Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1339 ggr
Fridaaaa
2016-04-10 17:12

Mindre nervositet och illamående

Jag har alltid haft lätt för att bli nervös. Vissa perioder mer än andra.
Imorgon kommer min lärare till praktiken och jag är sjukt nervös. Ska göra en uppgift och sedan ska vi plus min handledare prata.

Jag försöker tänka positivt, att det inte är så farligt osv men huvudet och kroppen vill inte samarbeta alls :( Och brukar må riktigt illa innan, vilket är sjukt jobbigt med fobin (spyfobi).

Någon som har bra tips hur man kan må mindre illa och kanske bli mindre nervös?
(öva, vet, men hjälper inte nu och sällan tillfällen att öva).

INTE ingefära.Tacksam för tips :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aleya
2016-04-10 17:21
#1

Jag har haft bedömning med lärare under flera utbildningar och det har aldrig gått fel. Det har bara varit kul att höra alla lovord. Tja, illamående måste man nästan lösa själv. Men har du inte gjort större fel så bär det ju gå som smort. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2016-04-10 17:27
#2

#1 Haft bedömningar innan men blir lätt nervös ändå, speciellt nu när det är något jag inte kan förbereda så mycket xD

Jag frågar här nu om tips på att minska illamåendet, eftersom jag själv inte kommit på något vettigt. Illamåendet påverkar mig tyvärr mycket, så kan jag minska det, så är det bara bra :) 

Jo vet, men jag mår illa innan jag utfört det, och ibland under, så vet ju inte innan hur det går eller ej, försöker tänka positivit mm men kroppen vill ej ändå :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2016-04-10 18:06
#3

#2 det kanske finns några receptfria läkemedel emot illamåendet. Kolla på apoteket.se och köp imorgon. Det är det jag kan komma på nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2016-04-10 18:08
#4

#3 Jag börjar 7.15, och läraren kommer kl 13 :( 
Såg nu att det föll bort att det är imorgon detta gäller :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2016-04-10 18:17
#5

#4 ja då var det värre. Kanske en rejäl lunch + lite kex (salta). Lakrits kanske också kan funka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2016-04-10 18:19
#6

#5 Äter lunch 10.30, inget jag tyvärr kan ändra på :( 
Vet inte om jag kan äta något efter det, då jag är  i förskoleklass & fritids hmm…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aleya
2016-04-10 18:27
#7

Det var ju illa. Men till nästa gång så köp kanske ett åksjukeband? Kanske kan funka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2016-04-10 18:29
#8

#7 Åksjukeband hjälper inte ens för åksjuka för mig :( Måste kombinera med annat :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-04-10 19:45
#9

För nervositetsillamående hjälper det mig att tugga på något, typ läkerol eller liknande. Tuggummi skulle säkert också funka, men på grund av magproblem så ska jag inte tugga tuggummi. Eller försöka fokusera på annat än illamåendet. Lycka till! Kommer att gå bra. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2016-04-10 20:03
#10

#9 Försöka fokusera på annat är lättare sagt än gjort :(
Ja tugga tuggummi kan jag sällan göra med pga magen men kan se om jag får tillåtsele till läkorol eller liknande :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-04-10 20:20
#11

Jo, jag vet att det är lättare sagt än gjort. Det var korkat av mig att ens skriva det eftersom jag lider av samma problematik själv. Att tänka på annat i såna situationer är ju i princip omöjligt. Däremot, dom gånger jag lyckats tänka på annat så har illamåendet lättat eller till och med släppt helt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sammet1
2016-04-10 20:33
#12

Att svälja hela vitpepparkorn är ju en gammal huskur mot magsjuka. Jag vet inte om det hjälper mot annan typ av illamående, men det kanske är värt att prova?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Fransu
2016-04-10 22:01
#13

Och du, berätta gärna om din nervositet. Jag tycker det brukar hjälpa.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Fialialej
2016-04-11 01:52
#14

Ett tips som jag vill ge, eftersom jag tycker att det hjälper en del för mig, är att försöka formulera om sina tankar. Byt ut negativa tankar (formuleringar) till positiva.
Tillexempel (tog från ditt första inlägg):
Istället för "Jag försöker tänka positivt, att det inte är så farligt" tänker du "Jag försöker tänka positivt, att det kommer gå bra".
Istället för "Någon som har bra tips hur man kan må mindre illa och kanske bli mindre nervös?" tänker du "Någon som har bra tips hur man kan må bättre och kanske bli mer självsäker?".

Om du får en negativt klingande tanke så rättar du dig själv i huvudet och formulerar om meningen - fortfarande med samma betydelse men positivt vinklat. Säg den för dig själv ett par gånger så den sätter sig.
Det är förstås en träningssak, men efter ett tag ger det en lite mer positiv syn på saker. :)

Hoppas du förstår hur jag menar.

"På natten är alla katter svarta"

pyromanen
2016-04-11 07:45
#15

Ofta är saker mycket värre när man tånker på dom (för mycket) i förväg än vad de är när det faktiskt händer. Du vet du kan detdär ämnet rätt bra och att du kommer göra ditt bästa. Jag brukar säga till mig själv om nåt dyker upp för mycket i hjärnan att: det tar vi när det är dags (inte nu)

RödPanda
2016-04-11 12:11
#16

När jag jobbar upp mig och blir nervös och tankarna rusar iväg behöver jag tänka igenom alla tänkbara "tänk om…" och "vad är det värsta som kan hända?" och ställer mig själv frågan "Vad gör jag då?" och försöker svara på det. Sen tänker jag på att andas ordentligt (för jag kan svimma av nervositet…) och när tanken slår till nästa gång så avbryter jag den och tänker på lösningen. Funkar inte alltid. Men det verkar gå bättre ju mer jag tränar på det…

Fridaaaa
2016-04-11 18:14
#17

#14 För mig är dem formuleringarna ingen skillnad tyvärr. För mig är det inte mer eller mindre negativ "klang" men säkert olika vad man tycker :)

-----

Men uppgiften är gjord i alla fall och det gick bra! :)

#15 Mjo vet, kroppen & huvudet tänker dock inte bort det, tyvärr. Det kommer undermedvetet. Men nu gick det bra i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gia91an
2016-04-11 18:41
#18

Ts. prova att ta bikarbonat i lite vatten och svälja. Har jag gjort när jag känt mig illamående och då är jag som du, mår illa inför saker jag inte kan förbereda helt och även extrem spyfobi. Får till och med halsbränna samtidigt som illamåendet och det är inte kul. Men bikarbonat hjälper till! Prova gärna innan ikväll om det funkar och sen ta och drick lite imon. Inte farligt på något vis. :)

Fridaaaa
2016-04-11 18:43
#19

#18 Kan prova nästa gång, läraren har varit är idag så är redan över. Tack ändå! Kan ha det med mig till någon annan gång :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-04-11 18:50
#20

Skönt att det gick bra idag. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Fridaaaa
2016-04-11 19:24
#21

#20 Mycket skönt! Men usch så illa jag mådde sista halvtimmen innan hon kom xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: