Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2145 ggr
oddahviing
5/13/16, 2:54 AM

Månader efter abort... ont?

Ok så jag har varit anonym tidigare men nu är allt över o känner att det är ok att prata  om. Jag har läst en hel del om kopparspiral som fått mig att inse att jag aldrig skulle satte in den där förbannade staven om jag bara visste hälften av vad jag vet nu. Jag är med på en sida på facebook där det är massor av kvinnor som haft samma problem som mig, och som såklart inte trodde de orsakades av spiralen, men tydligen är den inte så hormonfri som den verkar. Det må inte sitta hormoner på den, men inuti kroppen har den en stor påverkan på hormonerna. Jag ska försöka skriva ett inlägg om det här senare, för det här borde upplysas om på så många ställen som möjligt…

Men, iallafall, mitt personliga problem är att jag blev gravid med kopparspiralen och det var därför den åkte ut. Sen den sattes in fick jag fruktansvärd PMS och enormt mycket mens. Hade väldigt ont varje månad… det har gått c:a 6 veckor sedan aborten, jag gjorde ett grav. test som visade negativt, men ett av mina problem är: att mina bröst är mjuka igen och inte ömma, men mina vårtgårdar är större än de var innan aborten, brösten likaså och jag har också väldigt tydliga blodådror. Kommer det här försvinna?

Andra problemet är lite värre… jag använder menskopp, men det gör ont när jag ska ta ut den. Det gör också ont när jag trycker på när jag gör nr 2. Det är bättre/sämre vissa dagar, men just nu när jag fått mens igen är det värre. Jag satte i en tampong för igår natt vaknade jag upp och hade väldigt ont i magen och det kändes som att det var menskoppens fel. Jag har inte ont direkt när jag sitter ner eller rör mig, annat än menssmärta, bara när jag håller på och gräver runt där nere eller gör nr 2 som sagt, och har aldrig haft såhär förut. Kan det ha hänt något under den kirurgiska aborten som tar tid att "läka"?

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Honestyisdead
5/13/16, 6:29 AM
#1

Det kan vara så att brösten kommer se ut så nu. Förändringen i kroppen börjar ganska omgående vid en graviditet. 

Angående att det gör ont så kan det bero på mensen. Känner många som upplever samma sak som inte gjort abort.

[Outlawly]
5/13/16, 10:04 AM
#2

Efter att jag hade kopparspiral blev min livmodertapp superkänslig och det känns som om den ligger "grundare" nu. 
Kopparspiralen gjorde mig inget gott (förutom från att hålla mig obefruktad).

I vissa lägen får jag nu ont när jag ska ta ut och sätta in menskoppen för att den liksom suger ner livmodertappen i menskoppen. Och jag får en stickande ond känsla i livmodern när jag gör nr.2 när jag har mens. Men inte annars.

Du kan också ha fått en infektion.

oddahviing
5/13/16, 11:25 AM
#3

#1 Ok, tack Hera! Det kan vara mensen, kan vara så att kopparspiralen rubbade vad som en gång var normalt för mig antar jag.

#2 Det är precis så jag känner det! Antar att det är kopparspiralens fel och inte själva aborten.  Jag tror inte det är infektion för jag har inga symptom på det, som lukt eller feber, och sen har jag fortfarande väldigt riklig mens, jag blödde igenom tampongen nu under natten och vaknade av huggande känsla igen i livmodern, så det är antagligen bättre att ha menskoppen i. Lugnade din mens ner sig något med tiden? Jag har inte lika mycket som med kopparspiralen, men det är ändå mer än vad jag först började med.

'-Headlights on the highway-'

pyromanen
5/13/16, 1:54 PM
#4

Mina bröst har fått tydigare blodådrar när jag varit gravid och smmat men sen blivit som vanliga igen.

oddahviing
5/13/16, 2:01 PM
#5

#4 Tog det ett tag för dem att se ut som normalt igen efter ammning? Just nu tycker jag att mina bröst ser ut som gravidbröst, men förstår också att kroppen blir väldigt förvirrad av vad den gick igenom om. De såg ut såhär när jag knapra ppiller senast och efter det blev de mindre igen när jag sluta…

'-Headlights on the highway-'

pyromanen
5/13/16, 3:17 PM
#6

Efter amning händer så mycket med brösten, så det är nog svårt att kämföra. Jag fick missfall en gång, då dröjde det nog ett par månader för brösten att sluta vara "gravidbröst"

Annons:
oddahviing
5/13/16, 3:50 PM
#7

Abort och missfall är lite mer snarlikt varandra om än ena mindre naturligt, men då vet jag. Tror inte mina bröst kommer stanna såhär för det känns och ser inte ut att vara i sitt naturliga stadie ännu! Tack för svar🙂

'-Headlights on the highway-'

[Outlawly]
5/14/16, 8:02 AM
#8

Tänk på att få rätt läge på koppen när du sätter in den och att typ släppa på vakumet lite så den inte suget så hårt. Sen min mens var tillbaka normalt efter max 3 månader och min mensverk försvann. Hade bara det nån gång ibland innan spiralen och sen asont när spiralen satt i, helt sjukt, fick lägga mig i fosterställning ibland!

oddahviing
5/14/16, 1:33 PM
#9

Jag kände ingen skillnad i att ha menskopp medan jag hade spiral, däremot kände jag verkligen av spiralen själv medan jag hade mens och såklart en vecka före! Spiralhelvete är visst hormonell, men indrekt, de gömmer undan den faktan  -___- och jag hade också som du, otroligt ont vissa gånger och en sjö av mens! Var tvungen att ta ipren vilket jag aldrig brukar göra. Jag har hög smärttröskel. Så….  men nu har min mens slutat. Vilken skillnad! Blödde  3 dagar väldigt precist och idag vaknar jag upp och den är helt borta! Förra natten hade jag en tyngre blödning under natten, men efter det så trappades det av. Har tömt koppen 2 ggr per dag allt som allt.

'-Headlights on the highway-'

Candela
6/8/16, 9:58 PM
#10

Ökad menssmärta och ökad blödningsmängd är vanliga biverkningar av kopparspiral, vilket man brukar bli upplyst om innan man sätter in den. Det har inte med någon hormonrubbning att göra, utan att det sitter en sak där inne och stör..

Om du upplever hormonella förändringar i kroppen beror det mer sannolikt på graviditetshormonerna. Det kan ta många veckor innan de går ur kroppen helt efter en avbruten graviditet.

oddahviing
6/8/16, 10:07 PM
#11

#10 Har gjort efterforskning om kopparspiral och den kan faktiskt orsaka hormonella rubbningar indirekt genom kopparöverskott och irritationen/inflammation då kroppen kämpar på att få ut det främmande föremålet (också varför den vandrar genom livmodern eller åker ner).

Men jag mår bättre nu! Märkte dock att det tog ett tag o bli helt återställd, som ni sa. Blodådrorna är borta och brösten har normaliserats, min mens är också normal igen!

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: