Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1459 ggr
Anonym783
5/1/16, 2:13 AM

Menskopp?

Vad är en menskopp?

Hakuna Matata.

Annons:
Alana82
5/1/16, 2:23 AM
#1

Ett alternativ till bindor och tamponger, blir bra mycket billigare i längden och är för de flesta ett bättre alternativ som ger mer frihet utan att torka ut slemhinnor med mera på det sätt som tamponger gör

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

oddahviing
5/1/16, 2:53 AM
#2

Det är en liten kopp av silikon som man sätter in i slidan så samlar den upp blodet inuti dig. Du tömmer den minst en gång per dag och stoppar in den igen! Ingen lukt och du behöver inte använda bindor. Efter varje menstruation kokar man den för att få bort bakterier, sen är den redo att användas igen.

'-Headlights on the highway-'

Anonym783
5/1/16, 11:01 AM
#3

Jaha okej! Vad kostar dem?

Hakuna Matata.

oddahviing
5/1/16, 12:34 PM
#4

#3 Min kostade c:a 250 kr och har haft den i 2 år 🙂 Det går att fortsätta använda den i massor av år så du spar definitivt in pengar på att inte behöva köpa bindor och tamponger.

'-Headlights on the highway-'

Gaara
5/3/16, 9:42 PM
#5

#3 Priset beror på vilket märke du köper osv. Jag har en LadyCup. Kostade 349 kr. :) Med rätt skötsel så kan den hålla i upp till 15 år. :)

Anonym783
5/3/16, 10:06 PM
#6

#4 #5 Oj, de håller ju länge!

Hakuna Matata.

Annons:
Anonym783
5/8/16, 3:55 PM
#7

Kan man bada med dem? Är de bättre än tampong?

Hakuna Matata.

oddahviing
5/8/16, 5:15 PM
#8

#7 De är mycket bättre än tampong då infektionsrisken är mindre och spar på miljöns resurser. Det går också bra att bada med den, men se då till att den sitter rätt, och har du riklig mens så töm ofta så det inte "rinner över" 🙂

'-Headlights on the highway-'

Anonym783
5/8/16, 5:25 PM
#9

#8 okej Funderar på att köpa

Hakuna Matata.

oddahviing
5/8/16, 5:27 PM
#10

#9 det tycker jag du ska, dem är super bra ^__^ andra + är att det inte bli någon lukt, vare sig från dig eller soptunnan eftersom mensen töms i toan!

'-Headlights on the highway-'

[lillelull]
5/9/16, 8:59 AM
#11

Helt klart ett bra val! Du kommer inte ångra dig! 
Se till att du väljer en som verkligen passar dig, det finns väldigt många olika sorter. 
Vissa är mjukare och vissa lite hårdare och större och mindre och följ instruktionerna noga och stressa inte med koppen. 
Alla koppar passar inte alla, vissa tycker om belladots menskopp och vissa tycker om lunette. Kika in på apoteket, de brukar finnas så man kan känna och klämma på de där. 
Första gången jag skulle sätta i den tog det typ 15 min innan jag ens fick rätt på den, så se till att du inte har bråttom någonstans.
Första mensen hade jag extra skydd i form av binda för att se så att allt var rätt och den inte läckte och sen så andra perioden så var jag helt bra med koppen och behövde inget extra skydd., men det är också olika för alla så man ska inte bli ledsen för att det inte funkar direkt, man får ju lära sig hur den funkar och hur den ska sitt.
Det kanske känns dyrt att köpa en för 250 kr men du kan ha den i så många år (Vissa har den i 10 år) så länge du sköter om den och tvättar den, kokar den och har den i en påse ( ibland medföljer det en fin påse) annars kan man köpa en påse.
Jag köpte en annan påse än den jag fick med, bara för jag tyckte den var söt och man kunde hänga upp den i badrummet som en prydnad.

[rumelle]
5/9/16, 9:31 AM
#12

Menskopp är nog ett av de bästa köp jag har gjort. Jag tror att min kostade ca 350 kr och med tanke på att jag har haft den i 7 år nu så är det verkligen en prisvärd investering.

[Tibonnanj]
5/10/16, 5:15 PM
#13

In och läs :) 

http://menskoppen.se/

Annons:
Gaara
5/10/16, 6:25 PM
#14

Min satte sig rätt direkt, hade inga problem alls att få in den, har aldrig läckt eller nåt. Däremot när jag skulle ta ut den första gången så hann jag få lite panik innan jag fick ut den (Hade bråttom till jobbet så det var tur att jag ställt väckarklockan lite tidigare ifall den skulle vara lite svår att ta ur) tog mig en kvart att få ut den. X'D Men efter det så lärde jag mig tekniken så nu går det jätteenkelt. :)

Anonym783
5/10/16, 6:57 PM
#15

#11 ok :) men dö ska man ha en speciell kastrull till det antar jag? #12-4 okej 😊

Hakuna Matata.

oddahviing
5/10/16, 6:59 PM
#16

#15 nä det behövs inte, se bara till att den är ren innan och ren efteråt.

'-Headlights on the highway-'

Anonym783
5/10/16, 7:00 PM
#17

#16 okej

Hakuna Matata.

oddahviing
5/10/16, 7:03 PM
#18

#17 kastrullen alltså :P

'-Headlights on the highway-'

Anonym783
5/11/16, 8:18 PM
#19

#28 ja:)

Hakuna Matata.

Hundtassens
5/13/16, 10:05 AM
#20

intressant för mig att läsa då jag länge funderat på meskopp och igår fick jag hem min från beladott. ska bli super spännande att testa. Jag tål inte blekmedlet i tamponger och bindor och mina slemhinnor blir så himla uttorkade av tampong och jag gillar inte blöj känslan av bindor.

Annons:
[lillelull]
5/14/16, 9:57 AM
#21

#20 åh Belladott menskoppen är min favvis och jag älskar den fina ljusblåa färgen! Lycka till! Du kommer inte ångra dig! 🙂

[lillelull]
5/14/16, 9:58 AM
#22

#20 och håller helt med dig på blöjkänslan med binda också. 
Det är det värsta jag vet på sommaren, varmt obehagligt och det känns verkligen som man har en prasslig grej i byxan som bara känns helt fel!

Hundtassens
5/14/16, 9:28 PM
#23

jag har hört mycket bra om den :) fick hem den igår och mensen kom idag så det var bra tajming ;) har haft i den idag men får inte riktigt till det. Viker koppen och för in den men sen lär jag ju ta tag längre ner i koppen för att föra den längre in men då vecklar den liksom ut sig och jag får problem med att föra den tillräkligt långt in. Testade att ta ut den och föra in den flera gånger men stötte på samma problem hela tiden. så jag lät den vara där men eftersom den satt så långt ner så började jag känna av den och efter ett tag var hela "svansen" ute och lite av botten. Måste försöka få till något knep att få in den tillräkligt långt men lite svårt när man inte vet exakt hur den ska sitta än. Fick med en annan menskopp som hette femycyckle. har ej testat den än men det ska jag väl också göra men tycker om beladotts så himla mycket. funkade så bra under dagen även fast jag inte fick den på rätt plats.

[lillelull]
5/15/16, 12:07 AM
#24

Jag snurrade den inuti för att känna att den satt rätt.. Ja alltså det kan vara kruxigt men jag tycker inte man ska ge upp! Det tar ibland flera mensperioder innan det blir helt bra!

Hundtassens
5/15/16, 7:50 AM
#25

Snurrandet är en bra idé, då blir den ju tvungen att veckla ut sig fullt! Ska ha i den idag igen även fast jag jobbar. Jobbar som personlig assistent så om något känns konstigt kan jag bara gå in på toa och fixa till det :)

Anonym783
5/21/16, 9:18 PM
#26

Funderar på att köpa en lagom till badsäsongen, orkar inte med ännu en sommar av att "vara sjuk" 😒😁

Hakuna Matata.

[pusselbit]
5/22/16, 12:39 AM
#27

Kan rekommendera ekoluna.se, det är en av de billigare sidorna för menskoppar 🙂

Annons:
Anonym783
5/22/16, 10:22 AM
#28

#27 okej ska kolla det

Hakuna Matata.

Upp till toppen
Annons: