Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 800 ggr
IceTee
2016-05-03 14:53

Orolig för p-stav

Jag har en vän som nyligen satt in en p-stav, men hon är jätteorolig att den inte ska funka. Jag försöker lugna henne genom att säga att det tar ofta en vecka innan man märker av någon skillnad (även om vissa märker det tidigare) och att det är väldigt liten chans att den inte ska funka. Kan ni hjälpa mig med några fler saker jag kan säga?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Outlawly]
2016-05-03 14:56
#1

Varför är hon orolig att den inte ska fungera?
Har hon haft problem med hormoner innan, att piller och så inte fungerat?

[Klave]
2016-05-03 14:56
#2

Tror hon inte att den ska skydda mot graviditet eller?

IceTee
2016-05-03 14:57
#3

#1 det här är första p-medlet men hon vill bara verkligen inte bli gravid.

Medarbetare på Skor iFokus

[Klave]
2016-05-03 15:01
#4

Tror man måste lära sig att leva med att det inte finns något 100% skydd mot graviditet (förutom att avstå från vaginalt-samlag då). Är man inte redo till att ta ställning till vad man skulle göra ifall man blev gravid så kanske man inte borde ha sex.

Honestyisdead
2016-05-03 15:03
#5

Märker skillnad hur? Det är inte säkert man märker något. Och det är ju bra.

Och fungerar gör dom. Men de är inte 100% säkra. Det är inget p medel. Så hon kan bli gravid trots att den fungerar.

Sedan är det väl inte din uppgift att övertyga.  Be henne ringa vården.

IceTee
2016-05-03 15:09
#6

Sa att det inte finns något 100% skydd, men att det är ovanligt att de inte funkar och att hon borde ge det en vecka och se om hon märker skillnad. Sa också att vissa inte märker av något alls och att jag bara är känslig mot hormoner och märke därför av den väldigt tydligt. Hon verkar mycket lugnare nu, men ska säga att hon kan ringa 1177 om hon blir nervös igen. Vet att det inte är min uppgift att lugna henne, men som hennes vän känner jag att jag i alla fall kan försöka finnas där eftersom hon finns där för mig liksom.

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: