Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 3152 ggr
hannaj98
2015-06-21 21:02

Har ni pepparspray?

Har börjat fundera lite på att skaffa en pepparspray (självklart en laglig). Då jag är 17 år och känner mig ofta väldigt rädd när jag går själv, främst på kvällar/nätter.

Men är lite tveksam. Har ni/har ni haft pepparspray? Varför, varför inte? 

Finns det något annat ni gör/har för att känna er tryggare?

Annons:
Haku
2015-06-21 21:03
#1

Kan man köpa pepparspray själv ens? vart då?

[Tuulikki]
2015-06-21 21:03
#2

Har, aldrig behövt använda den som tur är. Fick den av pojkvännen. Känner mig tryggare när jag går hem från krogen eller är ute med hunden sent på kvällen/natten. Det känns bra att ha den i fickan helt enkelt, så det går att ta till om det tyvärr skulle hända något.

edit: Den är helt laglig

molam
2015-06-21 21:04
#3

ALdrig haft och vill inte ha, jg skulle aldrig kunna "skada" en människa

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Haku
2015-06-21 21:05
#4

#3 Fast man skadar inte en människa, det är självförsvar och personen i sig får inga bestående skador förutom att den känner smärta och då har den antagligen försökt att förgripa sig på en annan människa. Jag tror att du skulle föredra att få någon och känna lite smärta genom en laglig spray än att bli våldtagen eller skadad eller ännu värre.

Honestyisdead
2015-06-21 21:06
#5

#3 Inte ens om det gäller ditt liv? 

Jag har ingen.

Kyllan56
2015-06-21 21:08
#6

Har aldrig tänkt på det för egen del, men däremot för min dotter. Jag skaffade henne ett larm.

#3 Tänk om alla hade tänkt som du! Då hade peppar spray inte behövts! 

Men om någon hoppar på mig måste jag kunna försvara mig. Men inte mer än vad nöden kräver.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[tk1971]
2015-06-21 21:08
#7

Nej. Det är sällan jag känner mig rädd utomhus - men om jag är ensam med hunden långt ute i skogen kan jag ibland känna mig lite småskraj. Ibland har jag med mig ett litet larm som tjuter, men vem skulle höra det där…? Bland folk är jag aldrig rädd.

Scorpio97
2015-06-21 21:12
#8

Parfym i sprej-flaska fungerar bra, svider som sjutton det också. Bara ett tips. Visselpipa eller annat som låter högt är också bra.
Finns ju även överfalls-appar numera. Finns bland annat en där det räcker att dra ur hörlurarna för att den ska skicka ett sms med din plats till en/flera vänner (som du lägger in i förväg). Hittar dock inte vad den hette just nu. Men googla så hittar du säkert ett gäng. Finns även vissa som spelar in eller filmar (förutom att göra ljud eller skicka sms med din plats), det kan ju vara bra om något tyvärr skulle hända.

Visste faktiskt inte att det fanns laglig pepparsprej.
Jag är inte ute så ofta sent på kvällen. Men jag har faktiskt aldrig varit orolig dom gånger det händer. Oavsett om det är mörkt och folktomt. Självklart inser jag rent logiskt att det kan hända något, och jag undviker automatiskt dom mest riskfyllda platserna och situationerna. Men jag är aldrig rädd egentligen. Är också sjutton år.


//Jessie

Haku
2015-06-21 21:13
#9

#8 Det är klart det finns laglig pepparspray, folk har ju det. Men till exempel en bekant till mig har vart utsatt för övergrepp så hon fick pepparspray av polisen jag tror jag har sett överfallslarm möjligtvis spray i affärer men jag är osäker det kan vara så att man inte kan få tag i det på egen hand har ingen koll.

Scorpio97
2015-06-21 21:20
#10

bSafe och Not Alone är två exempel på appar som finns, och som kan vara en bra trygghet (:

#9 Jag har aldrig träffat en person som har pepparsprej, i alla fall inte vad jag vet. Bara överfallslarm och liknande. Så för mig är det inte alls självklart att det är lagligt. Så jag blev bara förvånad, är det så konstigt?
Att få den av polisen är enligt mig en helt annat sak än att det är lagligt och tillgängligt för alla att köpa.


//Jessie

ChristineL
2015-06-21 21:28
#11

Funkar lika bra med hårspray så nej, jag har inga planer på att skaffa.

hannaj98
2015-06-21 21:32
#12

#11 Är laglig pepparpray verkligen lika klent som hårspray? Hårspray gör ju i princip bara ont om man får det direkt i ögonen. Trodde inte man var tvungen att träffa mitt i ögonen för att pepparspray skulle svida?

Scorpio97
2015-06-21 21:33
#13

Enligt Wikipedia: "I Sverige kräver innehav av pepparsprej att man har en vapenlicens. Privatpersoner har alltså ingen legitim rätt att inneha pepparsprej utan vapenlicens."

Men tydligen säljs andra vätskor under namnet "pepparsprej", men det är alltså inte samma som polisen och liknande har.


//Jessie

Annons:
ChristineL
2015-06-21 21:39
#14

#12 - Ja, det svider ju inte i ögonen om du inte träffar i ögonen?

Sen så är jag inte så säker på det där med "laglig" pepparspray. Jag har för mig att man inte får bära det med sig med syftet att använda det i självförsvar. Det klassas som ett vapen. Rätta mig om jag har fel och visa på var det står om det i så fall.

Hårspray räcker gott för att tillfälligt förblinda/förvirra en förövare.

hannaj98
2015-06-21 21:41
#15

#13 De som kallas "laglig pepparspray" heter egentligen "självförsvarsspray" eller "försvarsspray" . Jag skrev pepparspray eftersom det är de de flesta kallar det för. Men du har rätt i att det egentligen inte heter pepparspray.

hannaj98
2015-06-21 21:45
#16

#14 Som jag skrev i #15 så heter det egentligen inte pepparspray. Men andra försvars sprayer är lagliga. Står i näst sista stycket i det här polisintyget.  http://www.bodyguard.nu/upload/intyg_forsvarsspray_logo.pdf 

Många försvars sprayer svider även rätt rejält om man får det på huden alltså behöver man inte träffa mitt i ögonen för effekt, de har ofta också mycket längre räckvidd än hårspray.

Haku
2015-06-21 21:47
#17

#13 Aa så kanske det är men säljs liknande vätskor med liknande effekt verkar det som.

molam
2015-06-21 22:39
#18

#4 Det gör illa en människa och det skulle jg aldrig kunna göra
#5 och nej inte ens om det gällde mitt liv

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Honestyisdead
2015-06-21 22:58
#19

#18 Man klarar rätt mycket när ö erlevnadsinstinkten kickar in. Tror inte du lägger dig ner och låter någon misshandla eller döda dig

molam
2015-06-21 23:11
#20

#19 Kallas att Springa, det har jag gjort för, men skulle aldrig kunna skada nån ''/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah
2015-06-21 23:22
#21

#20 så om du blev överfallen och nedbrottad så skulle du inte kämpa emot och slåss etc? Sure, det tror vi alla på…

molam
2015-06-21 23:25
#22

#21 Där är anledningarna till att det fortfarande är krig i världen ingen tror på att de kn finnas snälla och "genom goda" människor, hur kan det vara så svårt att tro att en person inte skulle börja slåss? Alla är inte sånna, jag hatar slagsmål, jag hatar allt som har med våld att göra

Jag skulle hellre dö än att skada nån, du får tro vd du vill, jag vet vad jag vill

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sarah
2015-06-21 23:31
#23

#22 Nej, man är inte god om man ligger still och låter ngn våldta/ mörda en. Det har absolut ingenting med godhet att göra. Kallar du de som försöker skydda sig själva från ex IS onda? Hur har du ens mage att antyda att självförsvar är att likställa krig och ondska.

Sarah
2015-06-21 23:40
#24

Men, till frågan, jag hade larm då jag bodde i stan, och alltid ngn på andra sidan telefonen om jag gick hem själv sent. Om inte ngn kompis eller pojkvän var tillgänglig så testade jag någon av de tjänster som finns som man kan ringa då man går. Men, oftast hade man ju umgåtts med ngn som man kunde prata med på vägen hem.

molam
2015-06-21 23:47
#25

VArför måste man skada nån "BAra för att man kan" DEt är ju minst lika illa dom tt skada nån för skojs skull, och förövrigt håller man sig i skymutis så blir man inte våldtagen eller mördad och jag går aldrig ut utan en polare eller hund så varför ska jag då skada nån? Tell me, det vill jag minsann veta, jag har inget jäkla behov av att slå nån halvt medvetslös eller spruta nått i ögonen som bränner som f*n, och OM det verkligen skulle vara BEHOV så har jag gått xantal kampsporter så jag klarar mig utan att ge nån stryk eller pepparspraya nån.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sarah
2015-06-21 23:52
#26

#25 Nej det är sant, man kan ju aldrig bli överfallen om man har en kompis eller en hund med sig… Jag har inte heller behov av att skada folk, eller slå dem medvetslösa, eller spruta pepparspray på dem, men hängde mitt liv på det så skulle jag likförbannat försöka slåss för att komma undan. Hur hade du tänkt att inte göra illa en person om du använder kampsport som självförsvar? Blåsa på dem? Skrika att du kan kampsport?

molam
2015-06-21 23:55
#27

Jag sa aldrig att jag skulle använda det, jag sa att jag KUNDE om det verkligen behövdes, Jag vill inte skada folk oavsett vad, men du verkar inte förstå det?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah
2015-06-21 23:59
#28

#27 Jag ser vad du skriver, men jag tror inte en sekund på att du skulle låta ngn mörda dig utan att kämpa emot. Jag tror inte en sekund på att du inte skulle kämpa för att komma loss om ngn överföll dig. 

Jag vill inte heller skada folk, det är inget som roar mig öht. Pepparspray etc används inte för skojs skull, utan för att KUNNA sätta emot ngt då det verkligen behövs.

molam
2015-06-22 00:19
#29

Kämpa sure, men skulle ALDRIG göra nått för att skada nån Inte med vilje, Skulle inte Spruta pepparspray i nåns ögon, skulle heller inte de hen stryk!  Kämpa är en helt annan sak, man kan kämpa utan att skada nån med vilje

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hannaj98
2015-06-22 00:47
#30

#22 Jag skulle riskera mitt liv för vilken god människa som helst. Jag har aldrig slått någon eller på annat sätt gjort någon illa. Alla som känner mig säger att jag är för snäll för mitt eget bästa. Sätter alltid andras mående framför mitt eget. 

Men hade jag legat och låtit någon äcklig våldtäktsman tillfredsställa sig med hjälp av min kropp tills han är klar med mig och då mörda mig? Och sen låta han gå fri att ta nästa oskyldiga människa och göra vad han vill med? Bara för att denna våldtäktsman inte skulle behöva få ont i ögonen i några minuter?  

Nej fyfan. Då föredrar jag att han får ont i ögonen eller någon annanstans några minuter medan jag ringer polisen och sedan låter dem ta hand om honom. Är jag då anledningen till att det finns krig i världen? Är jag en ond människa? I så fall så får jag väl vara det då. För jag tänker inte låta fler oskyldiga människor bli utsatta för sånt om jag kan stoppa det. 

Borde vi kanske ta bort fängelse och andra straff vi har enligt lagen? För det är ju inte så roligt för de stackars mördarna att sitta inlåsta? Då skadar vi ju dem psykiskt. 

Genom att inte använda självförsvar riskerar du inte bara ditt eget liv. Du riskerar alla människor i framtiden som personen i fråga känner för att ge sig pås liv. Frågan är då, flera oskyldiga personers liv eller ge lite smärta till en hemsk människa i några få minuter? Kalla mig ond om du vill, men jag väljer att försvara mig och mina medmänniskor!

powerade
2015-06-22 01:39
#31

Har inte och vill inte ha.
Känner mig rätt trygg där jag bor och ifall jag är ute är jag inte ute ensam (är 17 år), sen jag började med kampsport känner jag mig inte lika rädd och ser ingen mening med pepparspray. Det gör ingen större skada, visst h*n lär ju inte se särskilt mycket om h*n får det i ögonen men vad gör det då? jo det enda som händer är att jag klarar mig men h*n kommer förmodligen ge sig på någon annan sen istället. Hur lätt är det att få chansen att spraya i ögonen när h*n väl fått fast mig? Skulle hellre se när h*n plågas och tas av polisen:)  (ja jag är hemsk men h*n  hade förtjänat det!)

Gladasvampen
2015-06-22 01:43
#32

Har inte någon försvarsspray och kommer nog inte skaffa. har istället ett larm och vissa säkerhetsappar. Går sällan ut själv eller över huvud taget på kvällen så känner inte att jag behöver mer skydd. Kanske om sprayen skulle vara effektiv även om man inte träffar ögonen, men en sådan spray skulle behöva vara sjukt frätande även på hud för att det skulle funka och det innebär livsfara både för mig och angriparen.

fruktgumman
2015-06-22 07:36
#33

Har ingen pepparspray

Allt oviktigt
2015-06-22 09:27
#34

Nej, har aldrig känt behov av det. Känns även som om risken finns att den som attackerar lyckas ta sprayen från offret och använder den på offret

Annons:
molam
2015-06-22 13:00
#35

#30 Nej pepparsprayen i sig är inte det som startar Krig i världen, det är att folk har så lätt att ta till "våld" som startar Krig i världen Kanske var lite otydlig :P Men jag ser att spraya nån i ögonen som våld så, Sorry om jag var otydlig ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sarah
2015-06-22 13:10
#36

#29 det är ingen som pratat om att skada med vilje. Självförsvar är inte att skada med vilje. Vi som inte kan smärtfri kampsport kan behöva vissa hjälpmedel för att komma undan och då är det inte speciellt viktigt att undvika ont i ögonen på en överfallande person.

molam
2015-06-22 13:13
#37

Men her man peppar spray i någons ögon så gör man det med vilje. Så då skadar man ju nån med vilje ändå

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sarah
2015-06-22 13:19
#38

Man har det som en utväg för att komma undan och själv inte bli skadad. Det finns inget "vilje" eller ondska i det.

Honestyisdead
2015-06-22 13:19
#39

#35 "Lätt att ta till våld".

Nu hoppas jag faktiskt att du gör dig. Att man skyddar sig genom våld eller pepparspray betyder verkligen inte att man har lätt att ta till våld. Det är mänskligt att försöka överleva. Det är inte alltid man kan springa iväg utan man blir tvingad att bruka våld för att försöka komma loss.

Fint att man vill vara en som inte vill slåss, men inte kommer du få mig att tro att du skulle tänka "oj nej, jag blir mördad nu, men det är ok för jag vill inte lägga hand på mördaren och det är viktigare än mitt liv"

Reallity check

Sarah
2015-06-22 13:21
#40

Börjar också fundera på om #35 gör sig dum med vilje eller om personen i fråga levt i en så pass skyddad verkstad hela sitt liv att h*n inte kan sätta sig in i hur det är att bli utsatt för någon typ av våld.

IceTee
2015-06-22 13:52
#41

Jag har en fotspray som luktar pepparmint och antagligen svider rätt rejält om man träffar rätt, och om inte annat förvirrar- räknas det? Hahaha Nej men allvarligt, när jag och pojkvännen flyttar till stan kommer jag inte vara ute sen själv utan hund eller pojkvän, men funderar trots det på överfallslarm! Men lycka till att ge dig på mig när du har 40kg smärttålig schäfer framför dig som gör vad som krävs för att skydda matte! Eller en pojkvän med en hel del kampsportskunskaper Och molam- jag tror inte för fem sekunder att om någon tryckte ner dig mot marken och började ta av dig kläderna att du skulle ligga stilla och tyst. Skriker du kan du skada hens hörsel, försöker du komma loss kan du skada hen. Jag köper inte att du har lyckats träna bort överlevnadsinstinkten. Jag värderar mitt liv högre än någon som skulle skada mig frivilligt helt enkelt! Det handlar verkligen inte om att det är "lätt" att skada någon för tro mig- jag hade mått dåligt över det i efterhand. Men jag hade aldrig ångrat att jag skonade min familj all den smärta de hade fått utstå av att jag blev mördad av en okänd människa helt enkelt. Du påstår att du inte vill riskera att skada någon men tror du inte att det hade skadat din familj att du i värsta fall blev mördad för att du blev brutalt misshandlad och mördad utan att ens försöka försvara dig?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
molam
2015-06-22 13:59
#42

Men läser ni vad jag skriver, jag skulle kämpa JA men jag skulle inte ta till våld såsom Pepparspray eller slå nån halvt medvetslös, man kan lösa allting på andra sätt än att Ta till våld och JA jag kallar att Spruta nån svidande vätska i nån ögon för våld, jag kallar att Smälla till nån i huvudet som brutit ner mig för våld jag kallar att sparka nån för våld Jag gillar INTE sånt, jag går aldrig ut utan hund syskon eller kompis, hunden som skäller mot folk, tror inte nån går frivilligt fram till en hund med spända ben, spänd svans och skällande nog för att han aldrig skulle skada nån men kan se lite obehagligt ut med ett muskelknippe som står och skäller på en, och tror inte att en överfallare skulle gå fram till en person som alltid har 2 eller 3 personer runt sig när den går ut, Läs vad jag skriver istället för att hävda er

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2015-06-22 14:20
#43

#42 men nu pratar vi ju om ett scenario där du är ensam och redan blivit överfallen. Du kan inte ska dig ur greppet på en vuxen man, du måste ta i och då är risken stor av förövaren kommer skada sig, vad är det du inte förstår här?

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
2015-06-22 15:18
#44

#42 Fattar inte heller vad du inte förstår. Det är ingen som pratar övervåld, men alla normala människor tar till det våld som behövs för att rädda sitt liv i en farlig situation. För att komma undan, inte för att det är kul att slåss.

molam
2015-06-22 15:35
#45

SÅ låt mig vara mitt onormala jag då och tro på att jag känner mig själv bättre än ni känner mig.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

micki78
2015-06-22 15:44
#46

#42 Det ligger i vårt DNA, överlevnadsinstinkten kommer i snabbt och då tar vi till alla medel vi bara kan för att överleva. Bra om vi hinner springa, gör man inte det så tänker man inte på om man slår "för hårt". Man tar till det man kan för att överleva. Det man tror att man kommer att göra blir troligtvis något helt annat i den situationen. Jag är övertygad om att du i en sån situation skulle strunta i om du gjorde illa väldtäcksmannen. Din drift för överlevnad är för stor för det.

molam
2015-06-22 15:48
#47

Jag känner mig själv bättre än nån av er, jag vet hur jag skulle bete mig i en sådan situation

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2015-06-22 15:51
#48

#47 har du varit i en sådan situation?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
molam
2015-06-22 15:54
#49

Märks tydligt att du inte läst tråden

"Kallas att Springa, det har jag gjort förr" Skrev jag för länge sen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2015-06-22 15:55
#50

Och JA då blev jag fasthållen och tog mig Lös UTAN att ta till "våld"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2015-06-22 16:03
#51

#49 och vi sa att det gäller om man inte har möjlighet att springa #50 okej, har svårt att tro att du blivit nedtryckt i marken av en vuxen man eller en väldigt stark och tung kvinna och lyckades att, helt tyst, åla dig ur famnen och springa. Men lyckades du med det så tar jag tillbaka det jag sagt och berömmer dig för att lyckas trycka tillbaka överlevnadsinstinkten! Jag är otroligt överraskad över det dock då jag drar tillbaka handen när jag bränner mig bara

Medarbetare på Skor iFokus

micki78
2015-06-22 16:07
#52

#50

Bra att du lyckades ta dig därifrån! Men det betyder inte att du skulle lyckas en andra gång. Då hade du kanske behövt ta till våld som du kallar det. Alla situationer är olika.

molam
2015-06-22 16:10
#53

Jag har gjort det en gång jag kan göra det igen, och det var utan pepparspray eller andra saker och kanske inte vuxen med 6 år äldre funkar väl? Jag var 13 och han 19 Och ja sen dess går jag ingenstans utan hund eller kompis eller syskon och det har inte hänt igen, man kan lösa det utan att ta till våld. Och därför känner jag mig själv bättre än nån av er.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tant Grön
2015-06-22 16:26
#54

Tror det finns pepparspray mot hundar att köpa. Förr kunde man ha en burk vitpeppar i fickan att kasta om man blev överfallen. Svider ju i ögonen och ger nysattacker.

Honestyisdead
2015-06-22 16:58
#55

#53 Jag hoppas du slipper bli varse om att en del situationer kräver våld. 

Och du inser väl ändå att du KOMMER gå ensam någon gång i ditt liv?

Jag känner två killar som blev knivrånade, trots att de var två välbyggda män. Och långt ifrån alla är rädda för hundar.

Annons:
Tant Grön
2015-06-22 17:41
#56

#53 Du kommer också att bli äldre, och då kanske du inte kan springa lika fort. Alla har ju inte heller möjlighet att ha hund.
Hemskt om vi kvinnor inte skall kunna gå ut på kvällen utan att ha någon man som sällskap.

[tk1971]
2015-06-22 17:51
#57

#56: Man kan gå ut på kvällen utan att ha någon man som sällskap.

Tant Grön
2015-06-22 18:12
#58

#57 Jag gör det ibland, men vill gärna ha något att försvara mig med om man skulle bli överfallen.

pyromanen
2015-06-22 18:49
#59

Alldrig tänkt tanken att skaffa pepparspray. Antingen känner jag mig trygg eller om jag ska gå på nåt ställe vid mån tid det inte kånns tryggt så ser kag till att följas med någon eller löser på annat sätt (taxi eller stannar hemma eller sover över). Kanske har jag varit lite väl trygg ibland när jag var mite tngre, men har haft tur och allrig varit med om nåt otrevligt.

typjessica
2015-06-22 19:29
#60

Nej har ingen pepparspray. Förr när jag var ute och rände mycket på natten såg jag alltid taxi kostnad som en del av en utekväll, undantag när jag hade sällskap men gick aldrig själv.

Paxxie
2015-06-22 19:31
#61

Nej, men skulle inte ha något emot att ha det. Om jag är ute ensam på natten brukar jag oftast prata med någon i telefon eller så smsar jag någon om vart jag är och ungefär vilken tid jag borde vara hemma, så de märker om jag blir sen. Det ger ju en del trygghet men samtidigt så kan ju ingen direkt hjälpa mig genom telefonen om något faktiskt skulle hända, så pepparspray skulle kännas ganska bra.

Anterrabae
2015-06-23 11:54
#62

Har inte, har aldrig haft och har ärligt talat inte ens tänkt tanken.. Så jag vet inte om jag funderar på det eller inte.. Däremot har jag haft tjutande överfallslarm.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Tant Grön
2015-06-23 13:55
#63

#61 Smart att ha uppe mobilen. Då kan du ju berätta exakt var du är och ge signalement på den som försöker överfalla dig. Tror inte någon gärna ger sig på en som pratar i mobil.

jessica321
2015-06-23 17:43
#64

Jag har en med både larm och färg. Har aldrig behövt använda den och hoppas jag inte behöver det heller! Känns väldigt tryggt och hade inte velat ta risken att gå utan den.  Känns skönt att kunna åka vart jag vill, när jag vill utan att behöva känna mig utsatt :)

[sanna70]
2015-06-23 17:49
#65

Jo, det har jag. Det var en våldtäkt i mitt promenadområde och då fick jag pepparspray och överfallslarm av en vän.

tlover
2015-06-23 21:36
#66

Jag har ingen då det inte är ett så praktiskt försvar enligt mig.

l'm back

Valkyrija
2015-06-24 19:41
#67

Jag har ingen men efter funderar starkt på att skaffa. Finns ju lagliga och det känns som en trygghet när man går ute ensam i mörkret 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

*~HamsterHamster~*
2015-06-24 20:25
#68

ska skaffa när jag flyttar in till stan, är rädd för konstiga personer haha, ger mig en viss trygghet.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[[Narwayn]]
2015-06-24 20:57
#69

Nej, jag har ingen pepparspray. Bor i en liten by med mindre än 50 invånare där alla känner alla ;)
Går dessutom aldrig ensam (har ju alltid med mig hundarna, katterna, och minst en gång även min muskellösa pojkvän) :)

Annons:
[scrappy]
2015-06-24 22:33
#70

Jag har en laglig sprej, denna: http://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarsspray_rodfarg.htm

Inte behövt använda den hittills, men en enkel och billig räddning om den skulle behövas.

graleh
2015-07-03 13:09
#71

Jag har spray, känns mer tryggt att gå ut.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Udoon]
2015-07-03 13:40
#72

flyttade hemifrån ganska nyligen, och då skaffade jag en självförsvarssprej. känns bättre än inget då jag bor ensam.

fridarebecka
2015-07-03 13:44
#73

Jag har inte spray och än så länge känner jag inte att det behövs. Jag känner mig trygg att gå ensam i min stad med och utan hund, men håller mig undan buskar, hörn och liknande där det plötsligt skulle kunna komma någon. Går också hellre en omväg om jag ser någon som verkar skum och håller koll bakåt och runtomkring mig hela tiden.

Saga85
2015-07-03 17:03
#74

Har ingen pepparspray och har aldrig funderat på att skaffa. 

Jag är en såndär naiv typ, känner mig aldrig osäker/otrygg. Trots att jag bott på en del platser där folk har blivit mördade, rånade och misshandlade. Jag är snarare rädd för att bli jagad av en älgko i skogen om natten än påhoppad av en människa.

Kalli
2015-07-03 22:18
#75

Har ingen pepparspray, känner nog inget behov av att skaffa heller eftersom jag sällan känner mig otrygg. Har en dog-defense spray i hundväskan däremot, det var en gåva och antagligen inget jag skaffat annars. Samma med larmet jag fick av min mormor när Hagamannen härjade och jag bodde i området alldeles i närheten.

Fenix_Chicci
2015-07-04 01:21
#76

Har varken pepparspray eller larm och är aldrig rädd när jag går hem på kvällen/natten. Kanske borde vara men är inte det och känner typ att jag kan springa om jag ser någon.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
CarolinaF
2015-07-24 23:10
#77

#0 Jag har en spray, det är egentligen inte en pepparspray, men det är en försvarsspray som gör väldigt ont att få i ögonen, angripare ser ingenting när du sprayar och han (oftast en han) blir röd i flera dagar efteråt. Det konstra runt 200 KR och jag har den alltid med mig, jag vet nämligen aldrig när jag kommer behöva den, det kan till och med vara mot snubben som kör taxin som jag tar för att slippa gå i mörkret hem. Den får mig inte att känna mig trygg, men lite mindre otrygg.


CarolinaF
2015-07-24 23:12
#78

#3 jag hoppas givetvis att du aldrig någonsin hamnar i en situation som innebär att du behöver freda dig från en människan, men om en väl gör det så handlar det inte om att skada angripare, det handlar om att oskadliggöra angripare.


[Ben777]
2015-08-07 04:28
#79

Ja, låter som en bra ide'. Antingen det eller så en pistol, när man ser och läser vad som håller på att hända i detta land nu! Pistol är ju bara lagliga i USA, så det faller ju undan. För utsatta kvinnor är det nog en bra försvarsgrej men även för män såklart.

flocken
2015-08-07 06:28
#80

Nej. Har en stor 50 kg hund som skulle skydda mig o hela familjen om något händer. Han har redan varnat vid obehagliga personer. Att han sen är världens snällaste behöver inte dom veta

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Silverräv69]
2015-08-07 10:43
#81

Jag har inte känt behovet att ha på mig pepparsprej..har andra kunskaper om att ta sig ur en hotfull situation. =)

panini
2015-08-10 16:47
#82

Nej, men skulle vara bra att ha. Jag känner mig i stort sätt alltid otrygg, ÄVEN dagtid då det finns en hel del skumma typer där jag bor. Det har t.o.m hänt att jag fått ringa min vän mitt på dagen när det cyklade en skum typ efter mig (det gjorde han säkert inte, man han var inte längre bort än 20m hela tiden i säkert 15min) och mamma fick köra från jobb för att hämta mig då jag inte vågade gå längre. Så JA, det är absolut något jag kan tänka mig att skaffa!

Känner inte att min vovve på 4kg skulle kunna försvara mig så bra ;)

Upp till toppen
Annons: