Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 873 ggr
pernillaa
5/16/16, 7:12 PM

Pessar

Alltså, finns pessar fortfarande på marknaden? Min barnmorska sa att det är förlegat men jag vägrar acceptera det då jag provat allt men jag tål helt enkelt inte hormoner. Antingen blöder jag ihjäl mig, får depressioner och allmänt heeemskt humör, får problem med Svamp och torra slemhinnor eller tappar lusten totalt. Vi har använt kondom i 2 år nu och jag HATAR kondom! Det går inte att ha som enda preventivmedel resten av mitt liv som fertil!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Anonym
Anonym
5/16/16, 7:14 PM
#1

Vet hur det känns, klarar inte heller hormoner, tål egentligen inte kondom (min partner avskyr kondom med), så sexlivet påverkas mycket :/

pernillaa
5/16/16, 7:32 PM
#2

Sökte på "beställa pessar" och ser ju att det visst finns. Man kanske måste pressa kvinnokliniken lite för att få dom. Som med allt annat vad gäller vården… Hade en flik i underlivet efter första förlossningen som gjorde ont under samlag och kliade. Stygn som lossnat för tidigt. Första och andra läkaren sa nej till att ta bort den men tredje läkaren sa ja. Man får inte ge sig bara. Så imorgon ringer jag kvinnokliniken och börjar sätta press. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

[Klave]
5/16/16, 9:10 PM
#3

P-dator är inget alternativ då?

Åsa S
5/17/16, 6:16 AM
#4

Det finns nya moderna pessar som ex. femcap gjorda av silikon som man kan ha inne hela tiden och bara ta ut och tvätta dem med 48 tim mellanrum. Har testat lite pilligt men ok. Den var gratis här i stockholms län men jag fick vara aktiv själv och beställa (i samråd med MVC) gelen får man dock betala själv.

[SannaSL]
5/23/16, 12:51 PM
#5

Jag har pessar eftersom hormoner och jag inte riktigt kommer överens, och kondomer kliar men det har ingen barnmorska nämnt som alternativ för mig faktiskt. Finns både cervixpessar och vaginalpessar att få från barnmorska om man ligger på lite. Vissa är mer positiva än andra. Men när jag förklarade de problem jag har så var det okej. Landstinget verkar bara skriva ut vaginalpessar, det måste man mäta och få rätt storlek av. För mig funkade det bäst, men många verkar föredra typ femcap. Jag tror att det går att beställa femcap direkt eftersom det bara är två olika storlekar (inte fött barn/fött barn), så du måste egentligen inte gå via barnmorska.

Upp till toppen
Annons: