Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1655 ggr
taylor__lambert
2015-10-14 10:14

Behöver hjälp ASAP

(En samhällsfråga)

I skolan skriver vi om inkludering, exkludering och stämplingsteorin. 
I uppgiften står det:

"Hur ser du på inkludering och exkludering och att vi stämplar utifrån olika faktorer samt vad behöver vi göra som individer för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt?"

Än så länge har jag bara fått fram det här:

Inkludering: behovet av att vara i en grupp. Att få tillhöra en grupp och bli behandlad på ett bra sätt. Att ha rätt till
att få lärande som eleven har rätt till.

Exkludering: Exkludering är att inte få vara med i detta sammanhang. En elev får inte det lärande som eleven har rätt till, det ställs utanför.

Stämplingsteorin: avvikande beteende som inte faller innanför normen.
 
Efter att ha tagit reda på vad de olika orden betyder och läst vad folk har att säga om de olika orden har jag dragit en slutsats. Inkludering är bra för att man får rätt att få den hjälp man behöver exkludering är mindre bra då man inte kan få den hjälp och stöd man behöver i t ex skolan. Denna info har jag hittat via vad som finns på nätet men min lärare vill att jag ska ta det från ett samhällsperspektiv och inte från skoplan. 

Men problemet jag har är att jag förstår fortfarande inte vad inkludering, exkludering och stämplingsteorin innebär OAVSETT hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte för jag hittar inga raka svar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2015-10-14 10:25
#1

Texten vart ju kapad…

I skolan skriver vi om inkludering, exkludering och stämplingsteorin.

I uppgiften står det:

"Hur ser du på inkludering och exkludering och att vi stämplar utifrån olika faktorer samt vad behöver vi göra som individer för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt?"

Än så länge har jag bara fått fram det här:

Inkludering: behovet av att vara i en grupp. Att få tillhöra en grupp och bli behandlad på ett bra sätt. Att ha rätt till
att få lärande som eleven har rätt till.

Exkludering: Exkludering är att inte få vara med i detta sammanhang. En elev får inte det lärande som eleven har rätt till, det ställs utanför.

Stämplingsteorin: avvikande beteende som inte faller innanför normen.

Efter att ha tagit reda på vad de olika orden betyder och läst vad folk har att säga om de olika orden har jag dragit en slutsats. Inkludering är bra för att man får rätt att få den hjälp man behöver exkludering är mindre bra då man inte kan få den hjälp och stöd man behöver i t ex skolan. Denna info har jag hittat via vad som finns på nätet men min lärare vill att jag ska ta det från ett samhällsperspektiv och inte från skoplan.

Men problemet jag har är att jag förstår fortfarande inte vad inkludering, exkludering och stämplingsteorin innebär OAVSETT hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte för jag hittar inga raka svar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
2015-10-14 12:44
#2

Stämplingsteorin har vi pratat om inom kriminologin. Det är en teori som säger att om en ungdom/person har ett avvikande beteende, så kommer vi förvänta oss att personen fortsätter med det. Exempelvis om jag skulle gå och snatta i butiken och åka fast, skulle folk omkring mig se mig som "hon som snattade i en butik". Dom skulle anta att jag fortsätter snatta, hålla koll på sina saker omkring mig och om det kom ut att det varit ett annat snatteri i en annan butik (där dom inte fått fast personen) skulle alla anta att det var jag. Dom har alltså stämplat mig med en identitet, som kanske eller kanske inte stämmer överens med min riktiga identitet. 
Teorin är ju då att om det här fortsätter tillräckligt länge och tillräckligt kraftigt, så kommer jag snatta igen. För om alla ändå tänker anta att jag gör det och jag kommer få skulden för det, så kan jag lika gärna göra det också. Förstår du?
Nu har ju vi främst pratat om det med tanke på brott och kriminalitet, men jag antar att stämplingsteorin fungerar även när det handlar om icke-kriminellt beteende, som folk ser som "udda". 

Inkludering och exkludering är varandras motsatser. Om jag kommer till en ny klass, och mina nya klasskompisar direkt säger "kom och va med oss, berätta vem du är" osv, blir jag inkluderad. Jag blir inbjuden att vara med. Läraren ger mig den hjälpen du behöver, och alla är trevliga.
Exkludering är motsatsen. När jag kommer till min nya klass vill ingen vara med mig. Dom har ju haft sin klass så länge, så dom vill inte ha in någon ny. Läraren favoriserar dom eleverna hon alltid haft framför mig. Jag blir mer eller mindre utstött från klassen.


//Jessie

taylor__lambert
2015-10-14 17:20
#3

tack!! Jag förstår mycket bättre nu faktiskt och kan tom känna igen mig i det du skriver :D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
2015-10-14 17:22
#4

Ingen orsak, bara roligt att kunna hjälpa (: Vet själv att det kan vara lite svårt ibland att hitta hemsidor som förklarar saker på ett enkelt sätt så man förstår.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: