindri
5/19/16, 7:27 PM
#11

P-piller i 13 år, hormonspiral i 10. Bara blivit gravid när jag velat.

NatasjaHemby
5/19/16, 9:36 PM
#12

Annat - blivit gravid utan skydd (ung och dum - trodde "avbrutet samlag" räckte). Däremot aldrig blivit gravid med p-piller, p-ring, kondom eller säkra perioder.

SE*Simbelmynes

OlgaMaria
5/20/16, 10:38 AM
#13

Valde annat men är säker på att jag blev gravid en gång då jag hade kopparspiral, men fick ett väldigt tidigt missfall. Dock var det ju bara som en lite försenad mens men jag var helt säker på att jag var gravid, känslan från tidigare graviditet gick inte att ta miste på. Jag antar att om man blir gravid med spiral så är även risken för tidigt missfall väldigt hög. Efter detta tyckte jag det kändes väldigt olustigt att ha spiral.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Pytteliten
5/20/16, 11:51 AM
#14

Själva grejen med kopparspiral är ju att man faktiskt blir (kan bli!) befruktad, men att kroppen stöter ut det befruktade ägget. Dock ska ju ägget inte fastna i livmodern och börja växa.

OlgaMaria
5/20/16, 11:56 AM
#15

#14 Mm.. det känns inte så kul tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
5/20/16, 12:09 PM
#16

#14, nja, kopparspiralen gör miljön i livmodern så ogästvänig att spermierna och ägget blir funktionsodugliga och inte kan befruktat. Skulle änden befruktning ske kan inte ägget fästa. Skillnaden mot en hormonspiral är att man ändå har ägglossning med kopparspiralen, men ägget blir förstört av miljön.

Pytteliten
5/20/16, 12:21 PM
#17

#16, inte alltid. Men det fungerar som preventivmetod ändå just för att ett befruktat ägg ändå inte fäster i livmodern. Därför har insättande av kopparspiraler diskuterats i debatten om barnmorskor eller blivande barnmorskor som inte vill utföra aborter. 

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2014/02/13/abortvagrare-vill-ha-samvetsfrihet/

oh-la
5/20/16, 12:50 PM
#18

#17 jo, men så är det ju oavsett vilken p-medel du använder, dom säkrar på mer än ett sätt. Även med hormonpreparat kan man få ägglossning som bryter igenom, men då är inte livmoderslemhinnan tillräckligt utvecklad för att ta emot det befruktade ägget varpå det blöder ut.

[Rhodugune]
5/20/16, 7:36 PM
#19

Jag har haft kopparspiral i två omgångar, samlagt nästan 10 år, har aldrig varit gravid inte heller tiden innan då jag åt p-piller.

Anonym783
5/22/16, 4:25 PM
#20

Valde annat Ville bara läsa tråden

Hakuna Matata.

Annons:
Saga85
5/25/16, 12:09 AM
#21

Annat - blev gravid med ett one-night-stand för att vi var fulla och dumma och körde utan kondom.  Kan inte ens skylla på att jag var ung då det var några dagar efter min 27-årsdag…

Upp till toppen
Annons: