Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 2172 ggr
Loris M
2016-03-19 20:17

Epilatorer

Finns det någon epilator som ni skulle rekommendera? 

Jag har använt mig av epilatorer tidigare men var inte speciellt nöjd. Har provat flera märken men det var alltid samma: Man får dra flera gånger på samma ställe och så försvinner håret inte helt i alla fall. Det tog ju evigheter (kändes det som) att få bort hår från ett ben. Till slut (och efter tre olika dyra epilatorer) gav jag upp. Visserligen, var det här för 15 år sedan (😊)och jag tänker att de borde ha utvecklats sedan dess. Har de gjort det? 

Numera rakar jag benen efter att jag tröttnat och egentligen testat det mesta, vax, hårborttagningskrämer, sockervaxning m.m. Men skulle vilja testa epilering igen om det eventuellt fungerar bättre idag än för 15 år sedan.

Annons:
[Tibonnanj]
2016-03-20 10:29
#1

Min epilator är ganska gammal. Men min teknik är att cirkulera med den på samma ställa typ 3 sekunder eller att dra den upp och ner på en yta av typ 5cm på samma ställa kanske 4 ggr. Och göra detta från fotleden och upp mot knät och ner igen.

Så du kanske bara behöver en annan teknik :)

smellcaramell
2016-03-20 14:24
#2

knepet är att vara lååångsam när man rör på epilatorn, då behöver man inte gå över samma ställe tre miljoner gånger utan då räcker det med en gång, blir det hår kvar är de endera för korta eller så har man flyttat epilatorn för fort ;) Jag har själv en silk epil från braun som jag tycker fungerar bra även om den har några år på nacken :)

Loris M
2016-03-20 14:47
#3

Tack för er era tips! Men då är det kanske tekniken som är problemet. Jag har tittat på den här http://www.braun.com/nordic/female-grooming/silk-epil-epilators/silk-epil-7.html och just nu lutar det mot att jag kommer att köpa den. 

Hur ofta måste ni epilera?

Loris M
2016-03-20 15:28
#4

Nu fick jag mig ett gott skratt när jag läste recensioner: 

"Lät mig luras av namnet 'silk', silke är inget ord man kommer tänka på när man använder den. Smärtan är infernalisk, att använda den på någon annan än sig själv vore ett solklart brott mot Genevekonventionen. Å andra sidan för den som har en masochistisk läggning så är denna mackapär svårslagen när det gäller smärta/kr.…." 😃

http://www.elgiganten.se/product/personvard-traning-halsa/harborttagning-for-kroppen/SE7721WD/braun-silk-epil-7-7721-wet-dry-epilator

smellcaramell
2016-03-20 16:15
#5

#4 haha ja kan hålla med om att det gör j**ligt ont första gångerna, speciellt om man är exalterad och skyndar sig att testa på benen som inte blivit rakade på ett tag (aj!). ;). Första gången så rakade jag benen en dag, sen provade jag epilatorn dagen efter och använde den varje dag i duschen en snabbis i någon vecka för att få bort allt hår allt eftersom det växte ut (gör inte lika ont att ta korta hårstrån som de långa..) Sedan kan man använda den mer sällan :)

emeliiiiieee
2016-03-22 12:21
#6

Jag har en silk epil 7 wet and dry. Använder den första gången ca 3 dagar efter rakning, upplever att de gör minst ont då ich att alla hårstrån dras ut. Drar saaakta och försiktigt på varje ställe :)

Annons:
[Tisstassen]
2016-03-22 12:43
#7

Jag har också en silk epil 7, men jag tycker inte att den drar upp alla hårstrån… Jag gjorde en lång utredning innan jag köpte just denna, så jag skulle nog ändå säga att det är den jag rekommenderar ^^ bra med flera huvuden, batteriet är bra också och håren typ samlas i huvudet (tills de blir för fullt) så jag kan epilera i sängen om jag vill ^^ För mig så dras kanske 50% av hårstråna upp och resten rycks av nära huden… Jag försöker att dra så långsamt jag kan men de blir ingen skillnad… Kanske har jag för mesiga hårstrån haha Man får ju en del inväxta hår också, ,men för mig har inte detta varit något problem, de finns där under huden bara haha ^^ PS när jag epilerar i bikinilinjen dras alla hår upp, så därför tror jag mina hår på benen är för mesiga och går av ^^

emeliiiiieee
2016-03-22 13:07
#8

Jag har så pass grova hår så alla mina dras upp :) beror säkert på hårkvaliten

Loris M
2016-03-22 15:07
#9

Tack för alla tips! 🙂 Inga "mesiga" hår här, så det ska nog gå bra ;) 

#7 Men att epilera bikinilinjen, gör inte det fruktansvärt ont? Eller går det att stå ut med smärtan?

Perly
2016-03-22 17:00
#10

Har också en Silk Epil 7, fungerar helt okej när man kör "torrt" sas. även om den har en tendens att dra av en del tunna hårstrån istället för att dra upp dem… Vilket kan vara rätt irriterande när man kör på benen och åtminstone 1/3 blir stubb. 🤦‍♂️ 

I duschen tar den inte ett enda hårstrå oavsett riktning, rörelse och hastighet så vet inte vilken teknik man ska använda för att få det att fungera där, kanske fungerar bättre på lite grövre hårstrån. 🙂

Alltid Oavsett

[Tisstassen]
2016-03-22 21:18
#11

#9 jo f*n vad ont det gör…….. Men man får sitta hemma ensam och skrika hehe… Det blir ju bättre, precis som med benen, och det går att hålla undan en del med en pincett emellanåt ^^ #10 håller helt med, samma för mig!

smellcaramell
2016-03-22 21:43
#12

#9, Bikinilinjen gör inte så ont om man tar håret tidigt (så man inte tar allt på en gång, då gör det ont!). Kan vara bra att starta i duschen då vattnet svalkar och mildrar smärtan, samt att ta en liten bit i taget första gångerna, samt ofta i början! När man väl tagit hela bikinilinjen med epilatorn gör det mindre ont nästa gång eftersom att håret inte växer lika tätt :)

Pytteliten
2016-03-23 00:21
#13

Jag har i och för sig väldigt hög smärttröskel, men jag tycker bara att det kittlas på benen, känns lite på bikinilinjen och, hm, lite mer på resten. Japp, kör rubbet med epilatorn 🤪!!!

Övning ger färdighet och kroppen vänjer sig absolut med känslan!

Annons:
Loris M
2016-03-23 07:18
#14

Vad modiga ni är! 😮Jag kommer fortfarande ihåg smärtan för femton år sedan och då hade jag inte ens kommit i närheten av bikinilinjen. Men nu är det bestämt, silk epli 7 får det bli. 🙂

powerade
2016-04-09 23:33
#15

Men guud jag tycker typ det är skönt med eppilatorn förutom i arnhålorna när det grott för mycket xD Hur har det gått för dig?:D

Loris M
2016-04-10 09:39
#16

#15 Det var väldigt uppmuntrande att höra att det är skönt med epilering. 😃Jag han nästan ångest nu inför att ta i den där läskiga apparaten. 😓

Jag har beställt den i alla fall, så får vi se om jag kan hantera det bättre nu än jag gjorde det förut. 🙂

powerade
2016-04-10 10:32
#17

Körde snabbt i början för det var läskigt :p känns inte lika mycket då heller eftersom inte så mycket tas på en gång :D

Loris M
2016-04-22 18:23
#18

Nu har jag äntligen testat min nya epilatorn. 🥶🧟‍♂️🤢😓😮😃

Visst gjorde det ont men jag hade väntat mig värre. Köpte en silk epil 9 istället för 7:an för den har bredare huvud. Använde den i duschen och faktiskt så har jag inte behövt dra flera gånger då jag drog den väldigt sakta. Så nu sitter jag här en fredag kväll med prickiga och röda ben men är rätt så nöjd. 🙂

Tack för alla tips och alla uppmuntrande ord! 👍

Upp till toppen
Annons: