Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 778 ggr
malinal
2016-05-11 10:48

Byte av preventivmedel

Vilka krav kan man egentligen ställa på preventivmedel? När är ett preventivmedel "bra" och fungerande? Jag har knaprat Zoely i 3år och till 95% trivs jag med dem. Ingen mens. Sexlust. Allt känns "normalt". Men de fyra dagar jag tar sockerpiller så rasar humöret, känslig, bara tråkiga och negativa tankar. Inget brutalt destruktivt men tycker det är tråkigt att vara så lättretlig! Ska man nöja sig eller finns det andra alternativ? Ringde barnmorskan och hon tyckte jag skulle prova byta p-piller men då skulle mensen förmodligen börja komma vilket jag allra helst slipper. Jag frågade om hormonspiral för att slippa de här 100% hormonlösa dagarna så att allt kanske skulle bli jämnare - barnmorskan ville dock inte prova förrän i höst vilket jag förstår med tanke på allt badande. Ska man bara som tjej acceptera att man blir lite nere 4 dagar i månaden? Jag blir långt ifrån ett monster men jag märker ju att något blir annorlunda dessa dagar.

Annons:
Rebexi
2016-05-11 11:37
#1

Du kan kanske fråga din barnmorska om du kan hoppa över att ta sockerpiller och bara ta p-piller. Jag har ingen medicinsk utbildning eller någon särskild kunskap i ämnet, men har hört att det går att göra så med vissa p-piller

smellcaramell
2016-05-11 12:58
#2

när jag tog zoely tog jag bara sockerpiller var tredje-fjärde månad, och i mitt tycke är det helt klart värt att va ett "monster" i ett par dagar var tredje-fjärde månad än att ha mens ;) Speciellt om man har mensrelaterade problem. Sedan kan man tänka på att vissa får sådant humör utan att käka piller så vi andra är lyckligt lottade ;)

Honestyisdead
2016-05-11 21:55
#3

Tycker också att du kan hoppa över mensen.

Jag har själv p ringar och släpper fram mensen 1-2 gånger per år.

[Klave]
2016-05-12 02:34
#4

Man måste väga upp vad man tycker är värt att utstå. Med p-stav blev jag så deppig och hade mens hela tiden att jag inte ville ha sex och då finns det ju ingen egentlig anledning att använda p-medel. Med p-ring så fick jag vestibulit och kunde inte ha sex på 2 år. Så jag kör med p-dator även ifall det betyder att jag bara kan ha sex säkert 2 veckor i månaden så är det bättre än att må skit och aldrig ha sexlust.

malinal
2016-05-12 07:31
#5

Jag har inte haft mens på 3år trots att jag ätit sockerpillrena som jag ska. Men kanske ska hoppa över dem ändå för humörets skull menar ni? Så att kroppen aldrig är utan hormoner?

Rainee
2016-05-13 17:20
#6

#4 Varför kan du inte använda kondom?

Annons:
Rainee
2016-05-13 17:21
#7

#5 Va? Gud va konstigt att din mens inte kommer. Hmm..

malinal
2016-05-13 17:44
#8

#7 en av biverkningarna enligt bipackssedeln är utebliven mens så jag har aldrig sett det som något konstigt

malinal
2016-05-13 17:44
#9
Rainee
2016-05-13 17:45
#10

#8 Men tror inte att det är särskilt vanligt? Har aldrig hört om någon som käkat sockerpillren och ändå inte fått sin mens :o

Upp till toppen
Annons: