Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 2097 ggr
Carronella1
11/7/15, 8:08 PM

Mens

Hej alla människor!

Jag blir så otroligt irriterad över att folk tycker det är otroligt pinsamt och jobbigt att prata om mens. Men varför? HALVA VÄRLDENS BEFOLKNING HAR MENS. Varför ska det då vara så otroligt pinsamt att prata om? Något utav det mest naturliga. Det är ju fantastiskt vad kvinno kroppen kan göra, tyck inte det är pinsamt utav var stolt och nöjd men att du är kvinna. 

Du har fått den stora äran att kunna bära ett barn under ditt hjärta. Det är bara hälften av världens befolkning som har fått den stora äran att få bli kvinna.

Var stolt att du är kvinna. 

Till och med i skolan så delar de in klasserna i tjej- och kill-grupp bara för att de anser bara att kvinnan ska veta allt om mens. Men varför ska inte männen de? De lär få veta vad vi kvinnor kommer att gå igenom ca 30-60% av vårt liv.

Djurälskaren Hjärta

Annons:
Lågflax
11/7/15, 8:14 PM
#1

Mens!!

Aleya
11/7/15, 8:17 PM
#2

Skulle vara bra om man kunde börja prata om det ja.
Då det finns vissa sjukdomar som är associerade med mens.

Men jag vet inte varför det är så pass uråldrigt att man inte gör det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
11/7/15, 8:17 PM
#3

För mig hade det varit en börda att vara gravid.

Och när jag gick i skolan pratade dom om mens på biologin. Även i sexualkunskap både i tjej och kill gruppen. 

Men du har rätt. Inget man behöver skämmas för.

[Lollo 97]
11/10/15, 9:37 PM
#4

Inget man ska skämmas för nej.

Pratar om mens typ varje dag i klassen, tjejer som killar, på raster och även på lektioner och det är inget pinsamt eller jobbigt med det utan det är bara kul tycker jag att vi kan prata om det.

Maria
11/11/15, 3:58 PM
#5

Jag har ju inte mens längre man jag har aldrig upplevt att det varit särskilt tabu att prata om. Varken när jag var ung eller senare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Michiis
11/11/15, 5:48 PM
#6

Det är väl bara att prata på om mens då om man nu vill det. Det blir ju ingen ändring om man bara klagar om det och gör det till värsta grejen att man inte kan/får prata om mens, det är väl liksom bara ut med snacket! Jag har då inte varit med om någon som tagit illa upp? Det är ju som sagt naturligt. Men man kanske inte ska ta upp det på middagsbordet om några är känsliga, som man kanske inte ska ta upp bajs vid middagsbordet.

// Michis

Annons:
Anonym
Anonym
11/11/15, 5:56 PM
#7

#6 Problemet är väl sättet som mens pratas om idag. Vi har det bättre i Sverige men ser man på andra länder kan det vara väldigt tabubelagt att ens nämna ordet mens - särskilt inte inför män. Folk pratar om hur man inbillar sig och att mensdebatten aldrig har varit ett problem men mitt fokus riktas mot de länder som har ett väldigt stort glapp mellan män och kvinnor - därav hamnar mensfrågan på kant med och det är väl i synnerhet kvinnor som drabbas pga detta. Detta får mig att tappa förtroendet för mänskligheten. Tyvärr. Nu har jag turen att vi i min omgivning är väldigt öppna oavsett ämne, har själv inte haft något problem att nämna mens. Dock har jag aldrig gjort det inom min familj - har inte riktigt känns okej. Tråkigt nog!

Michiis
11/11/15, 6:47 PM
#8

Åk dit och ta en föreläsning om mens då? 😃 #7 
Jag vet inte, men känns inte så mycket mer man kan göra? Man kan ju inte bestämma hur andra ska göra osv.. Man får ju börja med sig själv? Hur man själv vill ha det.. Sen äre väl bara hoppas att någon/några hänger på. Så det är ju bra att i din omgivning är öppna med det :) 
Och jag håller fullt med ts att dom skulle ha mer med killarna i menssnacket i skolan när dom går igenom mens och sånt. Då tror jag det skulle bli lättare allt från hela början.

// Michis

[Daisy-Moa-Elsa]
11/11/15, 7:18 PM
#9

TS kan jag anta du nyligen gått eller går i skolan och man delar upp pojkar och flickor inför mensprat? Wow…. då har man gått bakåt sen jag gick i skolan på 80-talet eller så hade vi turen att ha en frispråkig klassföreståndare, för ALLA i klassen fick veta allt, ingen uppdelning där inte.

Klart man ska kunna prata om mens. Om det är sådan uppdelning nu och du går i skolan tycker jag du gott kan ta upp det med skolan. Måste säga det pinsamma är ju skolan inte mensen.

Upp till toppen
Annons: