Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 8310 ggr
Honestyisdead
4/29/16, 7:28 PM

Sätta in och ta ut spiral

Smärta är ju individuellt och omöjligt att mäta. Men jag har lite frågor kring  insättning och uttagning av spiral efter att ha hört om mammas upplevelser.

Svara gärna utförligt :)

1. Har du fött barn eller varit gravid? 

2. Vilken spiral har/hade du?

3. Tog du smärtstillande innan? 

4. Fick du någon typ av bedövning? 

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? 

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. 

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

9. Är/var du nöjd med spiralen?

10. Har du något att tillägga?

Annons:
citytjejen
4/29/16, 7:50 PM
#1

Smärta är ju individuellt och omöjligt att mäta. Men jag har lite frågor kring  insättning och uttagning av spiral efter att ha hört om mammas upplevelser.

Svara gärna utförligt :)

1. Har du fött barn eller varit gravid? 
- Nej på båda.

2. Vilken spiral har/hade du?
- Mirena.

3. Tog du smärtstillande innan? 
- Första gången (är inne på min andra spiral nu) tog jag två Iprén innan och andra gången tog jag inte några värktabletter.

4. Fick du någon typ av bedövning? 
- Inte mer än Iprén första gången.

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? 
- När jag bytte spiral tog det mindre än en minut att ta ut den gamla spiralen och sätta in den nya.

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?
- Att ta ut den kändes inget, eller rättare sagt, inget ont alls. Att sätta in tycker jag känns obehagligt initialt, livmodern drar ihop sig eller något sådant (minns inte exakt vad barnmorskan sa) men det gick över på några minuter bara.

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. 
- Snittet blir en 3:a.

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?
- Nånstans mellan "medel" och hög, tycker jag iaf.

9. Är/var du nöjd med spiralen?
- Är mycket nöjd, är inne på min andra spiral och tänker fortsätta med Mirena!

10. Har du något att tillägga? 
- Hade mensliknande blödningar första året när jag började med spiral. Hade även kortvariga men rätt ordentliga "menssmärtor" lite då och då det första året. Men båda dessa biverkningar försvann och nu är mensen helt borta vilket jag tycker är toppen!

/Christina

[Giiisella]
4/29/16, 9:28 PM
#2

Smärta är ju individuellt och omöjligt att mäta. Men jag har lite frågor kring insättning och uttagning av spiral efter att ha hört om mammas upplevelser. Svara gärna utförligt :) 1. Har du fött barn eller varit gravid? Nej. 2. Vilken spiral har/hade du? Kopparspiral. 3. Tog du smärtstillande innan? 2 alvedon om jag inte minns fel. 4. Fick du någon typ av bedövning? Nej. 5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Oj det var så länge sedan, men kanske en kvart på insättningen? Har ej tagit ut den än så vet ej. 6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? ---- 7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Insättning 2-3 kanske.. 8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Medel. 9. Är/var du nöjd med spiralen? Ja. 10. Har du något att tillägga? Nope :)

oh-la
4/29/16, 9:43 PM
#3

1. Har du fött barn eller varit gravid? Nej 2. Vilken spiral har/hade du? Kopparspiral 3. Tog du smärtstillande innan? Två alvedon och en Ipred. 4. Fick du någon typ av bedövning? Nope 5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Insättningen, runt 15-20 minuter (gynekologen fick göra om det ett par gånger eftersom den inte fällde ut ordentligt). Uttagningen tog bara några sekunder. 6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Insättningen kändes helt klart mest. 7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Insättningen: en 7:a Uttagningen: en 1a 8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Medel 9. Är/var du nöjd med spiralen? Var otroligt nöjd och kommer sätta in en ny när jag är färdig med bebistillverkandet :P 10. Har du något att tillägga? Nej

JoannaLi
4/29/16, 9:51 PM
#4

1. Har du fött barn eller varit gravid? Nej. 

2. Vilken spiral har/hade du? Mirena. 

3. Tog du smärtstillande innan? Fick ta 2 Alvedon som jag minns det.

4. Fick du någon typ av bedövning? Ja, ett piller som las in i slidan. 

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Insättningen tog kanske 30-45 minuter allt som allt (med lite prat innan och vattenpaus efter.)

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Har inte tagit ut än. 

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. 
Insättning… 7-8? Låg med papperspåse i näven och flåsade in i den, och fick dricka vatten konstant av rädsla för att annars kräkas. 

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Hög. 

9. Är/var du nöjd med spiralen? Nja. Det är trevligt att slippa ha sån extrem mensvärk som jag hade innan, men istället har jag väldigt oregelbunden mens med tillhörande (något mildare) mensvärk, och mycket värre ägglossningsvärk. Tycker att den påverkar min sexualdrift lite för mycket också. 

10. Har du något att tillägga? Alla andra jag känner som har en är jättenöjda, både mor, moster och bästa vän. Ingen smärta, ingen mens.

Vajma
4/29/16, 10:13 PM
#5

1. Har du fött barn eller varit gravid?

Nej

2. Vilken spiral har/hade du?

Kopparspiral

3. Tog du smärtstillande innan?

Alvedon och ipren, 1 av varje

4. Fick du någon typ av bedövning?

Nej

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen?

Det gick ganska fort men den åkte ut direkt så hon fick sätta i den två gånger. Själva isättningen gick på knappt en minut men med prat och förberedelser så tog det kanske 20 minuter.  Att ta ut den gick lika fort.

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

Att sätta in

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning.

Att sätta in = 8, det gjorde väldigt ont!

Att ta ut= 2

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

Ganska hög

9. Är/var du nöjd med spiralen?

Nej, jag fick väldigt ont varje gång min sambo kom emot livmodertappen under sex. (det problemet kom med spiralen och försvann när jag tog ut den) i övrigt funkade den bra.

10. Har du något att tillägga?

Hade jag inte fått så ont av den under sex så hade jag fortsatt med spiral då jag tyckte den funkade bra och jag vill helst slippa stoppa i mig hormoner.

pyromanen
4/30/16, 7:12 AM
#6

. Har du fött barn eller varit gravid? Ja, då jag hade spiral hade jag född 2 barn

2. Vilken spiral har/hade du? Hormonspiral, minns ej vad den hette

3. Tog du smärtstillande innan? nej

4. Fick du någon typ av bedövning? nej

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Det mesta är ju som en vanlig gynundersökning men just själva insättningen tog ingen lång stund. Passagen genom livmodertappen kanske 10 sekunder?

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Att sätta in den helt klart. Att ta ut den minns jag som ingenting.

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Passagen genom livmodertappen var mycket obehaglig (men få sekunder), det var snarare spykänsla än smärta dock. Mäta smärtan skulle jag säga 4.

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? hög

9. Är/var du nöjd med spiralen? Nej, det funkade inte alls för mig. Visade sig jag hade en mycket aktiv livmoder som jobbade envist på att göra sig av med detta främmande föremål och blödde och blödde och hade sammandragningar. Tror det var 5 månader jag ändå bet ihop och gav det chansen, sen fick jag den utplockat.

10. Har du något att tillägga?

Annons:
Loris M
4/30/16, 11:15 AM
#7

1. Har du fött barn eller varit gravid? 

Ja. 

2. Vilken spiral har/hade du?

Hormonspiral - Mirena

3. Tog du smärtstillande innan? 

De brukar rekommendera smärtstillande precis innan och jag brukar glömma det. Det är liksom inte lätt att komma ihåg det när det går fem år mellan gångerna. 

4. Fick du någon typ av bedövning?

Nej. De frågade om jag tagit Alvedon innan och när jag sagt att jag glömt bort bort det, så var det bara: "Det kan vara bra att ta det innan". Men jag fick inget av henne heller.

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? 

Det gick jättesnabbt och jag skulle uppskatta det till ett par minuter. Jag har haft mirena i femton år och det innebär att jag satt in den 4 ggr. De tre första gångerna gick det jätte smidigt och kändes knappt. Men sista gången var det två barnmorskor och den ena var helt ny. Hon frågade om det var okej om hon fick lära sig att sätta in. Med tanke på att jag hade bara positiva erfarenheter så sa jag direkt att det var okej. Hon måste också få träna tänkte jag. Men jag ångrade det faktiskt. Att ta ut spiralen kändes inte överhuvudtaget. Men när hon skulle sätta in det, så lyckades hon inte få till det. Hon försökte flera gånger och varje gång fick jag en skarp smärta. Till slut tog den mer erfarna över och fixade det på noll tid. Men sammanlagt tog nog den insättningen 20 minuter. De bad om ursäkt hundra gånger och tackade för mitt tålamod, men det är alltså inte att rekommendera att låta någon oerfaren gräva runt och testa sig fram. Det gör jag inte om. Den dagen hade jag ont i flera timmar och det var en intensiv smärta. 

Men som sagt, det här är lite speciella omständigheter och annars tycker jag att det går jättesnabbt och smidigt. 

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

Att ta ut spiralen skulle inte jag säga att det känns överhuvudtaget. Inte någon gång har jag fattat att den var ute innan de sagt det. Att sätta in kan kännas lite, men det går ju så snabbt så jag hann knappt känna något (förutom då den sista gången).

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. 

Jag skulle nog säga 2. 

(Nu räknar jag inte in den sista gången som jag beskrivit ovan. Men om jag var tvungen att betygsätta även den smärtan så skulle det vara en 7:a. Även om det var så att jag visste att det skulle göra lika mycket ont varje gång så skulle jag ändå aldrig välja bort spiralen p.g.a. det. Den smärta är ändå värd all frihet man får de kommande fem åren ).

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

Hög har jag absolut inte, men inte låg heller. Så jag antar att det är medel.

9. Är/var du nöjd med spiralen?

JA! Jag älskar friheten att inte behöva tänka på skydd. Samt att slippa mens nästan helt och hållet. Någon gång per år kan jag ibland få mensliknande blödningar men det är så pass lite att jag använder trosskydd. Dessutom går det över efter bara 1-2 dagar. Har aldrig haft några besvär relaterat till spiralen och jag rekommenderar den starkt.

obstitant
4/30/16, 11:20 AM
#8

1. Har du fött barn eller varit gravid?

Nej.

2. Vilken spiral har/hade du?

Först Levonova, sedan Mirena.

3. Tog du smärtstillande innan?

En Ipren, tror jag.

4. Fick du någon typ av bedövning?

Nej.

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen?

Minns inte riktigt, men det gick ganska fort.

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

Sätta in, särskilt första gången.

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning.

Första insättningen 7-8, uttagning 2, andra insättningen 5.

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

Ganska låg.

9. Är/var du nöjd med spiralen?

På det hela taget, ja.  Jag har alltid haft djävulsk mensvärk, pms och andra symtom kring mens (har börjat misstänka endometrios), och med spiralen har jag sluppit mens helt större delen av tiden, så det är guld. Nackdelarna har varit att jag får Svamp mycket lättare, har haft lite smärtsamma äggstockscystor framför allt i början, och så tycker jag att jag har tappat hår de senaste åren, men det kan bero på en miljon andra saker.

10. Har du något att tillägga?

Vid den första insättningen gjorde det framför allt ont när hon höll i livmodertappen med en "tång". Eftersom jag inte fött barn fick hon ta i lite grann för att få in den, och samtidigt hålla emot hårdare med tången, och det var en stark men kortvarig smärta, max 10 sekunder. Sen när hon fällde upp spiralen (som ett flaskskepp) kändes det som kraftig mensvärk. Den "mensvärken" satt i ett par dagar, men den var bara sådär kraftig i kanske en halvtimme. Jag blev lite yr efter insättningen och fick ligga och vila en stund på en brits i ett annat rum.  Det kändes lite "skavigt" de första dagarna också, lite som om en tampong skulle sitta fel. Det var irriterande men uthärdligt.

När jag skulle byta gick det lätt och snabbt att dra ut den, men det var svårare att sätta in den nya eftersom livmodern reagerade på uttagningen och liksom spände sig och krampade. Det hade varit bättre att vänta en stund. Som det var nu lyckades hon inte sätta in den först, och så fick jag ligga och vänta med en massa instrument utstickandes tills en mer mer erfaren kollega hade tid att komma och hjälpa till. Det gjorde inte ont, men det var en ganska bisarr och obekväm situation.  När de väl fick in den gjorde det lite mindre ont än första gången, och jag tror "mensvärken" efteråt var lite lindrigare också.

oddahviing
5/1/16, 3:00 AM
#9

1. Nej.

2. Koppar

3. 1 alvedon och 1 ipren eftersom jag blev rekommenderad.

4. Nej.

5. När själva spiralen skulle in, mindre än 1 minut. Säkert mindre än ½ minut.

6. Sätta in. Var sövd när jag tog ut så jag vet inte.

7. Skala: 5. Det var som menssmärta som strålade ner i benen men det varade inte så länge.

8. Hög.

9. Tyvärr inte. Jag blev gravid. Hade innan dess väldigt mycket mens (tömde menskopp varannan timme). Och värre PMS med smärtor i rygg och vid äggstockarna. Men det var ok jämfört med att syftet inte funkade på mig.

10. Bara det ovan 😕

'-Headlights on the highway-'

OlgaMaria
5/1/16, 2:10 PM
#10

1. Har du fött barn eller varit gravid? 

Ja, två barn men kejsarsnitt med båda.

2. Vilken spiral har/hade du?

Kopparspiral och Mirena hormonspiral.

3. Tog du smärtstillande innan? 

Ja en alvedon + ipren.

4. Fick du någon typ av bedövning? 

Nej.

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? 

Det tar väl några minuter att sätta in och betydligt snabbare att ta ut.

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

Att sätta in.

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. 

Insättning - 7

Uttagning - 4

Efter insättning kan man ha ont i något dygn samt blöda lite.

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

Ganska låg

9. Är/var du nöjd med spiralen?

Nej, inte med vare sig kopparspiral eller hormonspiral. Kände av kopparspiralen hela tiden under de tre år jag hade den så det var skönt att bli av med den till slut. Kändes helt enkelt som att man hade något som skavde lite i livmodern. Gjorde inte ont men var en störande känsla.

Hormonspiralen fick jag panikångest av så tog ut den efter typ sex veckor.

10. Har du något att tillägga?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
5/1/16, 3:10 PM
#11

1. Har du fött barn eller varit gravid?
Fyra barn

2. Vilken spiral har/hade du?
Levonova

3. Tog du smärtstillande innan?
Nej

4. Fick du någon typ av bedövning?
Nej

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen?
Tog bara några sekunder som jag upplevde det.

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?
Sätta in - ingenting. Ta ut gjorde ont både då och lite efter. Men skulle nog inte gett mig ut och joggat ett par timmar efter……

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning.
Insättning: 1 Uttag: 7

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?
Hög

9. Är/var du nöjd med spiralen?
Mycket

10. Har du något att tillägga?
Hormonspiral var rätt nytt när jag fick min första (1993), och det var det bästa som hänt mig i den vägen. Inte någon som helst biverkning - tvärtom, mådde bättre med den än utan.

Vet ej om det var därför jag bara gled igenom klimakteriet utan att ens veta om det.

Pytteliten
5/2/16, 9:55 AM
#12

1. Har du fött barn eller varit gravid? 

Ja, har tre barn.

2. Vilken spiral har/hade du?

Levonova och Mirena.

3. Tog du smärtstillande innan? 

Nej.

4. Fick du någon typ av bedövning? 

Nej.

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? 

Har inte tagit tid, men det har gått fort!

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut?

Att sätta in den känns lite. Ta ut typ inte alls!

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning.

Max en tvåa. Vilket jag ser som "lite obehagligt".

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns?

Hög.

9. Är/var du nöjd med spiralen?

Fantastiskt nöjd! Är inne på min tredje.

10. Har du något att tillägga? 

Påverkar den min sexlust så är det i form av att den blir högre (om den var irriterande låg innan insättning).  Märker inte av spiralen, har ingen mens och ja, det är helt fantastiskt!  Enda nackdelen är väl att man inte blir med barn 😃. Nä, skojar. Ska inte ha fler barn, men ibland, när jag ser söta bebisar, spelar hormonerna mig små spratt!

[LarssonA]
5/2/16, 10:16 AM
#13

1. Har du fött barn eller varit gravid?  Ja, ett

2. Vilken spiral har/hade du? Mirena

3. Tog du smärtstillande innan? Ja, jag hatar att gå till gyn och är "livrädd" så jag jag tog 4 alvedon… vilket man inte ska…jag vet!

4. Fick du någon typ av bedövning?  Nix

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Bara satt in, tog max 2 min

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Bara nöp till lite

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning.  En etta

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Hög

9. Är/var du nöjd med spiralen? Enormt nöjd, ska byta ut den om två dagar och är väldigt nervös. Jag och gynstolen är verkligen inte kompisar… fast jag VET ju att det går bra och snabbt och allt det där.. men fy! Obehagligt som tusan!

10. Har du något att tillägga?  Ser att flera här skriver att de tycker den påverkat sexlusten/sexlivet, som är så har inget sådant hänt mig. jag är däremot "bekymrad" över att blödningarna skall börja igen (de där man fick nån vecka efter insättingen), de vill ja inte ha igen. Det var oerhört jobbigt!

Jag satte in spiral p g a vansinniga menssmärtor (som kom efter min GBP-operation) och har sedan dess inte haft smärtor alls. Men i dagsläget har jag den även som p-medel och tycker nog att det är det bästa p-medel man kan ha!

Annons:
Zacinca
5/2/16, 11:13 AM
#14

1. Har du fött barn eller varit gravid? - Nej

2. Vilken spiral har/hade du? - Kopparspiral Nova-t380

3. Tog du smärtstillande innan? En ipren och Två alvedon en timme innan

4. Fick du någon typ av bedövning? - BM sprayade nån bedövning på livmoderhalsen

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? - själva insättningen (inklusive mätning etc) tog bara nån minut

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? - Har inte tagit ut en spiral någon gång så vet inte hur det känns.

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Insättning 8. 

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? - låg

9. Är/var du nöjd med spiralen? - Har haft den insatt i två veckor nu, De första dygnen var jobbiga och nu känner jag inte av den alls. Har inte haft mens med spiralen i än så vet inte hur det kommer att bli. Funkar jättebra att ha sex - min sexlust är tillbaka jämfört med när jag åt p-piller, och är skönt att slippa hormoner. Änsålänge är jag nöjd - förutom att insättningen var värre än förväntat.


emeliiiiieee
5/2/16, 1:42 PM
#15

1. Har du fött barn eller varit gravid? Nej

2. Vilken spiral har/hade du? Mirena

3. Tog du smärtstillande innan? 2 alvedon och jag fick en spruta ketogan

4. Fick du någon typ av bedövning? Nej

5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Minns inte

6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Sätta i

7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Isättningen 5, uttag 2

8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Låg

9. Är/var du nöjd med spiralen? Nej min första spiral åkte ner av sig själv så fick ta ut den. Den andra fick jag en infektion i livmodern av och fick gå på smärtstillande i nån vecka. Fick ha de i några veckor bara. För mig funkade spiral inte alls

RoxannaS
5/2/16, 2:51 PM
#16

1. Har du fött barn eller varit gravid? Fött 1 barn 2. Vilken spiral har/hade du? Hade mirena hormonspiral 3. Tog du smärtstillande innan? 2 alvedon och 1 Ipren blev jag tillsagd att ta 1 timme innan ca 4. Fick du någon typ av bedövning? Nej 5. Hur lång tid tog insättningen och uttagningen? Insättningen 2-3 minuter kanske. Uttagningen några sekunder Max 1 min 6. Vilket kändes mest? Att sätta in spiralen eller att ta ut? Sätta in helt klart. Ta ut är mer obehagligt men de går fort och går över fort 7. På en 10-skala där 1 betyder "gjorde inte ont" och 10 betyder att "det gjorde så ont att du inte kommer göra om det eller inte klarade av det", var placerar du din upplevelse? Både gällande insättning och uttagning. Insättningen 8-9, satt in två gånger och kommer inte göra om det igen. Uttagningen 1. Är mer obehaglig. 8. Anser du dig ha hög eller låg smärtgräns? Hög (enligt mig själv och även andra bl.a. Förlossningen 9. Är/var du nöjd med spiralen? Nej. Blödde konstant sen jag satte in den. Hade kramper i magen konstant. Samt stickningar i magen titt som tätt. Väldigt obehagliga sådana. Samt att de kändes som att man böjde sig på över den när man böjde sig framåt över magen. 10. Har du något att tillägga? Första gången jag satte in den gjorde de betydligt ondare men den hamnade även fel. Andra gången så ville inte kroppen ha den kvar och försökte stöta ut den. Dock satt den kvar där den blev satt enligt läkaren. Men skulle troligtvis flytta på sig med tiden med tanke på kramperna.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: