Annons:
Etikettpms
Läst 1455 ggr
vendelay
2/10/16, 10:14 PM

PMS

Min PMS har blivit otroligt mycket värre under det senaste halvåret, är det någon som vet vad det kan bero på?

Jag blir otroligt ledsen ca tre-två dagar innan mens, vill bara gråta och ligga under täcket och aldrig mer göra någonting. Jag hittar ingenting som hjälper och det försvinner så fort mensen kommer. Vad gör ni för att lindra PMS:en?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
2/10/16, 10:18 PM
#1

Efter jag började med p ringar försvann min pms.

vendelay
2/11/16, 9:01 AM
#2

#1 Tack för tipset!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sagolikt
2/11/16, 2:00 PM
#3

Det finns olika kosttillskott på Apoteket och i hälskokosthandeln, te x munkpeppar, som kan hjälpa en del. Annars får du ta upp det med en gynekolog. (Det finns olika behandlingar vid väldigt svåra PMS-problem, t ex låga doser SSRI eller minipiller.)

vendelay
2/11/16, 2:12 PM
#4

#3 Tack för tipsen! Jag ska kika på det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[SweetSunday]
2/11/16, 9:25 PM
#5

Har själv fått lite liknande tyvärr, har inga bra svar :/ Barnmorskan trodde att det var normalt och att det antagligen skulle bli ännu värre om jag tog bort mina p-piller så antar att man får igenomlida det..

Lona
2/11/16, 10:00 PM
#6

TS, hur gammal är du på ett ungefär?
Jag hade hemsk PMS som tonåring, sen "växte det bort" för att komma tillbaks nu när jag passerat 40.
Jag märker även stor skillnad beroende på hur jag mår för övrigt, är jag i balans rent allmänt så har jag lättare att klara av min PMS.

Det finns som sagt olika tillskott (hälsokostaffär eller apoteket) som jättenattljusolja, vitamin B6, magnesium och munkpeppar som kan funka.
En del tycker att det hjälper att äta LCHF eller i varje fall minska på kolhydratintaget.

Vissa hormonpreparat som p-piller, hormonspiral mm kan också hjälpa, det finns även östrogenplåster som många tycker hjälper.

Det enda som hjälpt mig är SSRI-preparat (antidepressiva) men de har faktiskt funkat väldigt bra även om jag bara testat några månader hittills.

Mitt råd är att du börjar med kosttillskott, funkar inte det så sök hjälp hos gynekolog eller vårdcentralen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
vendelay
2/11/16, 10:29 PM
#7

#5 Tråkigt att höra!

#6 Jag är 21 år. Tack för alla dina tips! Mycket bra info. Jag ska faktiskt till vårdcentralen för jag har för lite blod i kroppen så jag tänkte passa på och fråga om lite grejer då.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vilsen M.S
2/24/16, 9:29 AM
#8

Har själv hemska PMS-besvär och har provat olika sorters p-piller men det blir tyvärr mycket värre. Jag blir otroligt elak och får otrolig ångest av dom så jag har gett upp hoppet med p-piller över huvudtaget. Men har inte provat med p-ring än.

Just nu håller jag på att vänja kroppen med Ritalin (mot min diagnos ADD) så jag vill få ordning på det först innan jag fortsätter min jakt på behandling mot mina pms besvär. Det blir för mycket annars för mig och ta allt på en gång. Men nu på sista tiden sedan jag fick min diagnos i höstas så har mina pms besvär dämpats något. Kanske det beror på att jag känner mig lättat och slipper fundera mera på vad som är felet på mig. Att gå och grubbla över sådana saker gör livet ganska tungt i övrigt och förstärks med pms och då mår man ganska dåligt. Så var det för mig i alla fall.

Jag hatar att ha pms och det brukar gå ut över min familj som får stå ut en hel del när jag är "på gång", jag försöker hindra mig att få mina utbrott men det är lättare sagt än gjort för det är hopplöst. Min mamma säger åt mig att jag måste lugna ner mig när jag får de här utbrotten men det är lätt för henne att säga för hon mådde inte så där dåligt när hon hade mens. Jag har sagt åt henne flera gånger att det är jätte svårt att stoppa de här utbrotten men hon förstår inte riktigt hur jag har det. Det är jobbigt men jag hoppas att jag får hjälp med mina besvär någon gång i framtiden för det vore en stor lättnad för mig och mina närmaste.

Sparven88
2/24/16, 10:42 AM
#9

Jag har inte upplevt så mycket pms innan, men nu sen jag satte in min spiral för 3 månader sen är jag rätt lättirriterad innan och under mensen.

OlgaMaria
2/24/16, 10:46 AM
#10

För mig hjälper adaptogener som jag köper på topformula.se Det är rosenrot, rysk rot och schisandra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
2/24/16, 2:15 PM
#11

#8 Ledsen att höra att du har det så jobbigt och att din mamma inte förstår dig. Jag hoppas att du kan hitta något som hjälper, för det är ju fruktansvärt att få okontrollerade utbrott så ofta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2/24/16, 6:01 PM
#12

Kan ju vara så att din pms har förvärrats med tanke på att du har blodbrist också som du skriver (järnbrist troligtvis också?!?)

Är ju troligt att det blir mindre besvärligt när du kommit tillrätta med det.

Annars är det ju att äta bra mat ,skippa socker (extra viktigt veckan innan mens) motionera, avslappning/få ner stress så mycket som möjligt , allt som gör att man kommer i bra balans helt enkelt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
2/24/16, 6:09 PM
#13

#12 Tack för dina tankar! Jag har tänkt samma sak men jag har ju haft blodbrist (om det nu är det jag har, det är bara vad sköterskorna på blodgivningen sa) i minst 3 år och eftersom jag har testat att ge blod flera gånger efter det så vet jag att det har blivit lite bättre och PMS-besvären började bara för någon månad sen.

Sockret är jag dålig att hålla mig undan från, speciellt under PMS:en och mensen, men jag får väl testa nästa gång då 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: