Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2396 ggr
al66
1/19/16, 11:12 AM

Kateter efter operation

Hej! Gjorde en enkel operation för 1 vecka sedan, en slyngplastik för ansträngningsoperation. Har inte kunnat kissa sedan dess. Haft kateter snart en vecka. Någon som varit med om samma sak?  Slapp du katetern sedan?  Känns väldigt konstigt att det kunde bli så här för ett så enkelt ingrepp.

/ AL

Annons:
Maria
1/19/16, 11:21 AM
#1

Du menar ansträngningsinkontinens antar jag.

Är du kvar på sjukhuset? Har man testat att ta bort katetern? Samlar du vätska i blåsan så att du behöver tappas?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

al66
1/19/16, 11:27 AM
#2

Är hemma.  Jag kunde inte kissa och samlade på mig urin, därför satte de in den.  Men en hel vecka bara sådär?  Jag ska dra ut den själv på torsdag och dit på em. och mäta. Känner mig nervös inför  att det inte kommer funka. Vet inte känns bara som att man skjuter upp problemet. Eller är det kanske så det ska vara?  Jag tycker bara en hel vecka är så länge.

Åsa S
1/19/16, 11:48 AM
#3

Har bara råkat ut för att inte kunna kissa 1gång och det var mitt myom som tryckte lite väl hårt mot urinblåsan, jag fick ha katetern i ca 1v innan de tog bort den på vårdcentralen. De sa att man brukar ofta behöva ha den ca 1v har man den kortare tid kan ofta problemet återkomma och man får åka in och sätta tillbaka den.

Maria
1/19/16, 12:12 PM
#4

#2 Det kanske kan vara så att det behövs tid för att läka?

Jag är själv nyopererad och man har tagit bort äggstockar, livmoder och tarmkäx och på mig drogs kateterna direkt efter operationen men man gjorde "bladder" efter att jag kissat och det var tomt så då funkade det bra.

Eftersom du inte är inneliggande så kanske man avvaktar en vecka för att du ska slippa åka fram och tillbaka om det inte funkar. Jag vet inte. Du kanske kan ringa och fråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

al66
1/19/16, 3:38 PM
#5

Tack för att ni tog er tid:))

OlgaMaria
1/20/16, 7:53 AM
#6

Hittade lite information här där de också skriver att man kan behöva kateter en tid efteråt, så det verkar inte vara ovanligt det du drabbats av. 

http://www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/Kvinnokliniken/Dokument/Bäckenbottencentrum/Op%20med%20slyngplastik.pdf

Jag tycker heller inte att det verkar konstigt på något sätt att det är så här för dig nu. Med tanke på den operationen så blir det ju svullnad i närheten av urinröret och det trycker på så att det lär vara svårt att kissa innan svullnaden lagt sig. Men det är något som läker och blir bra, och då kommer du inte behöva katetern mer. Jag tror inte du behöver vara orolig. Hoppas allt går bra imorgon! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Åsa S
2/1/16, 6:37 AM
#7

Råkat ut för det igen här i veckan som var och jag var på en ö när det hände. Tog 1,5tim innan jag lyckades hamna på Danderyds akutmottagning och det var inte snabbt nog tydligen för ur och gynläkaren sa jag måste ha kateter i 3v eftersom jag hade mer än 1 liter i blåsan när de tömde. Så det är viktigt åka in snabbt ifall man märker att man har svårt kissa för annars kan man behöva ha kateter en långre tid för att läka ev. skador.

Upp till toppen
Annons: