Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3203 ggr
Anonym
Anonym
3/2/16, 12:07 AM

Torr efter tampong

Hejsan alla fina! Efter jag använt tampong blir jag alltid jättetorr där nere och kan få problem med att få in den nya för att det inte finns i droppe fukt där nere. Blir det så för alla och vad tycker ni att jag ska göra åt det? (Trivs inte med binda)

Annons:
[xMondSy]
3/2/16, 12:10 AM
#1

Menskopp 👍 Sök på Google och läs, finns att beställa antingen på nätet eller att köpa hos vissa apotek :-)

[lillelull]
3/2/16, 12:16 AM
#2

Säger också menskopp! 

Helt underbar. Jag är en sån person som aldrig känt mig bekväm med tamponger. Och trodde det skulle vara jättejobbigt med menskopp också men jag köpte hem en från belladot och ja jag ångrar inte det för en sekund! 
Så otroligt skönt, bekvämt och skonsamt mot kroppen. 
Första gången använde jag trosskydd för att jag inte riktigt fick rätt på placeringen av den men det gick väldigt lätt och smidigt sen och nu är det inga problem kan ha den i hela natten utan läckage och tycker det är en toppen grej!❤️

Alana82
3/2/16, 12:28 AM
#3

Röstar likadant som föregående, bästa mensskyddet som finns

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

fridarebecka
3/2/16, 8:31 AM
#4

Jag bytte till menskopp av den anledningen.

Myrrami
3/2/16, 8:37 AM
#5

håller med föregående talare. Menskopp är bästa köpet jag gjort

Scorpio97
3/2/16, 9:57 AM
#6

Jag provade tampong en gång och blev så torr att det kliade i flera dagar. Så jag skulle också rekommendera att du provar menskopp.


//Jessie

Annons:
[Tibonnanj]
3/2/16, 2:53 PM
#7

Menskopp är lösningen på alla mensproblem! Blev också supertorr av tampong och den sögs sig typ fast på insidan så kändes som jag skulle slita ut hela insidan när jag skulle ta ut den.

[Ulvarsdotter]
3/2/16, 9:15 PM
#8

Jag känner igen mig med att det blir torrt av tampong, men sist jag använde det blev jag faktiskt inte torr! Jag tog Aco´s underlivsGEL som jag smörjde tampongen med. Glidmedel ska funka lika bra det :) Dock trivs jag inte med tampong utan föredrar binda. (Ska sy mina egna så det blir riktigt mjukt och mysigt där nere då även bindor kan vara lite knöliga :) )

[Udoon]
3/2/16, 11:11 PM
#9

Håller med, menskopp är grejen! Om du av någon anledning inte kan använda det så kan det hjälpa att byta till mindre storlek av tampong.

Annielle
3/3/16, 2:47 PM
#10

Menskopp är även mitt tips, och även en av anledningarna varför jag bytte från tampong var torrhet och medföljande problem av det.

MEN, man kan ju även smörja in tampongen med lite vegetabilisk olja, gärna kokosolja men en del använder sig av olivolja, vilket inte jag skulle rekommendera eftersom det finns studier som visar att det skadar hudbarriären. Rapsolja skulle jag hellre använda då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Em_
3/3/16, 5:11 PM
#11

Har du testat mindre storlek? Med förstora blir det alltid torrt tycker jag.


RoxannaS
3/5/16, 1:33 PM
#12

Testa mindre storlek på tampongen, och är du osäker på hur många timmar du kan ha samma i, så sätt i ett trosskydd/binda och kolla på tråden från tampongen när du går på toa så ser du när de börjar bli rött på tråden, då håller de på att blöda igenom och är dags att byta, då är risken liten att du blivit "torr" och får problem med nästa tampong.

Alternativt ta ut tampongen, sätt i en binda ett tag innan du sätter in ny tampong. Jag brukar köra binda om jag bara ska vara hemma, men kör gärna tampong om jag ska iväg då de känns bekvämare. På natten första dagen iaf brukar jag ha tampong och binda för att de hänt att de hunnit blöda igenom,

Har skaffat hormonspiral nu och hoppas slippa mensen framöver. 

Lycka till!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lona
3/6/16, 10:37 PM
#13

Jag använder vegetabilisk olja på, inte när jag har som mest mens men när den börjar avta. Brukar faktiskt sätta in en minitampong med olja efter att jag duschat också, även om jag inte har mens. Blir lätt torr i hela underlivet. Underlivsgel från Apoteket funkar också, kanske lite bättre till och med, men är väldigt mycket dyrare så jag kör med budgetvarianten :-) . #10, har du någon källa på det med olivolja? Bara nyfiken eftersom jag tycker att det är en av de bästa oljorna till lite alla möjliga hudbesvär, även på hästen och hunden :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
3/6/16, 11:55 PM
#14

Men om man tar olja på, suger verkligen tampongen åt sig mens då?

[lillelull]
3/7/16, 1:19 AM
#15

Tänkte exakt samma fråga som #14

[lillelull]
3/7/16, 1:19 AM
#16

Tänkte exakt samma fråga som #14

Annielle
3/7/16, 9:38 AM
#17

# 13

För mig är olivolja värre än att inte smörja in huden alls faktiskt…

Här kan du hur som helst läsa om det: http://beautycomesclean.se/blogg/201311/olivolja-skadar-hudbarriaren-solrosolja-starker-den 

Ni som undrar om olja på tampongen, det är ju just olja PÅ tampongen, oljan sugs ju inte in en massa i själva tampongen om du inte verkligen dränker in den och till exempel låter den stå i ett glas med bara olja ett bra tag.

Det är ju när tampongen sväller upp som den verkligen tar åt sig vätska och det gör den inte om man bara smörjer på tampongen.

Testa får ni se! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
3/7/16, 11:55 AM
#18

#17 Ja menade att oljan ju logiskt sätt borde täppa till utsidan och således hindra uppsugningsförmågan.

Vet ju att man ska undvika olja i marinader tex om man vill att smakerna ska komma in i köttet eftersom oljan täpper till.

Scorpio97
3/7/16, 4:10 PM
#19

Jag hade mandelolja på tampongen när jag provade, det var den minsta storleken och jag blev ändå jättetorr. Så jag använder binda, men har funderat på att köpa menskopp.


//Jessie

Lona
3/7/16, 5:39 PM
#20

#14 och 15, Jag funderade på samma sak i början men det funkar faktiskt ändå. Det är ju möjligt/troligt att tampongen hade sugit upp ännu mer om man inte hade olja på den men på mig funkar det som sagt 🙂. Skulle tippa på att jag för det mesta har normal mensmängd.
Det är ju bara att testa egentligen… Utan olja får jag klåda.
Däremot använde jag Idominsalva på toppen i början eftersom jag inte fick in tampongen annars, det funkade inte så värst bra med uppsugningen då.

#17, Tack för info och länk 👍!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
3/7/16, 5:45 PM
#21

#20 Jag har ingen mens, så jag kan inte testa :) Men jag tror på vad du säger.

[lillelull]
3/7/16, 7:08 PM
#22

Använder inte tampong alls bara menskopp så kommer inte testa men tack för svar :)

Fridaaaa
3/8/16, 12:39 AM
#23

Tampong är inget som fungerar för mig Heller. Kör bindor istället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lillelull]
3/8/16, 1:00 AM
#24

#23 det gjorde jag alltid innan också och kände mig någorlunda bekväm med det men efter jag börjar med menskoppen så jäklar va skönt att slippa gå runt med en prasslig binda 😂

Har gjort de nu sen jag var 12-13 så nu fick det vara nog med bindor! 🙂 Men inget fel med att använda det såklart. Använder hellre de än tampong då jag tycker man blir torr och d är besvärligt med tampongen i allmänhet för min del

Errrikaa
4/7/16, 11:43 AM
#25

Prova menskopp! Absolut bästa mensskyddet! Jag blev också torr av tamponger, men efter jag bytte till menskopp har jag inga problem alls!! Här kan du läsa om fördelarna jämfört med bindor och tamponger https://www.menskopp.se/advantages

Anonym
Anonym
4/7/16, 6:12 PM
#26

(JAG ÄR INTE TS)

Hur får man in en menskopp? Får inte in två fingrar…😊

Upp till toppen
Annons: