Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2455 ggr
Sparklingponi
3/28/16, 1:42 AM

Vestibulit

Har sen 8an haft ont i underlivet vid penetrerande samlag och beröring, även brinnande känsla efteråt. Är nu 22 och kan knappt ta på mig själv, kan absolut inte använda tampong. Penetration funkar inte överhuvudtaget. Jag gissar ju då att det är vestibulit och undrar var i Göteborg jag kan vända mig för att få proffsigast hjälp med detta problem? Har förr blivit bemött med väldig okunskap och oförståelse… Tack på förhand!

Annons:
[Klave]
3/28/16, 11:18 AM
#1

Hade en bra läkare vid namn Lena på kungshöjd gynekologmottagning men sen hade ju jag inte så svår vestribulit. Tog ca 2 år att bli av med (mer eller mindre) med hjälp av cylocain och tryckövningar. Annars har jag hört gott om Alvarsson metoden men det ligger ju på Gotland. Det brukar vara sista utvägen för kvinnor som inte kan leva normala liv och har prövat allt annat. http://www.vestibulit.se/behandling/slemhinnebehandling-hos-lakare

Sparklingponi
3/30/16, 11:53 PM
#2

Ok! Gör man allt själv, eller är det regelbundna återbesök? 
Måste försöka få bukt med detta… 😕 
Tack för tipsen!

[Klave]
3/31/16, 6:08 AM
#3

Jag fick utskrivet massa zylokain och sen sa min läkare hur ofta jag skulle använda det och exakt vart och fick återbesök inom några månader men man kan ju höra av sig innan ifall man känner att det inte hjälper. Tryckövningarna gör man själv hemma. Det lättaste är att göra det 2-3 h efter man har använt zylokain så att det ska göra mindre ont. Sedan (efter man har tvättat händerna såklart) lägger man sig tex. I sängen och beroende på vart i slidan man har ont tar man 1-2 fingrar och trycker lite lätt i ca 5 sekunder. Detta gör man sedan varje dag i några månader. Det tar tid och kan vara jobbigt. Men det är värt det.

Sagolikt
3/31/16, 3:06 PM
#4

Jag tänkte tipsa om Sexualmedicinskt centrum (SMC), tror att det är samma mottagning som # 1 skriver om för det ligger i samma hus som Kungshöjds vårdcentral och där finns en gynekolog som heter Lene. Nu när jag gick in på sajten för att kopiera rätt adress åt länken såg jag att det är för personer från 23 år. Antar att yngre personer hör till ungdomsmottagningen. Du kan ju ändå ringa dit och fråga om de har några tips på bra mottagningar för personer som är för unga för deras mottagning.

[Klave]
3/31/16, 6:00 PM
#5

#4 det var det inte jag gick på den vanliga gynekologmottagningen på kungshöjd. Var 17 och det var inga problem, umo tar ofta inte så svåra fall.

Sagolikt
3/31/16, 10:07 PM
#6

#5. Ok, vad bra. Väldigt gynekologtätt område det där ;)

Annons:
Sparklingponi
4/3/16, 7:06 PM
#7

Tack vilket himla bra tips!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: