Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 714 ggr
[postmortum91]
2016-04-15 16:07

föreläsare

Jag har länge tänkt att föreläsa, är det någon här som har erfarenhet och vill ge tips och råd? Hur går man tillväga liksom?

Jag vill föreläsa inom 2 saker, en är "mobbing" och den andra är "barn till missbrukare". Jag läser till lärare (har ett uppehåll nu) så jag har pedagogik i bagaget och är även van att stå och tala inför grupp. Jag har inte satt mig och lagt upp hur föreläsningen ska vara, har inte den tiden just nu. Dock kan det vara bra att veta var jag ska vända mig när jag är redo och vad som gäller liksom.

Annons:
Loris M
2016-04-15 17:17
#1

Var och för vilka tänker du att du vill föreläsa? Vem är din publik? Det måste finnas ett intresse och det måste finnas någon som tycker att det du vill förmedla är tillräckligt intressant för att de ska vilja anlita dig. Speciellt om du tänker ta betalt.

[postmortum91]
2016-04-15 18:47
#2

#1 När det kommer till mobbing så vill jag rikta in mig i skolåldern, mellan och högstadiet. 
När det kommer till barn till missbrukare så vill jag rikta in mig BÅDE till barn men även till lärare och eventuellt andra vuxengrupper, självklart får jag ju anpassa föreläsningarna. Dessutom vill jag ju lyfta fram olika saker till barn och vuxna när det kommer till barn till missbrukare. Till barnen vill jag öppna upp frågan och få de utsatta barnen att våga ta kontakt med någon och prata. De vuxna vill jag öppna upp ögonen och främja deras ansvar och handlingskraft.

Betalt är inget jag tänker ta, om inte någon erbjuder mig längre fram "kom och föreläs för pengar", annars så är fokuset för mig att nå fram och göra skillnad, pengarna är bara bonus isåfall.

Loris M
2016-04-15 19:08
#3

Men då kan det vara en god idé kanske att kontakta rektorer på skolor (gärna de som ligger i s.k. utsatta områden) och fråga om de är intresserade. Det viktigaste är att anpassa föreläsningen efter de som lyssnar på dig. Och som du också skriver, du måste ha olika fokus när du föreläser för barn respektive vuxna. Barn måste veta i första hand att de inte är ensamma, att det finns fler som varit med om samma saker och var de kan vända sig för att ev. söka hjälp. Att föreläsa för barn kan vara känsligt men du har läst pedagogik så då borde du veta hur man ska prata med barn. 

Vuxna/lärare behöver i första hand veta hur de ska tyda tecken på att något barn far illa, vilka situationer i skolan kan vara jobbiga, vad de kan göra för att hjälpa och förebygga att barn far illa och mår dåligt m.m. 

Jag skulle nog börja med att kontakta rektorer och/eller ev. de som jobbar inom socialtjänst och erbjuda mig som föreläsare.

Upp till toppen
Annons: