Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1806 ggr
nashjamie
2015-10-08 17:12

Kvinnoförtryck, skönhet

Detta är taget ur serien "glappet".

"Man kan förstöra henne självförtroende, man kan utplåna hennes självkänsla genom att bedriva propagandan. Den pågår hela tiden från vaggan till graven. Jag talar om skönhet. En skönhet definierad av en industri, en kommersiell uppfattning om kvinnan och värdet av kvinnans yttre. Varför anses det som självklart att kvinnan ska manipulera sitt utseende? Och få ständigt veta att hon måste lägga ner alla sina pengar på diverse mirakelkrämer som ska skydda mot alla faror som sägs hota en kvinnas liv. Jag menar, ljus och luft hotar ju hennes hud, hennes eget underhudsfett hotar hennes lår och skinkor, tiden hotar hennes ansikte, barn och graviditet hotar hennes bröst och mage.
Maten hotar henne så mycket att hon måste banta halvt ihjäl sig, trots att vi lever i en tid där det finns mat för alla. 
Vad kostar det att ständigt få höra att man inte är tillräcklig som kvinna?

Kvinnoförtryck. Det gräver sig in i små flickor, det biter och gnager på en kvinnas självuppfattning."

Jag bara älskar det.

Annons:
freyya_
2015-10-08 17:57
#1

Man brukar inte få skriva om kvinnoförtryck här, min vän Skogsraah är fortfarande blockad sen två månader tillbaka. Men jag håller med dig! Riktigt sann text.

Aniara14
2015-10-08 22:10
#2

Mycket välformulerat och stämmer till 100 %. Ledsamt nog.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Persifone
2015-10-08 23:39
#3

Jag älskar Glappet och just denna text är verkligen talande!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

nashjamie
2015-10-20 19:09
#4

#1 Låter väldigt tragiskt i mina öron eftersom att detta är vardag för många kvinnor och är ett viktigt ämne att prata om eftersom jag upplever att så många lider av dåligt självförtroende och/eller dålig självkänsla. Och eftersom att detta är en grupp för kvinnor borde ju då kvinnor få diskutera det här fritt utan att bli blockerade. 🤐

Persifone
2015-10-20 21:24
#5

#4 Du får gärna starta tråden inne på feminism.ifokus också :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Honestyisdead
2015-10-20 21:42
#6

#1 Det stämmer inte alls. Sprid inte lögner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: