Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 7828 ggr
powerade
4/20/15, 6:38 PM

tips mot inåtväxande hårstrån?

någon som haft problem med inåtväxande hårstrån? har ni några tips? jag har massor på benen under armar å mellan benen.. självklart måste jag ju klämma ut stråna eller klösa sönder huden så ja jag är väldigt prickig. .. skulle va skönt att slippa såntdär:)

Annons:
Honestyisdead
4/20/15, 6:46 PM
#1

Rakar du eller vaxar?

Bra är att smörja sig efter samt att skrubba sig när man duschar för att få bort död hud.

[VGN]
4/20/15, 6:48 PM
#2

Nu har jag inte haft problem med inåtväxande hårstrån, iaf vad jag märkt av 🤔Däremot har jag hört att vaxning exempelvis är mycket bättre än att raka. Personligen tycker jag att vaxning har gett bättre resultat än att raka benen.

powerade
4/20/15, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

rakar benen, haha aldrig hittat något vax som tar bort allt.. har även provat eppilera men blir inte bra… men gör det inte så ofta , iallafall inte på vintern

mikkan01
4/20/15, 6:58 PM
#4

Bästa och skonsammaste vaxet (enligt mig) gör man själv. Såkallat sockervax, kanske något att kolla upp? Har aldrig haft problem med inåtväxande hårstrån när jag vaxat.

~mikkan

powerade
4/20/15, 7:20 PM
#5

kommer det upp om man googlar på det?, sålänge inget hemskt händer är det värt att testa:)

powerade
4/20/15, 7:20 PM
#6

kommer det upp om man googlar på det?, sålänge inget hemskt händer är det värt att testa:)

Annons:
[Devya]
4/20/15, 7:21 PM
#7

Ajj, ser inte bra ut. Sådär såg det ut för mig då jag brukade epilera. Det tog två år innan jag blev av med det men det var endast för att jag slutade att epilera så jag vet inte vad för råd jag kan ge dig. =/

Vet bara att det är fruktansvärt irriterande. =(

mikkan01
4/20/15, 7:37 PM
#8

#5 Ja, det gör det 🙂 enklast är egentligen att söka på "sugar wax" på youtube, finns många bra videos där som visar hur man gör.

~mikkan

OlgaMaria
4/21/15, 4:42 AM
#9

Enligt min erfarenhet kan det hända att hår växer inåt vilken metod man än använder som rycker ut hela hårstrået (epilering, vax, pincett). Får inte sådana problem om jag endast rakar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
4/21/15, 9:39 AM
#10

#9 Fast ts rakar ju och får det.

OlgaMaria
4/21/15, 9:47 AM
#11

#10 Ja, fast man vet inte riktigt om det är epileringen som orsakat detta om läser #3

Annars, hur ofta rakar du benen TS? Undrar om det kanske kan bli så här om man rakar för ofta. Det som händer på mig när håren växer inåt är ju att det bildas ny hud som det nya håret inte lyckas ta sig igenom när det växer fram. Då blir det som en boll med hår innanför huden istället. Så för att undvika problemet är att inte rycka hår och att kanske inte raka för ofta, så att det får vara en "kanal" för håret som inte täpps igen av ny hud så att säga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
4/21/15, 10:05 AM
#12

#11 Kan vara det att epileringen har orsakat det.

Det bästa vore om ts slutade med allt sådant där och försökte få huden att läka. Så gjorde jag.

Honestyisdead
4/21/15, 10:20 AM
#13

Jag kunde få det i ljumskarna om jag rakade sällan. Rakade jag ofta fick jag inte det.

Annons:
SuperLimm
4/21/15, 10:38 AM
#14

Jag får sådär vi troskanten oavsätt om jag vaxar eller rakar. Jag vaxar på ett spa/salong.

Jag brukar badda med asolsprit morgon och kväll i några dagar så brukar de röda prickarna försvinna och hårstråna hitta ut så småningom. Var noga med att skrubba med vante eller något liknande men inte direkt efter att du rakat/vaxat, låt huden vila och läka någon dag eller två först.

Mvh Linn

powerade
4/21/15, 11:08 AM
#15

prickarna är ju nu dock sår eftersom jag klöstbort hud för att få upp hårstråna, men annars på benen har jag inget problem med röda prickar eller knölar utom att det ser fucked up ut med svarta sträck och det kan bli knölar och så^^ benen rakar jag bara då och då eftersom jag är lite lat men typ under armarna gör det ibland ont att raka för de är röda knölar och även vissa ställen sår och mellan bena aldrig bruka ba korta ner jar typ nu 3 rödabubblor där… och även där om jag rakar helt klämmer jag ut hårstrån så det blir sår

SuperLimm
4/21/15, 11:32 AM
#16

Använder du någon rakgel/skumm eller något annat när du rakar?

Mvh Linn

powerade
4/21/15, 11:52 AM
#17

#16 yes men ser inte vad de skulle ha för betydelse i dethär fallet^^

mieeow
4/21/15, 3:51 PM
#18

Ett alternativ är kanske att inte ta bort håren alls? i alla fall för ett tag, låta huden läka och hämta sig och se om det funkar att börja raka/vaxa sen igen. 

Annars ska man ju tänka på att inte raka mothårs eftersom det irriterar huden och sånt mycket mer. Vet inte om det orsakar inåtväxande hårstrån just, men kanske.

powerade
4/21/15, 4:10 PM
#19

sist var typ 2 månader innan igår om inte mer förr va de ännu längre men dom är där innanför ändå och huden kommer aldrig läka om jag inte slutar va där å klösa vilket är jääääkligt svårt tyvärr:/

mieeow
4/21/15, 4:21 PM
#20

#19 jaa, huden behöver nog en chans att läka helt för att det ska hjälpa. Men är du säker på att det är inåtväxande hårstrån då? för lite knottrig kan man ju vara oavsett, men speciellt vid rakning eller liknande kan man bli lite rödprickig och knottrig. men vad jag vet, jag kan ha fel, så behöver det kanske inte vara inåtväxande hårstrån?  :)

Annons:
Honestyisdead
4/21/15, 4:30 PM
#21

När jag får inåtvända hårstrån får jag "bölder". Inte små röda prickar.

[Devya]
4/21/15, 4:38 PM
#22

Var försiktig så du inte får en massa ärr. Det kan du få om du går där och petar och får sår.

powerade
4/21/15, 4:43 PM
#23

får dock knappt bölder på just benen inte heller knottror men jag ser ett hårstrå ligga där under och det stör mig då börjar jag klösa upp dom å dra bort, även om det blöder ska jag klösa fram det å rycka bort annars går jag i taket:/

Honestyisdead
4/21/15, 5:05 PM
#24

#23 Låter som tvång. Alltså inte säkert att det är helt logiskt.

Har andra sett att det ligger hårstrå under huden?

Är det rött innan du river?

powerade
4/21/15, 6:20 PM
#25

#24 knappast någon har sett gör visar knappt mina ben och ingen studerar dom nä inget rött bara ibland men inte ofta

[Devya]
4/21/15, 6:39 PM
#26

#24 Hårstråna kan växa under huden utan att det behöver vara en böld där. Upplevde det här många gånger då jag hade problem med samma sak.

Svårt att låta bli att försöka dra upp dem då man väl märker dem.

OlgaMaria
4/22/15, 6:54 AM
#27

Du får ju helt enkelt pilla fram håret men sen inte rycka ut det. Förstår att man gärna rycker bort det men då är ju risken stor att problemet uppstår igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
powerade
4/22/15, 7:33 AM
#28

det är frampillningen som orsakar såren så nja tror inte det är en så smart idé

OlgaMaria
4/22/15, 7:47 AM
#29

#28 Ja, jag förstår att det är det som orsakar såren. Men det skulle ju aldrig behöva bli ett sår om du inte hade ett hårstrå som växte under huden. Och om du rycker bort håret så är ju risken stor att det nya håret också kommer att växa upp under huden. Om du bara pillar fram håret, så blir det ett sår, ja, men om du låter håret vara så kommer det ju inte behöva bli ett sår igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

powerade
4/22/15, 8:16 AM
#30

#29 aha du mena såå^^ ja jo men jag skulle gärna få dom å komma upp utan att behöva klösa om det är möjligt för det ser ganska så konstigt ut med prickiga ben som kommer flrbli prickiga:)

emeliiiiieee
4/22/15, 8:53 AM
#31

Jag fick lära mig på min vaxutbildning att man måste peela huden rättt ofta annars kommer inåtväxta hårstrån. Jag peelar mig varannan dag och jag epilerar mig. Funkar skitbra. Aldrig fått ett inåtvuxet hårstrå.

mieeow
4/22/15, 9:49 AM
#32

#30 har du hellre prickiga ben än håriga? om du låter bli att pilla helt, både raka och klösa upp sår, så kanske problemet försvinner? :)

Honestyisdead
4/22/15, 11:36 AM
#33

#26 Varför tar du upp böld? Det frågade jag inte om.

Men om ett hår växer inåt lägger det sig inte under huden och växer åt sidan. 

Och om det nu växer som ts skriver och det INTE är irriterat finns det ingen anledning att riva fram det. Speciellt INTE med naglar.

[Devya]
4/22/15, 12:10 PM
#34

#33 Nej men du fråga om det är rött innan hon river där. Ville bara få fram att det behöver inte vara något fel på det område där håret växer under huden.

Jag brukade oftast se hårstrået under huden och fick med nål dra fram det långa hårstrået som växte åt helt fel håll. Det var inget rött, inget sår eller någonting på det stället men en lite utbuktning och något svart där under.

Jag gjorde det för jag såg utbuktningarna och tyckte de var fula.

Annons:
Honestyisdead
4/22/15, 12:15 PM
#35

#34 om det är så så ska hon som sagt inte riva.

[Devya]
4/22/15, 12:29 PM
#36

#35 Nej det ska man ju inte göra men det är ibland för svårt att låta bli. Dessutom ser det heller inte snyggt ut men det är väl att föredra istället för röda sår här och där!

powerade
4/22/15, 1:38 PM
#37

allra bäst skulle vara om det gick att få bort på något sätt^ så slipper man plågas:)

Jess533
7/4/16, 10:04 AM
#38

Medel mot inåtväxta hårstrån - http://shytobuy.se

Loris M
7/4/16, 10:34 AM
#39

#38 Det var inte billigt, det där. Är den bra?

Jag använder den här:

http://www.apotea.se/rfsu-hair-helper-intim-after-care-50-ml

Blanksteg
7/4/16, 12:48 PM
#40

Lånar tråden lite… Hur gör man med mer känsliga områden där man inte bör ha t.ex. RFSU's hair helper?

Sarah
7/8/16, 11:37 PM
#41

Använder också nål om det behövs. Sätter man nålen på rätt ställe och ser till att den är ren så känns det inte och det blir inga stora sår. Läker fort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: