Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1002 ggr
Anonym
Anonym
2016-04-25 18:04

Gifta sig utomlands

Jag har planerat att fria till min pojkvän den här sommaren och sen planera ett bröllop. Han har alltjämt velat förlova sig med mig och gifta sig med mig men jag har alltid sagt nej för jag har tyckt att det är lite fjantigt. Nu vill jag dock göra honom glad och jag har planerat ett riktigt fint frieri. Jag har bokat luftballong och middag och allt möjligt trevligt.

Det jag har börjat fundera på är vilka papper behöver jag ha med mig? Jag kommer nämligen att flytta till honom den här sommaren och han bor i utlandet. Jag antar att jag behöver något sorts dokument på att jag är ogift och därefter få det här dokumentet översatt. Jag kanske bör tillägga att jag bor i Finland.

Annons:
Niklas
2016-04-25 18:07
#1

Det låter som något du behöver fråga ambassaden i landet där ni ska gifta er.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
2016-04-25 18:23
#2

#1 Är lite orolig över att det är något som endast kan fixas så länge jag är här i Finland. Visst kan de säkert posta viktiga dokument men min erfarenhet av postvägen är otroligt dåligt då det gäller kors och tvärs Europa, tyvärr.

Då min pojkvän bodde här så gick en massa av hans post förlorad.

Åsa S
2016-04-25 19:10
#3

Olika länder har nog olika regler så som sagt du måste ta reda på vad som gäller i landet du ska gifta dig i + om du bor i Finland gissar jag att det är hindersprövning du tänker på vet inte var man skaffar sånt i finland men här i sverige fixar man det via skatteverkets hemsida.

+Glöm inte ta reda på vad giftermål innebär ifall du gifter dig i annat land det är inte samma i alla länder när det gäller vad som händer ifall du skulle skilja dig i framtiden, egendomar, lagliga rättigheter etc.

Niklas
2016-04-26 09:27
#4

#2: Fråga landets ambassad i Finland då.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

frejaspluto
2016-04-26 09:55
#5

Du ska ansöka via ambassaden. Jag har två medborgarskap ursprungligen U.S.A. Och Sverige. Jag hade Skype med mig på bröllopet så alla kunde vara med mina släktingar som inte kunde komma . Gifte mig här och hade festen i Newyork.. Min man är nu medborgare jätteskönt slippa green card , papper osv när vi ska åka hemåt 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[tk1971]
2016-04-26 13:08
#6

Hmm… det där är faktiskt nåt jag själv funderar på. Efter 12 år som sambo tycker jag det är dags. Men sambon tycker att giftermål är "onödigt", och att det är lika mycket värt att vara sambo. Det tycker inte jag, och det vet han.

Jag tror nog att han skulle gå med på det om jag insisterade. Men på just den här punkten är jag väldigt traditionell, så jag tycker inte det är min sak att ta upp det.

Annons:
frejaspluto
2016-04-26 19:36
#7

#6 kommer PM dig under kvällen. Läs gärna.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: