Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1469 ggr
[thildaaaa]
2016-04-05 22:57

Menskopp Lunette vilken modell?

Tänker köpa en menskopp, min kompis tipsa om lunette. Hon har modell 1, dvs den lilla, och i beskrivningen står de att den passar om man blöder lite. Modell 2 står de att den passar om man blöder normalt till mycket och om man fött barn. Hur ska jag veta om modell 1 räcker? Jag blöder nog normalt skulle jag tro Är för övrigt 18 och har inte fött barn Eller har ni något tips om annat märke?

Annons:
[Klave]
2016-04-05 23:02
#1

Själv gjorde jag felet att köpa 2:an (är 19 och har inte fött barn) och fick inte in den alls så jag skulle rekommendera modell 1.

Lia
2016-04-05 23:32
#2

Jag har haft Ladycup i ett år och jag kanske inte vara mer nöjd! Så den rekommenderar jag! Jag har inte haft problem att få in och ut den sen allra första gången. Jättebra! Och oavsett vad du väljer ska du ta den lilla varianten.

oddahviing
2016-04-05 23:37
#3

Kör den som är för om du inte fått barn. Jag tror den rymmer 30 ml eller något sådant. När jag hade som mest mens så behövde jag tömma varannan timme men då hade jag kopparspiral och blödde vääääldigt mycket, nu när mensen normaliserat så tömmer jag 2 ggr/per dag ungefär.  Jag tror märket betyder ganska lite, men jag kan ha fel. Trixet är egentligen att träna på att få den att sitta rätt. Jag har en Moon cup och hade problem med läckage ett tag, men det fixade sig efter att jag kom på att jag måste känna efter och föra in livmodertappen inuti koppen, annars hamnar den vid sidan och då läcker det 🙂Jag skulle nog också tagit en lunette nu om jag skulle testa en annan, för jag tror den kanske är lite mjukare och lättare att föra in om jag minns rätt på reviews.

'-Headlights on the highway-'

[thildaaaa]
2016-04-06 00:07
#4

Okej tack för svar! Då blir de nog en modell 1 haha :)

Errrikaa
2016-04-07 11:37
#5

Jag använder en MonthlyCup från menskopp.se är supernöjd! Om du är 18 och inte har fött barn så ska du ha den lilla varianten. Jag har den och behöver bara tömma 2ggr/dygn. Den är mjuk, och enkel att föra in. Jag har inte haft några problem alls, och detta är min första menskopp. Väldigt enkel att använda för oss nybörjare, tycker jag. 

Det är denna jag har: https://www.menskopp.se/product/menstrualcupsize1 

Dessutom har de storleksgaranti om du skulle behöva ändra till en större! Då kan du ju börja med den lilla och funkar inte det är det ju bara att byta!

Gaara
2016-04-07 22:01
#6

Jag har en ladycup men kan tyvärr inte säga något mer om den än då jag nyss köpt den. X) Jag köpte den stora storleken i alla fall då den rekommenderas om man antingen fött barn (vilket jag inte har) eller är över 25 år (fyller 30 i maj)

Annons:
[lillelull]
2016-04-08 01:30
#7

Jag har inte lunette modellen men man brukar ju säga att om man har normal mens och inte har fött barn så är modellen 1 den som är den som funkar och det brukar gälla alla modeller. Så kör på 1 an. 🙂 Himla bra väl med menskopp! Det är så bra!❤️ och enkelt att använda och jag är jättenöjd, tog mig bara min första mens att lära mig hur man skulle använda den och då hade jag extra troskydd för jag va rädd för läckage men det kom faktiskt knappt något utanför och tills nästa mens så behövde jag inte använda troskydden heller för då var jag redan menskopps proffs! 🙂 Bra beslut och billigt och miljövänligt och bra för kroppen!

Splatter
2016-04-13 23:32
#8

Hade en Lunette modell 1 först, men den är alldeles för stor för mig. :( Den stack utanför blygdläpparna hur jag än gjorde, även med avklippt skaft. Lunette är ca 47 mm utan skaft. 

Den tillverkaren som tillverkar mindre menskoppar och är lättast att få tag i i Sverige är Me-Luna. Har deras Small Classic (45 mm utan skaft) och Small Shorty Classic (35 mm utan skaft), det är typ bara Shorty jag kan använda. Överväger att köpa en Medium Shorty Classic (38 mm) också så jag har två att varva mellan. Small Shorty är lite för smal i diametern (38 mm) för att jag ska känna mig säker om jag rör på mig mer än en långsam promenad, så en medium (41 mm diameter) borde kännas bättre.

De finns i typ fem miljoner olika färger också! :D Finns även tre olika hårdheter, mjuk, normal eller hård.
http://www.me-luna.eu/epages/63898218.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63898218/Categories/MeLuna_Produkte/Monatshygiene/MeLuna_menstrual_cups

https://menstrualcups.wordpress.com/2010/08/19/cup-size-comparison-charts/
Sida där man kan läsa exakta mått på olika koppar och jämföra dem. :)

powerade
2016-04-14 21:32
#9

Harden mindre modellen det räcker verkligen för mig. Om den inte rymmer så mycket för dig är det bara tömma oftare?:D

Gaara
2016-04-15 21:40
#10

Nu när jag testat min menskopp under en hel menstruation så kan jag lätt rekommendera Ladycup. Men kan ju vara så att den funkar finfint för mig men sämre för någon annan. :) Det enda problemet jag hade var första gången jag skulle ta ur den. Tog mig en kvart. X) Det blev ju inte bättre av att jag började få panik osv då jag började känna mig stressad för att hinna till jobbet, fast jag hade gått upp 5 min tidigare än vanligt ifall att det skulle vara svårt att få ur den. :P Spände mig mer då så klart. X) Men efter andra dagen så var jag elit på att ta ut den. :)

Den hamnade på plats direkt, har inte läckt en enda gång och jag är sjukt nöjd. :)

[lillelull]
2016-04-16 21:09
#11

Jag rekommenderar belladots menskopp, de är den jag har! Men ja det är ju så olika för alla men tycker den är bra

Rebelyell
2017-07-02 23:43
#12

#11 Belladots Evelina? Funderar på att köpa den då jag letar efter en hård kopp och hört på forumet att den verkar ganska hård :) tycker du det stämmer?

Upp till toppen
Annons: