Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1551 ggr
Anonym
Anonym
5/18/16, 7:09 PM

Hormonspiral och gravid

Hej alla på Kvinna iFokus! Jag undrar hur farligt det är för fostret ifall man har hormonspiral 1-2 veckor i början av grav. Finns en chans att jag är gravid, får såkallat "spökstreck" på test och ska testa igen om en vecka för att se ifall det blir starkare. 

Kan detta skada fostret mycket, eller är det så tidigt att en vecka till inte gör så mycket? Eller kan något annat hända? Är inte längre gången än  1-3 veckor, det vet jag.

Annons:
Anonym
Anonym
5/18/16, 9:00 PM
#1

Är det ingen som vet?

Scorpio97
5/18/16, 9:27 PM
#2

Ingen aning tyvärr. Men jag kan rekommendera att du ringer vårdguiden/1177, dom borde kunna svara på det. Eller kontakta UMO/gyn/stället du fick hormonspiralen.


//Jessie

Honestyisdead
5/18/16, 9:42 PM
#3

Spiral bör tas ut ASAP om man blir gravid och vill behålla barnet har jag för mig. Men som ovan skriver, ring 1177 nu direkt och fråga.

Anonym
Anonym
5/18/16, 10:03 PM
#4

#3 Okej, borde jag gå till akuten (har de barnmorskor där?) eller till gyn? De har inte öppet på helger. Är inte helt säker på ifall jag ska behålla men det lutar åt det så då är det bäst att ta ut den ändå, även om jag inte skulle vilja behålla i slutändan menar jag.

Anonym
Anonym
5/18/16, 10:09 PM
#5

Oj, är visst lite förvirrad.. Det är ju inte helg imorgon kom jag på.

Honestyisdead
5/18/16, 10:28 PM
#6

Hehe precis är bara torsdag imorgon. 

Så ring gyn/barmorska direkt på morgonen imorgon och rådfråga.

Annons:
Anonym
Anonym
5/18/16, 10:36 PM
#7

#6 Bor i en rätt så liten stad, så får förhoppningsvis en tid imorgon eller på fredag då. De förstår nog att det är lite "akut" och kanske kan klämma in mig. Tack :)

Honestyisdead
5/18/16, 10:53 PM
#8

#7 Ja man tycker ju att du bör få tid fort. För det känns som att det inte kan vara bra för ett foster. Men ja, jag är inte säker.

Du får gärna uppdatera här och berätta vad dom säger så jag lär mig något nytt :) Och så andra som hamnar i din situation kan läsa i den här tråden i framtiden :)

Honestyisdead
5/18/16, 11:01 PM
#9

Hittade det här när jag sökte på nätet.

http://www.svd.se/vad-hander-om-jag-blir-gravid-trots-spiral

Tycker dock det är märkligt att spiralens säkerhets kan jämföras med sterelisering. Känner några och har läst om flera som blivit gravida med hormonspiral. Om siffran som blir gravida med spiralen är så låg om det står i artikeln borde jag rent statistiskt inte känna någon som det hänt.

Anonym
Anonym
5/18/16, 11:33 PM
#10

#9 Dock så blev ju jag befrukad innan (har inte haft sex efter jag satt in den då jag bara haft den i 8 dagar.. haha) men ja. Har läst om rätt många som blivit gravid med hormonspiral också, men tror många av de är att spiralen var "påväg ut". Men inget preventinmedel är ju 100% säkert och det vet alla. 

Jag är rädd redan att spiralen kan ha gjort någon skada på fostret.

oddahviing
5/18/16, 11:56 PM
#11

Om du satte in spiralen innan fostret blev till så är risken större att du får missfall om du fortsätter graviditen. Ibland vill man inte ta ut spiralen för att den sitter i ett sådant läge att det kan skada fostret om du tar ut den, men tar man inte ut den finns en risk på 50% att du får missfall senare i graviditeten. Det är också större risk att barnet föds för tidigt.

'-Headlights on the highway-'

Honestyisdead
5/19/16, 12:00 AM
#12

#10 Jaså det är så.

I vilket fall som helst. Oroa dig inte fören du vet om det finns anledning till det.

Anonym
Anonym
5/19/16, 12:14 AM
#13

#11 Oh nej. :( Men som sagt jag tror att fostret blev till innan. Borde iallafall vara så, får se så snart som möjligt hos gyn.

#12 Försöker göra det, ska ringa direkt när de öppnar imorgon (telefontid då).

Annons:
Honestyisdead
5/23/16, 1:06 AM
#14

Hur gick det?

Upp till toppen
Annons: