Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 4494 ggr
Piggelins
2015-02-10 22:48

Anmäla våldtäckt?

Förlåt för mycket text men behöver verkligen hjälp!!

Hej. Jag var på en hemmafest i helgen och jag antar att jag drack lite för mycket lite för fort, eller fick i mig något annat, för helt plötsligt blev jag helt borta och får en blackout, minns inget alls. När jag börjar återfå medvetande hör jag hur det är kaos runt om mig och att något hänt, jag blir livrädd för jag förstår ingenting och jag får en panikångestattack, mina vänner lyckas lugna mig så att jag kan gå och lägga mig och sova. Vaknar någon timme senare och är pigg och mår hur bra som helst så går tillbaka till festen som nu bara består av ett fåtal personer.

Jag får nu idag höra om exakt vad som hänt.. Jag har tydligen spytt massvis, fick hjälp av mina vänner, sen tog de med mig ut för lite luft och då bara ramlar jag ihop på marken så de får bära in mig och lägga mig i en säng. Det enda jag säger är att jag vill sova. Min kompis som då bor där sitter hos mig och "pratar" med mig tills jag somnar ordentligt och då går hon tillbaka till festen. Då kommer en kille från festen in i rummet (jag har endast småpratat lite med honom under kvällen), han lägger sig i sängen med mig och skedar. Och sen har han sex med mig.. Hon som bor där kommer in i rummet och ser det här och kastar ut honom, blir tillfrågad om jag var med på det som hände och jag förstår inte vad de pratar om för jag vet inte vad som hänt. Jag minns alltså inget av det här, utan har fått pussla ihop det jag fått höra av mina vänner som tog hand om mig.

Jag ser själv det här som våldtäkt då jag inte var vid medvetande och vet att jag inte ville ha någon som helst sexuell händelse den kvällen.

Killen detta hände med skriver till mig på facebook dagen efter och ber om ursäkt för det som hände. Sen när det kommer på tal om en anmälan påstår han plötsligt att jag bett honom lägga sig i sängen och att jag sedan börjat "hålla på" med honom. Jag tvivlar starkt på att det var så men blir såklart förvirrad och rädd för att jag själv inte minns. 

Jag behöver då ert stöd och hjälp, gör jag rätt i att polisanmäla honom? Min vän som såg det mesta och var den som kände honom tycker själv att vi ska göra en anmälan. Behöver bara får höra att det är rätt av mig då jag känner mig så kluven och rädd.. Och om jag nu ska anmäla, hur går jag bäst tillväga? 

Om någon nu orkat läsa allt detta, tack så mycket på förhand!

Annons:
Scorpio97
2015-02-10 22:53
#1

Ja, jag tycker att du ska anmäla. Även om du skulle ha bett honom lägga sig i sängen (vilket vi enbart har hans ord på), så borde han ha märkt hur alkoholpåverkad du var. Är man så borta att man inte kommer ihåg något efteråt så borde det märkas liksom. Och man har inte sex med någon som inte vet vad dom håller på med, för i det tillståndet kan man inte ge samtycke.

Vet tyvärr inte exakt hur man gör med anmälan, men jag hoppas det går bra för dig!


//Jessie

Bill&Bull
2015-02-10 22:54
#2

Jag tycker definitivt att det klassas som våldtäkt! Fanns ingen anledning att ha sex med dig när du knappt är vid medvetande. Anmäl absolut! Kram

||My Love For Animals Is Immortal||

Lamina
2015-02-10 22:56
#3

Självklart ska du anmäla! Som jag alltid brukar säga när det handlar om sexuella övergrepp och liknande; behöver man ställa frågan är svaret alltid ja.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bill&Bull
2015-02-10 22:56
#4

Du ringer till polisen och säger det du berättat här! Var ärlig med allt.

||My Love For Animals Is Immortal||

[postmortum91]
2015-02-10 22:57
#5

Polisanmäl den jäveln!!!
Spara det ni skrivit till varandra för guds skull, och snälla låt inte jäveln komma undan. Han kanske har gjort samma sak innan eller kommer göra det igen om man inte sätter dit honom och visar att det inte är okej. Stå på dig, du har rätten på din sida!

MsSofieG
2015-02-10 23:01
#6

Tycker defenitivt en anmälan sitter på sin plats, det han har gjort är fel hur man än vänder och vrider på det.

Annons:
taylor__lambert
2015-02-10 23:02
#7

Klart du ska anmäla!

Ta screen shot av FB meddelandet, din vän blir vittne. Du berättar allt detta som du berättat nu för polis, om det inte är försent kan man även ta prover i underlivet för att se om det finns rester.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

imarobot
2015-02-11 10:46
#8

Jag tycker du ska anmäla!
Eftersom killen skriver till dig och ber om ursäkt så inser han tydligen att han gjort något fel.

Hoppas verkligen det går bra med allt!

ChristineL
2015-02-11 11:32
#9

Ja, du ska anmäla! Det är en solklar våldtäkt! Fruktansvärt!

[Udoon]
2015-02-11 13:11
#10

Solklar våldtäckt, anmäl svinet!

Bjallstal
2015-02-11 16:39
#11

Anmäl den jäveln och glöm inte att testa för könssjukdomar. Vissa (HIV bland annat) tror jag tar ett tag innan det syns på prover så man måste göra ett uppföljande test senare, om det skett nyligen. Som alla andra här skriver så ta screenshots på alla konversationer, be din vän vittna och även andra från festen då de borde sett honom bli utslängd. Allt som kan användas,(till och med smutsiga underkläder, eller andra kläder som kan fått sekretfläckar från honom med DNA. Dessutom kan ju andra från festen vittna om hur borta du var och att du vid det laget inte skulle ha godkänt samlag med en främling.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

saraluktargott
2015-02-11 20:14
#12

Är det ingen som ens försöker se det ur killens perspektiv? 

Vad säger att han inte kan ha varit lika full som TS? om hon nu inte ens mins hur det gått till, så kan det ju vara så att han vart inbjuden av TS som killen påpekar, och full som han var så förstod han inte att hon var för full.

 Innan du funderar på att göra en anmälan, ta reda på i vilket tillstånd killen befann sig när detta skedde, var ni båda stupfulla kan jag inte se det som något annat än ett tråkigt fyllemisstag från bådas sida tyvärr.

Misstag sker, att anmäla nån för våldtäkt pga ett one night stand man inte minns eller ångrar är ingen bra ide, det kan förstöra en oskyldig människas liv.

Och jag blir ledsen när jag läser här hur alla redan dömt killen, när ingen av oss ens vet hur det gått till eller vad som hänt.

[Udoon]
2015-02-11 20:18
#13

#12 Ingen vettig människa har sex med någon utan att försäkrat sig om att dom vill först. och med tanke på att TS var medvetslös så tvivlar jag starkt på att snubben också var det. Sluta skamma och tänk till lite. Eftersom snubben bad om ursäkt så verkar han ju dessutom veta med sig att det han gjort är fel.

Annons:
Åsa S
2015-02-11 20:27
#14

Anmäl snarast så han inte gör samma sak mot nån annan. Att man är full ger en inte rätt att begå brott oavsett hur full man är.

Lejonhund
2015-02-11 20:28
#15

#12

Det är väl bra att det anmäls oavsett? Skulle killen vara "oskyldig" blir det utrett att så är fallet. Att anmäla ger ju inte en färdig dom liksom, men det startar förhoppningsvis en process som kommer fram till vad som egentligen skett.

Sen håller jag med inlägget ovanför, ganska imponerande om han var medvetslös och ändå lyckades ha sex med en annan medvetslös människa.  Och ännu mer märkligt att man på eget bevåg ber om ursäkt för det dagen efter. Varför skulle man komma på tanken att be om ursäkt för något som det var samtycke på från början?

saraluktargott
2015-02-11 20:29
#16

#13 fast hur vet vi att hon inte började hålla på med honom som han säger? det han säger måste inte automatiskt vara lögn. Om det han säger stämmer så vart han inbjuden till samlag, alltså har han inte gjort nått fel.

Jag menar bara att vi borde ta det lite lugnt innan vi dömer någon här och kanske skapar massa onödigt lidande för någon.

TS är väldigt osäker på vad som hänt, man kan ha blackouts men ändå varit aktiv under den tiden man inte minns, alltså kan hon ha varit med på det trotts att hon inte minns, sånt händer.

Har varit i exakt samma sits som TS, då när jag var yngre sa jag våldtäkt, när jag mognade och förstod världen bättre insåg jag att det som hände var ett misstag, vi vart båda för fulla, jag gjorde något jag ångrade i efterhand, kände mig utnyttjad då, men nu vet jag att det var ett misstag som var bådas fel. Han var för full för att förstå att jag kanske skulle ångra det, han bad om ursäkt och skämdes för hur han betett sig, men hur kan jag klandra honom när jag bjöd in till det i mitt onyktra korkade tillstånd?

Om jag hade anmält honom, så hade jag anmält en oskyldig människa.

[Udoon]
2015-02-11 20:32
#17

#16 din situation =/= någon annans situation.

saraluktargott
2015-02-11 20:37
#18

#17 Ok det är inte samma situation, men väldigt lik, och kanske kan ge ljus i hur man kan se en sådan här situation, Jag försöker bara ge råd som alla ni andra här.

#15 Att bli anmäld för ett brott ger en ofta en stämpel som inte tvättas bort bara för att man bevisats oskyldig tyvärr, och att polisen ska utreda brott där anmälaren inte ens vet vad som hänt är slöseri med resurser enligt mig.

Åsa S
2015-02-11 20:41
#19

I detta fallet verkar det finnas flera vittnen till händelsen så han är redan stämplad för många har sett vad han gjort + det finns bevis genom det skriftliga han skickat.

saraluktargott
2015-02-11 20:47
#20

#19 

1. vi har  ingen aning om vad folk på festen har sett eller anser om honom i nuläget.

2. det var bara TS i rummet när han kom in enligt henne, så ingen har sett vad som hänt där inne.

3. det skriftliga han skickat är bevis för vad? vi har väldigt knaper information om vad han skrivit, men det han skrivit bevisar inte på något sätt att han gjort något olagligt,.

Annons:
ChristineL
2015-02-11 20:47
#21

#12 - Skulle fylla vara en bortförklaring till våldtäkt? Nejdu, den går inte! Då är det ju lika mycket tjejens fel eftersom hon låg där och var "tillgänglig". 🤔

[Udoon]
2015-02-11 20:49
#22

#20 precis, ingen av oss var där, så varför försvarar du honom?

saraluktargott
2015-02-11 20:52
#23

#21 vart har jag sagt det?

Hur kan man som kvinna förlora allt ansvar när man är full men som man förväntas man alltid vara fullt ansvarstagande för allt? 

Och som jag tidigare sagt, vi vet inte ens om det förekom ett samtycke eller ej, och om vi inte vet det bör vi inte heller sitta och döma folk.

Piggelins
2015-02-11 20:53
#24

Kan tillägga att jag nu personligen träffat några av de som var på festen, däribland hon som bor där festen hölls och hon som kastade ut honom. Enligt dem och alla andra de pratat med från festen så betedde han sig inte särskilt onyktert utan snarare verkade ha rätt bra koll på läget. När min vän slängde ut honom var hon väldigt arg och skrek "våldtäktsman" efter honom varpå han skriker tillbaka: "får man inte ha sex i det här huset så vill jag inte vara här!" och sen går. 

Inte för att det kanske har något med saken att göra men upptäckte nu senare att han är skinhead och hänger med de gängen, jag hade vid ett tillfälle under kvällen (och det här minns jag) sagt något i stil med "jävla skinheads" vid en diskussion, ovetande om att han faktiskt var en, med de politiska åsikter som ingår.. vilket även fått mig att tänka att det kan vara en anledning till varför han blev så snabb på att säga att det var jag som startat allt så fort en anmälan kom på tals, han vill kanske inte ha mer problem med polisen…

saraluktargott
2015-02-11 20:53
#25

#23 precis, ingen av oss var där, så varför attackerar alla honom?

[Udoon]
2015-02-11 20:54
#26

#23 i typ alla dina inlägg? Hur ska man "ta ansvar" om man ligger medvetslös (misstänkt drogad) och någon bara sticker kuken i en? Vore mycket intressant att höra🤔 Och är man antingen stupfull eller som i TS fall medvetslös, kan man inte ge samtycke.

saraluktargott
2015-02-11 20:59
#27

#26 jag vill igen påpeka att vi inte vet om hon var med på det, det framgår inte tydligt att hon var medvetslös eller allvarlig blackout och därför antar att hon var medvetslös när allt skedde, hon var i alla fall vid medvetandet när han vart utkastad så helt medvetslös verkar hon inte ha varit.

Ni antar att hon bara låg där som en död fisk när hon själv skriver att hon inte minns vad som hänt.

Jodå man kan ge mycket samtycke när man är stupfull. Duger det svaret ?

Annons:
ChristineL
2015-02-11 21:03
#28

#23 - Hela inlägget i #12 skriver du ju om hur full han antagligen var. TS var eventuellt drogad och medvetslös, då är man inte i skick att ge samtycke. Alltså har ju killen gjort fel.

[Udoon]
2015-02-11 21:06
#29

#27 Du verkar ju ha en väldigt skev världsbild🤔 Och du svarade inte på frågan, hur ska man ta ansvar för vad en annan människa gör mot en när man inte är vid medvetande?

saraluktargott
2015-02-11 21:09
#30

#28 jag påpekar att han kan ha varit full ja, och om lika full som TS så var han i en lika utsatt situation. 

Hur många gånger måste jag påpeka att TS kanske inte var medvetslös? Hon verkar inte minnas så mycket, det betyder inte automatiskt att man varit medvetslös,

Vi kan lita lika mycket på hennes ord som hanns just nu, jag säger inte att han är oskyldig, men han förtjänar inte att bli smuttskasstad innan han i så fall blir dömd.

saraluktargott
2015-02-11 21:11
#31

#29 Jag har en vettig och sund världsbild.

Man kan inte ta mer ansvar än att se till så man inte hamnar i den situationen tyvärr, när man väl är där kan man inte göra nått.

Men IGEN, vi vet inte om hon var medvetslös.

[Udoon]
2015-02-11 21:13
#32

#31 wow.🤮

saraluktargott
2015-02-11 21:19
#33

#32 tog dina argument slut där?

saraluktargott
2015-02-11 21:19
#34
Annons:
ChristineL
2015-02-11 21:20
#35

#30 - Man är alltid oskyldig tills motsatsen bevisats. Det är väl bättre att anmäla och få det utrett än att hon ska dras med den ovissheten, ångesten och annat resten av livet?

[Udoon]
2015-02-11 21:20
#36

#33 ingen ide att slösa min tid på något som tycker på det viset, blir äcklad🤮 "du får skylla dig själv om du blir våldtagen" är i stort sett vad du säger, fy fan rent ut sagt.

saraluktargott
2015-02-11 21:32
#37

#36 Du verkar tolka det jag skriver på ditt eget vis så jag ska förklara för dig igen. Man får inte skylla sig själv om man blir våldtagen, det ändra man dock kan göra TYVÄRR( jag skriver tyvärr i versaler så du förstår att jag tycker det är synd att det är så) är att Minska riskerna och det kan man göra genom att till exempel inte bli så full att man hamnar i ett utsatt läge, TYVÄRR. Förstår du då att jag inte säger att man får skylla sig själv? Och jag säger även, döm inte i förväg och speciellt inte på så vaga bevis.

saraluktargott
2015-02-11 21:35
#38

35# om hon kommer fram till att det verkar som att han gjorde att medvetet val att utnyttja situationen ska hon absolut anmäla, men om det är så att hon är osäker på vad som hänt kan det vara bra att fundera på det en liten stund innan, så man inte råkar skada någon i onödan.

taylor__lambert
2015-02-11 21:51
#39

#24 pratade med min kille som hållit på en hel del med droger förr, som sa att man inte ska tvätta sig utan direkt gå och ta olika prover bla i underlivet, blodprover. Underlivet ifall det finns sperma kvar samt att du ska kolla om du kanske har fått könssjukdomar, blodet ifall du vart drogad. Du ska även ta med sig kläder eventuella sängkläder som fanns där du låg ifall det kommit något därpå och få allting testat. Det ger dig styrkande bevis för att något faktiskt hänt samt att det du nu fått höra ifrån dom som befann sig där. Tycker att du ska testa dig och anmäla snarast då bevisen försvinner efter ett tag och det blir svårare att få det trovärdigt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[postmortum91]
2015-02-11 23:28
#40

#saraluktargott

Allt för många våldtäktsmän går lösa i vårt land,allt för många offer får känna skuld och skam, allt för få människor tror på tjejerna som blir utsatta. Allt för få offer anmäler ens pga att inte bli trodda, skammen och skulden som kan komma. Så varför är du då en som medverkar till den negativa utvecklingen? Om TS känner sig våldtagen, så ska hon självklart få anmäla det. Varför ursäktar du killen? Män ursäktas allt för ofta, de förstår inte, de är fulla, de ligger i deras natur etc. Killen har ett eget ansvar, så låt varje man få ta sitt ansvar. Jag kan redogöra för alla män som är inne här och läser och även för dig Sara hur man kan ta ansvar om man är man:

1.Sup dig inte så full, så att du inte vet vad du gör, för att våldta någon på fyllan är fortfarande våldtäkt.

2. Ha aldrig sex med en klart påverkad tjej som du inte känner.

3. Lägg inga droger i någons drink

4. Sovande tjejer är inte till för att ligga med, även det är våldtäkt.

Hur svårt ska det vara? Varför alltid frånta männen sitt jädra ansvar så fort de våldtagit någon och skylla på att de var fulla, de trodde hon ville fast hon sov, han antog att hon ville, etc.

imoon
2015-02-11 23:44
#41

Piggelin, jag har skickat ett privat meddelande till dig.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Annons:
annia1
2015-02-12 00:50
#42

Det går inte att sätta likhetstecken mellan blackout och medvetslös. Inte heller går det att sätta likhetstecken mellan blackout och drogad.

Jag har själv haft blackout på ca 6 timmar och det var bara att jag inte själv minns vad som hände under den tiden. De som var med talade om dan efter vad vi gjort och hur jag varit. Jag hade varierat mellan sova, spy, vara vaken och prata med dom. Jag minns inte ett skvatt men det enda dom såg på mig var att jag var full. Så att ha blackout betyder många gånger bara att man själv inte minns.

Sen kan ju jag tycka att den som såg att killen kommit in och låg och skedade borde slängt ut han redan då.

Det går att ringa till polisen och bara prata med dom innan man gör anmälan och det kan man göra anonymt om man vill. Telefonnumret är 114 14 det står på polisens sida.

.

saraluktargott
2015-02-12 07:52
#43

#40 Referera till mina inlägg med # eller skriv Saraluktargott, anta inte att jag heter Sara bara sådär. Jag försvarar inte någon, jag försöker hålla möjligheterna öppna, ingen här vet vad som hänt, inte ens jag. Därav tycker jag inte vi har rätt att drömma någon, jag skulle inte uppskattad att bli kallad för något så hemsk som våldtäktsman utan att vara dömd för det, och jag tror inte ni skulle uppskatta det heller. Som jag sa innan, (känner att jag får upprepa mig lite för ofta här) klart hon ska anmäla om hon känner sig våldtagen, men hon skriver själv att minnena är suddiga, därav skadar det inte att tänka igenom det innan man anmäler. Och ditt argument om att allt för många våldtäktsmän går fria, ja det stämmer, men du är medveten om att många män blir falskt anklagade för våldtäkt med? och ingen förtjänar att bli anmäld för våldtäkt på falska grunder. TS, du gör det du tycker känns rätt, ring som andra sagt polisen och rådfråga dom, dom kan ge dig råd och hjälpa dig igenom hela anmälan om du väljer att göra en, dom har mer kunskap än oss på i fokus, och dömer förhoppningsvis inte i förhand i samma utsträckning som här.

Upp till toppen
Annons: