Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1998 ggr
Hannsu
2016-03-21 20:52

Yasmin/Cerazette

Hej. Hade preventivmedlet trinovum i mina ungdomsdagar med alla dess biverkningar, bla kraftig viktuppgång. Hade Hormonspiral en period med konstanta småblödningar, tog ut den efter 9 månader. Använt kondom efter det. Är nu 40 och har en tid haft problem med kraftiga menssmärtor, endometrios smärtor, acne (som jag inte haft tidigare) samt ökad kroppsbehåring. Började använda yasmin 28 och har nu haft det i tre månader, mått toppen, smärtfri och ingen viktuppgång. Var på återbesök idag på gyn då jag tidigare haft högt blodtryck och nu ville gynläkaren byta ut yasmin till cerazette på grund av blodtrycket. Har läst bipacksedeln för cerazette och är för tillfället i chock över de biverkningar som står. Vad har ni andra för erfarenhet av dessa två preparat? Tacksam för all input

Annons:
Sagolikt
2016-03-22 00:15
#1

Jag brukar undvika att läsa på bipackssedlar om alla hemska grejer man kan drabbas av.  Tycker bara att man blir sjuk av att läsa om det. ;)

Jag tar Cerazette sedan några år tillbaka. Har inte provat Yasmin så jag kan inte hjälpa dig med en jämförelse. Cerazette hindrar ägglossningen så jag slipper pms och mens, vilket var precis vad jag var ute efter.

Zadeira
2016-03-22 11:27
#2

Jag har haft Cerazette i 10 år och är bara nöjd med dem! Har inte märkt av några biverkningar alls eller haft några problem relaterade till Cerazette. Sedan jag började med Cerazette så har jag inte haft mens en enda gång och med andra ord sluppit de hemska dagarna i månaden där mensen totalt slog ut mig med migrän, smärtor osv.

[Udoon]
2016-03-22 11:35
#3

Har haft mycket problem när jag använde Yasmin, humörsvängningar, konstant illamående (men jag gick ju ner i vikt! tyckte läkaren  var jättebra…) och problem med gallsten. Har inte provat Cerazette, är färdig med hormoner för min del.

En grej med dom där häftena med biverkningar, dom måste ha med allt som hänt alla som tagit preparatet, så står det "plötslig död" eller något liknande kan dom lika gärna dött av något annat  medan dom tog medicinen.

[kanskemenbarakanske]
2016-03-23 18:15
#4

Använder Yasmin och alltid gjort. Alltså har jag inget att jämföra med. Har PCOS och dessa piller har tagit bort finnarna och hjälp till med viktnedgången :)

Hannsu
2016-03-28 15:43
#5

Jag är inte utredd för pcos men man misstänker att jag har även det

Aleya
2016-03-28 17:43
#6

Cerazette har jag testat två gånger och jag blödde konstant. Trots att jag under sista omgången åt två tabletter dagligen. Detta för min endometrios. Så jag är inte nöjd med dom när det kommer till mig. Men för andra kan det säkert funka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Thotis90
2016-03-29 14:55
#7

Jag fick högt undertryck av Trinovum. Idag har jag Gestrina, som sägs vara exakt samma som Cerazette, och jag har inga biverkningar alls - och då äter jag två piller per dag!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Thotis90
2016-03-29 14:55
#8

Jag fick högt undertryck av Trinovum. Idag har jag Gestrina, som sägs vara exakt samma som Cerazette, och jag har inga biverkningar alls - och då äter jag två piller per dag!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Devya]
2016-03-30 12:09
#9

Jag använder Yasmin och upplever inga större bieffekter än att min sexlust har minskat en aning. Men om det är den enda bieffekten så kan jag leva med det. Vågar liksom inte testa på annat då jag har hört en massa hemska historier. :)

P3pz
2016-03-30 19:23
#10

Jag använde cerazette från 14 års ålder tills jag var 19.
Jag tyckte att cerazette var helt okej, jag fick inga direkta bieffekter mer än att jag slapp ha mens. :) 

Så jag trivdes jättebra med dom  :)

"There is life after abuse. This is mine"

Sagolikt
2016-03-31 15:12
#11

Ni som tar eller har tagit Cerazette två gånger per dag, tog ni den vid två tillfällen per dag eller två tabletter samtidigt? (Jag är nöjd med effekten av en tablett och tänker inte prova, jag blev bara nyfiken).

Aleya
2016-03-31 15:17
#12

#11 man ska INTE ta två om man inte blivit ordinerad av läkare. Mixtra ALDRIG med mediciner. Jag tog alla under ett tillfälle.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

oddahviing
2016-03-31 20:27
#13

#12 Du tog alla tabletter du hade under ett tillfälle? Hur kände du dig då? lol.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Sagolikt
2016-03-31 22:09
#14

# 12. Vet inte hur jag kunde uttryckt det tydligare men som jag skrev var jag bara nyfiken. Jag förstår att man inte ska ta två om man inte blir ordinerad det. Tack för svaret.

Aleya
2016-03-31 23:09
#15

#13 nej. Jag tog mina två ordinerade under en gång om dagen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: