Annons:
Etikettpms
Läst 1871 ggr
Lona
2015-12-09 20:26

SSRI och PMDS

Hej!
Finns säkert redan trådar om detta men jag fixar inte att söka just nu.
Ni som fått SSRI-preparat mot PMS/PMDS, hur lång tid tar det innan ni märker effekt efter att ni börjat ta tabletterna?
Testar med Sertralin, enda SSRI-preparatet jag kan äta på grund av svåra biverkningar av andra, har inte så stort hopp då det inte funkat tidigare men tydligen enda alternativet(?).
Jag är, enligt läkaren på VC, för gammal (42), har för högt blodtryck och väger för mycket för att få kombinerade hormonpreparat/östrogen.
Jag tar ju hellre den eventuella risken för en ventrombos än fortsätter såhär, jag lär vara död inom ett halvår om jag inte får hjälp. Det säger jag inte för att vara dramatisk utan jag mår helt enkelt så jävla dåligt.
Eller någon som vet en mindre nogräknad läkare i Göteborgsområdet som skriver ut vad man ber om? (Det handlar ju inte om narkotika eller så menar jag…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Tina_93
2016-10-28 13:37
#1

Det brukar ta upp till två månader innan Sertralin börjar ge en märkbart bestående effekt på humöret. Detta gäller om du tar det dagligen. Nu vet jag inte exakt vilken dos du tar, men eventuellt om du ännu inte har fått någon effekt hade du behövt höja dosen med 25mg.

OlgaMaria
2016-10-28 14:39
#2

Jag tar adaptogener (från topformula) som hjälper mot min pms. Kanske kan de hjälpa dig också. Här finns en artikel om adaptogener.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-10-28 16:12
#3

Läs gärna boken kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin som jobbar med kvinnors hormonproblem, finns ju mycket man kan göra som inte innebär vare sig SSRI eller kombinerade hormonpreparat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fransu
2016-10-28 17:38
#4

Finns en gynläkare i Göteborg som heter Anders Barth. Han har lång erfarenhet av "kvinnobesvär". Han kanske kan hjälpa dig? Hoppas du får hjälp, för det låter jättejobbigt som du har det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anncamilla
2016-11-02 23:24
#5

Sjukt jobbigt med pms/pmds 😔 Så frustrerande och jobbigt att vara kvinna! Jag har tagit ssri preparat citalopram sedan 16 års ålder för depression men de hjälper inte för mina pms besvär

Annielle
2016-11-03 15:03
#6

Har också ätit SSRI i en massa år utan att det har hjälpt mot pms/pmds i alla fall.

Det som har hjälpt mest är att inte äta socker eller snabba kolhydrater för min del, helst så lite som möjligt jämt, men främst 1-2 veckor innan mens.

Lyckas tyvärr sällan med det…

Lättare sagt än gjort ju!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Sagolikt
2016-11-05 20:36
#7

Skicka egenremiss till Sexualmedicinskt centrum. Inte mindre nogräknade utan mer kompetenta. :)

Lona
2016-11-05 21:04
#8

En liten uppdatering kanske är på sin plats :-). Jag fick till slut Sertralin på vårdcentralen och det funkade väldigt bra - faktiskt så bra att hag efter ett tag insåg att jag mådde BÄTTRE vid PMS än i vanliga fall… Nu äter jag därför Sertralin (och Anafranil) mot min depression istället och har en mycket bättre stämningsnivå överlag. Dock har jag fortfarande problem vid PMS men inte alls i samma grad som tidigare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sagolikt
2016-11-05 21:16
#9

#8. Men vad bra att det funkar. :)

För oss patienter med både pms-problem och depression gör man ibland så att man ändrar SSRI-dosen beroende på var i cykeln man är. Det kanske ni redan har diskuterat, men jag ville bara nämna det. Som exempel, för min del innebar det att jag åt 20 mg av min medicin i 3 v och sedan 30 mg i 1 v, sedan tillbaka till 20 osv.

Upp till toppen
Annons: