Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 5768 ggr
Miowi
4/5/16, 9:05 AM

Tvätta efter svampinfektion

Har senaste dagarna haft sveda och klåda i underlivet, var förbi ungdomsmotagningen igår och var lite osäkert om det såg ut som Svamp eller inte men i och med att jag lider så pass rekommenderade barnmorskan mig att köpa Canesten, hon gjorde även svampodling.

Började med behandlingen igår kväll och läser på lite vad man ska tänka på efter, har koll på att man bland annat ska tvätta underkläderna i 90 grader - men hur är de med byxor måste de också tvättas så varmt? Måste idag tvätta mina jeans i handtvätt på tvättmaskinen då de annars tappar färg. Har ni några bra tips vad man kan göra med byxorna, går det t.ex. att frysa? Eller bara tvätta handtvätt och sedan inte använda de på ett par dagar? Läste att Svamp inte överlever på mannens penis då det är så torrt, borde väl vara samma med kläder då egentligen?

Tack på förhand!

Annons:
Anonym
Anonym
4/5/16, 9:24 AM
#1

Du har ju haft trosor mellan så det lär inte vara några problem.  Jag hade mycket Svamp förr och tvättade aldrig några kläder varmare än vanligt.

Miowi
4/5/16, 9:28 AM
#2

#1 Jo absolut, tänkte mest för säkerhets skull, just för jag ibland haft string och pga svampen fick jag även flytningar så kändes som det kanske behövde tvättas annorlunda för att vara på säkra sidan, men kanske bara jag som nojar då!

catcult
4/5/16, 12:58 PM
#3

Tvätta dina byxor på samma vis som du brukar! Jag skulle däremot inte rekommendera att tvätta trosor i 90 grader, det kommer slita väldigt mycket på dem och många kommer antagligen krympa. 60 grader är tillräckligt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

smellcaramell
4/5/16, 5:45 PM
#4

jag skulle tvätta alla kläder som vanligt, kanske en gång extra bara (tvätta först en gång och sedan starta en ny tvätt direkt efter). De flesta kläderna som vi har idag krymper i teperaturer runt 60-90 grader, speciellt plagg med strech(som det allt som oftast är i trosor och jeans). Det enda jag tvättar i 90 grader är saker som är 100% bomull.

[Devya]
4/6/16, 10:09 AM
#5

#2 Om flytningarna har kommit igenom trosorna så får du ju givetvis tvätta dina byxor också, oberoende om du har Svamp eller ej.

OlgaMaria
4/6/16, 2:37 PM
#6

Man kan aldrig utrota Svamp helt så man behöver inte tänka att man ska få kläder överdrivet rena. Tvätta som vanligt duger bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Miowi
4/6/16, 4:33 PM
#7

#2 #3 Precis, det som oroade mig lite om jag skulle behöva krympa alla kläderna också, då hade jag lika gärna kunnat kasta dem på en gång istället för att slösa tid inne i tvättstugan. Tack för informationen!

#5 Jo precis, tvätta dem gör jag oavsett, var just för att jag läst att man ska tvätta underkläderna i 90 grader som jag undrade lite över byxorna med men låter som om vanlig tvätt duger bra!

Miowi
12/11/16, 8:20 AM
#8

Nu är svampen tillbaka, går hos en väldigt bra gynekolog nu som grr mig en längre behandling då det var väldigt mycket Svamp. Var inte alls bra med det receptfria ungdomsmottagningen rekommenderade mig.. MEN i och med att jag nu har mycket svampbakterier vill jag såklart utesluta risken att det kommer tillbaka. Tvätta i 90 är uteslutet, har nya jeans jag använt en gång och inte vill tvätta sönder, har ni någon aning om man skulle kunna köra dessa i torskskåpet på 90 grader efter tvätt? Eller behövs det vatten och tvättmedel i varm temperatur? Nämndes i inlägg tidigare här att byxor inte behöver tvättas men fått otroligt mycket flytningar så känner att även byxor behöver ordnas till..

OlgaMaria
12/11/16, 11:01 AM
#9

Frågan är varför du fick Svamp från början? Om du rättar till det kommer du inte få det igen. Vanliga anledningar är preventivmedel, antibiotika, mycket socker i kosten eller dålig tarmflora.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
12/11/16, 11:23 AM
#10

#8 Alltså du får ju inte svampen pga att du inte tvättar jeansen ordentligt. :) 

Däremot om du har tighta jeans så är det ju inte bra för ditt underliv. Kanske du bör se över hur du klär dig, hur du äter och så vidare.

Ibland hittar man ingen bra orsak till varför Svamp återkommer.

Miowi
12/11/16, 2:17 PM
#11

#9 #10 Varför jag fått svampen har vi absolut diskuterat och ska ändra om och göra rätt för att minska risken. Men står däremot att man ska tvätta kläder så man inte får tillbaka bakterierna som kommit i tex underkläderna, då dessa inte dör i för låg temperatur. Är det jag vill undvika.

OlgaMaria
12/11/16, 2:29 PM
#12

Svampinfektion är överväxt. Det är inte meningen att du ska få bort det till 100%. Det är infektionen, dvs överväxten, du ska få bort. Alltså behövs inte mer än normal tvätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
12/11/16, 8:05 PM
#13

Vart har du läst att man ska tvätta saker på 90 °c? Aldrig hört om detta. Bara att om man har fotsvamp ska man tvätta sockarna varmt för att det ska dö. Det är få kläder som tål 90 så du vet. Du kanske skulle kunna frysa plaggen innan tvätt. Tvätta dom och sedan torka dom på max. Har du tagit antibiotika/penicillin nyligen? För det kan ge Svamp. För att det slår ut alla "bra" grejer i kroppen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Miowi
1/2/17, 7:33 PM
#14

#13 Kan inte minnas var jag såg det men nu när jag googlade såg jag inga flera sidor som sa det sp var väl någon inte så pålitlig sida jag sett det på kanske.. Pratade med min gynekolog och hon sa att Svamp inte överlever utanför kroppen så det är bara att tvätta som vanligt (ifall någon mer skulle undra) :) Tack för alla svar!

[Nyamöjligheter]
1/3/17, 12:17 AM
#15

Jag tvättar i 90grader och sedan tvättar jag byxor i 40 och torktumlar dem på hög värme. Jag har dock 96-98 procent bomull i alla byxor just för det.

Honestyisdead
1/3/17, 12:36 AM
#16

#15 Vad tvättar du i 90 grader?

Aleya
1/3/17, 12:47 AM
#17

#16 kläderna måste ju krympa nå så himmelskt. Och varför tvättar du så varmt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Nyamöjligheter]
1/3/17, 12:52 AM
#18

#16 Trosorna.

#17 efter att haft mycket Svamp jämt så fick jag längre lugna perioder om jag gjorde det. Jag har bara underkläder i bomull eller viskos. Bomull krymper inte nämnvärt och viskos köper jag en storlek större så blir det perfekt efter tvätt. Fungerar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: