Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1443 ggr
[Ulvarsdotter]
2016-04-13 15:24

Ont i äggstocksregionen

Hej allihopa! Kan börja med att jag hade tänkt kontakta gyn angående detta, men ville se om det var någon som redan nu kan berätta om liknande upplevelser och vad det berodde på för eran del.

Jag har läst lite på internet och vissa av de med liknande fall har fått tipset att vänta till nästa mens och se om det gått över då. Det har jag gjort, och det gick över några få dagar, men nu är det tillbaka.

Den 15/3 började jag få ont i vänstra äggstocken. Efter ont i två dagar gick det några dagar innan jag började få ont igen. Denna gång var det mest i vänstra äggstocken, men det ömmade också i nedre delen av magen, svanken och ibland högra äggstocksområdet. Jag kände mig "tung" i magen.
Mellan 21/3 till 6/4 hade jag ont dagligen i speciellt vänstra äggstocken.
Jag borde ha haft ägglossning den 25/3, men vid några tillfällen efter ägglossningen fick jag en snabb men kraftig värk i vänstra äggstocksregionen och ljumsken och vid ett tillfälle fick jag flera kraftiga smärtor på raken till vänster. Det "strålade" dessutom konstigt i vänstra benet om jag satt en längre stund.

Det andra konstiga var att min morgontemperatur sänktes kraftigt den 7/4 (= då borde mensen komma) och höll i sig den 8e och 9e, men det var inte förrän den 9e som mensen faktiskt kom. Då såg det ut som "gammalt" blod som det kan bli några dagar efter att mensen börjat, fast i större mängder.
Igår (12/4) fick jag återigen lite ont i vänster sida och mensen kommer fortfarande, men är klumpig och brun. Även om jag haft bruna flytningar de sista dagarna på mensen innan så har det aldrig sett ut som det gör nu (mycket mindre mängd och inte klumpigt). Idag har jag också ont just till vänster och känner mig "tung".

Jag tänkte spela kolugn och vänta i alla fall ett tag till efter att mensen slutat helt, men min mor skrämde upp mig med cystor och lite allt möjligt… Såå, någon som haft det liknande och vad berodde det på? :)

Annons:
Inkanyezi
2016-04-13 15:35
#1

Det finns ju också en del andra organ i den regionen, så även om det är från äggstocken du upplever det, kanske det är något annat.

Hursomhelst kan det vara bra om du får en remiss för tomografi för att kolla vad det kan vara, så det är inte fel att tala med en gynekolog.

[Klave]
2016-04-13 15:48
#2

Jag hade likande smärtor när jag hade någon slags infektion i slidan. Lätt att hitta, lätt att behandla. Det är alltid bäst som kvinna att gå till gyn först då tex. En läkare som tar hand om magproblem kommer kräva att man utesluter något med underlivet /äggstockarna innan de går vidare med en utredning.

kattöga
2016-04-13 15:57
#3

Jag tycker att du ska kolla upp dina äggstockar m m.

I mitt fall handlade det om utomkvedshavandeskap. Gravtesterna visade ingen graviditet. Och första gången (har haft flera) blev det efter många vändor till läkare till slut akutoperation medan jag låg inne på observation…. På den tiden (länge sen!) var inte  läkarna så kunniga i detta med utomkvedshavandeskap….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Devya]
2016-04-14 05:44
#4

Alltid bra att  kolla upp sådant här.

Jag har varit med om liknande men jag har aldrig kollat upp det då det har försvunnit efter en tid. Jag brukar oftast vänta ut det men det är väl inte den bästa lösningen alla gånger. Så det är inget jag rekommenderar.

Milly82
2016-04-14 11:16
#5

Efter varje mens får jag riktigt riktigt ont långt ner i magen på höger sida. Jag har gissat att det är äggstocken men säker är jag ju inte. Det håller i sig i 1-2 dagar sedan är det bra fram tills efter nästa mens. Jag har haft så här i säkert 6-7 år nu men aldrig sökt för det eftersom symtomen inte har förvärrats.

Ladydragon
2016-04-14 15:53
#6

istället för att vänta och skrämma upp dig själv så boka tid till Gyn så man får svar på vad det kan vara

har själv vid flera tillfällen haft helt ofarliga cystor som man kan få vid ägglossningen som sitter på äggstockarna dom gör rätt ont men försvinner av sig själv och absolut inget man behöver oroa sig för

Annons:
[Túrwen]
2016-04-14 21:12
#7

Jag hade liknande symptom och då var det just cystor på äggstockarna vilket enl. gyn var ganska så vanligt och i mitt fall inga elakartade.. Kan vara bra att kolla upp hur som helst! Jag blev satt på p-piller och rekommenderad att ta naproxen..

Upp till toppen
Annons: