Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 2710 ggr
UHuddinge2015
2/8/16, 7:40 PM

Klimakteriet!!!!!!!

Hjälp=livrädd 😨 Opererade bort livmodern hösten -08 pga jätte kraftiga menstrationer.Idag 42 år.Vid 39 började jag känna lite smått med värmevallningar,men hanterbart.Blev sen värre med åren 😔)Hösten 2015 köpte jag receptfritt på Apoteket utan resultat😥.Idag till gynekologen,han skrev ut Estalis plåster.Läste igenom bikacksedeln!!!!!!! Fick DÖDSÅNGEST.Någon hör som har erfarenhet av att ha använt detta????????

Annons:
Ladydragon
2/8/16, 7:46 PM
#1

vad är det som skrämmer dig med medicinen?

sen har du ju valmöjligheten att inte ta medicinen använda plåstrena

DesK
2/8/16, 7:57 PM
#2

Klimakteriet är ett naturligt tillstånd, så varför du får "dödsångest" pga det är mig en gåta. Vad är det som ger dig sådan ångest? Troligen behöver du hjälp med din ångest och inte själva klimakteriet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

UHuddinge2015
2/8/16, 8:51 PM
#3

Blev så rädd när jag läste bikacksedeln om biverkningarna!!!! Så dra fick jag dödsångest )

obstitant
2/9/16, 12:04 AM
#4

Nä, jag är inte riktigt där än, men snart, och jag är rädd att det kan bli ett riktigt diemma. Klimakteriet kan ju verkligen vara skitjobbigt, och samtidigt finns det väldigt mycket olika bud om för- och nackdelar med östrogentillskott.

Däremot tror jag inte man ska fastna alltför hårt på alla biverkningar som listas i bipacksedeln. Det är ju bara att läsa på vilken medicin som helst så brukar det finnas med saker som typ  illamående, rastlöshet, anafylaktisk chock, hjärtstillestånd näsan ramlar av, spontan självantändning osv. Att NÅGON har upplevt någonting samtidigt som de använt en medicin betyder ju inte att det blir så för alla. Antar att du pratade igenom för- och nackdelar med gynekologen som skrev ut plåstren?

Honestyisdead
2/9/16, 2:52 AM
#5

#3 Alla mediciner har långa listor med biverkningar. De flesta är ovanliga och de vanliga brukar vara ofarliga.

Du får väl väga din rädsla mot dina problem. Jag hade testat. Får man jobbiga biverkningar kan man ju sluta.

Lona
2/9/16, 2:55 AM
#6

#4, "Näsan trillar av" och "Spontan självantändning" 😃😃😃

TS, ALLA läkemedel innebär en risk för biverkningar, läs om till exempel Paracetamol (Panodil, Pamol med flera) som de flesta glatt stoppar i sig…
Om du behöver medicinen så tycker jag att du skall ta den!

Får dock erkänna att jag inte tyckte att det var så kul när jag läste Plötslig oförklarlig död som eventuell biverkning på en av mina mediciner 😛men jag lever ju fortfarande så…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
2/9/16, 2:58 AM
#7

Många biverkningar som står behöver inte bero på medicinen heller. Men om det händer under behandling ska det rapporteras in om man inte vet orsak. Så en del biverkningar kan bero på annat men måste stå med.

Som tex plötslig död. Kan ju ske vem som helst när som helst.

Maria
2/9/16, 9:26 AM
#8

Min sista mens var för 5 år sedan och jag har haft och har värmevallningar. 

Nu försöker jag tänka positivt och jag är väldigt frusen så när en värmevallning kommer så  blir jag glad.😉

Jag har vid nyår opererat bort livmoder och äggstockar och fick rådet att använda hormoner för sköra slemhinnor bland annat men jag hoppar nog det. 

Jag känner att klimakteriet är ett helt ofarligt tillstånd och jag  klarar det bra.

Har du stora besvär så prova plåstret och låt bli att läs om alla biverkningar. Minsta lilla måste rapporteras och det handlar många gånger bara om någon liten procent.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2/11/16, 10:38 AM
#9

Till er som har problem med torrhet. Vad använder ni för tvål, hudrengöringsprodukter, schampo, tvättmedel, rengöringsmedel och diskmedel? Kanske hjälper det att byta ut dessa produkter mot skonsammare och mildare sorter. Vidare hur äter ni? Äter ni normalfet till fet mat eller mager mat? Även där går det ju att justera till en bättre balans.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lona
2/11/16, 10:03 PM
#10

#7, Jo, jag vet, men det här var mer än några enstaka "slumpfall" utan det gick tydligen att koppla till medicinen.
Sorry TS för lite OT!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: