Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 15738 ggr
smidi
2015-01-07 18:48

Duscha med mens?

Ja, kan man duscha med mens? Fick det nyss och inte fått resa på så mycket om mens än

Annons:
woopwoop
2015-01-07 18:49
#1

Jadå, det är klart att du kan. Och det kanske till och med är lite extra viktigt den veckan så man känner sig (och blir) ren och fräsch. :)

Ria74
2015-01-07 18:50
#2

Javisst, det går jättebra. Bara duscha du :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

neasfotografier
2015-01-07 18:50
#3

Absolut! Känns det obehagligt kan man ju alltid ha en tampong i om man vill. Jag har dock aldrig haft det själv. Men jag har duschat hundratals gånger med mens🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[AmandaBorg]
2015-01-07 20:04
#4

Tänk på att inte tvätta dig där nere med tvål, utan endast med vatten. Man känner sig ju renare med tvål, men det är mycket skonsammare utan. 🙂

Mannez
2015-01-08 13:19
#5

Inga problem med det, duscha på!

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
2015-01-08 13:33
#6

Ja klart att du kan. Jag blöder 5-7 dagar olika och skulle inte kunna gå så länge utan att duscha 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mannez
2015-01-08 13:36
#7

Kan tillägga att jag blöder i 7-9 dagar, så att gå utan att duscha så länge hade jag aldrig klarat av. :P

Hälsningar Amanda och kaninerna

Intehärutandär
2015-01-08 14:28
#8

Du bör duscha vid mens.

mieeow
2015-01-08 20:00
#9

Som du märker är vi många här som vet och gärna svarar, så om du precis fått din mens och inte vet så mycket, bara fråga! :) Allt möjligt, vi har säkert varit med om precis det du undrar över, så det är bara att fråga på!

taylor__lambert
2015-01-08 22:04
#10

Ja, skulle jag inte duscha när jag har min mens så skulle jag inte duscha på två veckor! Sen tycker jag att man känner sig fräschare plus det att musklerna slappnar av och man kan slippa smärtor (om man har det)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[EM_L]
2017-10-29 09:29
#11

Jag badar med mens! Gjorde det igår och det var extra mysigt att bada.

Aleya
2017-10-29 10:50
#12

#11 jag hoppas att du hade tampong inne. För man är extra känslig för infektioner när man har mens och bör därför duscha och inte bada. Ja om man inte har inne tampong som sagt och byter innan man hoppar i badet och byter den direkt efter badet. https://www.libresse.se/min-mens/min-forsta-mens1/praktiska-tips/dusch-och-bad/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ApanAnn
2017-10-29 11:58
#13

Kolla om ditt bibliotek har den här boken: https://books.google.se/books/about/Ja_jag_har_mens_hurså.html?id=kJLhDAAAQBAJ&redir_esc=y&hl=sv I såna fall låna och läs. Allt och lite till om mens för att göra dig till mensexpert!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
vendelay
2017-10-29 21:19
#14

#12 Det kan ju inte gälla när en badar i badkar, eller? Jag tror ändå att jag är ganska känslig men jag har aldrig badat med tampong vid mens, den tanken har faktiskt inte ens slagit mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2017-10-29 21:45
#15

#14 det gäller då man badar badkar också. Se länken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kalli
2017-10-29 21:53
#16

Det går också utmärkt att bada med menskopp.

vendelay
2017-10-29 23:36
#17

#15 Jag läste länken (men såg inte videon), jag kan inte se någonting om badkarsbad? Det står heller inget om att det är bättre eller sämre att ha tampong eller att inte ha tampong, så vitt jag kan se?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2017-10-30 09:30
#18

#17 jag citerar" Under menstruationen är man lite mer infektionskänslig i slidan. Omman ska bada kan man inteanvända binda, utan bör ha tampong. Denna bör bytas så snart som möjligt efter badet."

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alicetrött
2017-10-30 12:59
#19

Ja det är klart att man kan duscha med mens.  Jag skulle känna mig väldigt ofräsch om jag inte fick duscha under min mensvecka. Däremot brukar jag inte bada när jag har mens. Oavsett om jag har tampong.

pyromanen
2017-10-30 13:11
#20

Fast jag har då badat i havet och sjöar med mens hela "menslivet"( från 14 till 49 som jag är nu) Utan tamponger och utan menskopp. Utan något alltså. Alldrig fått infektion. Men man kan säkert vara olika känslug.

Annons:
Ria74
2017-10-30 15:01
#21

I badkar ska det inte vara något problem att bada utan mensskydd. Frågade min gynekolog om det en gång nämligen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

vendelay
2017-10-30 16:10
#22

#18 förlåt, jag vet att jag är ot nu, men står det verkligen så när du trycker på länken? Jag är så förvirrad haha, gör jag hittar inte att det står så

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

SuperLimm
2017-10-30 20:57
#23

Att inte kunna bada vid mens är en gammal tråkig myt. Går utmärkt att bada vid mens. Kan vara trevligt med tampong eller menskopp om man badar i en simhall tex. Sen får man vara lite snabb in på toa när man går upp ur vattnet. Annars är det inget problem. 

Mvh föredetta tävlingssimmare och simtränare sen många år tillbaka.

Mvh Linn

vendelay
2017-10-30 21:19
#24

Det går alltid bra att duscha med mens, det tror jag TS fått svar på nu. Googlade på "bada med mens" och fick upp följande:

UMO: Ja det går bra. Om du badar i bassäng är det bra att använda tampong så att det inte kommer ut blod i vattnet där andra badar.
1177: Nej, du måste inte byta tampong så fort du kommer upp ur vattnet. Det räcker att byta när du badat klart. Om du vet att du ska bada flera gånger efter varandra behöver du alltså inte byta tampong efter varje dopp.
Tjejjouren: När man har mens så kan man absolut bada utan att använda något skydd, det medför ingen ökad infektionsrisk. Har man däremot badat med tampong så ska man byta ut den när man badat klart på grund av den ökade infektionsrisken när man har en tampong full av sjövatten i fittan.
O.B.: Dagarna är förbi när tjejer satt intill poolen under mensen. Om du använder tampong på rätt sätt är det osannolikt att den läcker.
Libresse: Under menstruationen är man lite mer infektionskänslig i slidan. Om man ska bada kan man inte använda binda, utan bör ha tampong. Denna bör bytas så snart som möjligt efter badet. Om man är precis i slutet av sin mensperiod och bara blöder lite grann kan man bada utan något mensskydd om man känner sig bekväm med det.

Det är alltså helt okej att duscha med mens och dessutom verkar det vara no problem att bada med mens utan skydd (fast om du badar bland folk bör du kanske ha skydd för deras skull).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katti
2017-10-30 22:24
#25

Man ska alltid kolla källan till diverse påståenden. Som när företag som tillverkar tamponger säger att de ska användas och bytas extremt ofta, eller när brödinstitutet säger att vi ska äta 6-8 skivor bröd om dagen 😃.

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

vendelay
2017-10-30 22:28
#26

#25 Absolut, det var därför jag länkade till UMO, 1177 och Tjejjouren också och satte de högst upp eftersom jag anser de vara mer trovärdiga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Forest]
2017-11-05 14:12
#27

Jag badar helst i badkar. Tvättar mig efter badet inga medel i på 32 år har jag lyckas undvika det som någon tog upp om infektionsmisk. TS använd binda det kmr kännas som det kommer mycket gå ofta o kolla bindan om du känner dig orolig för blöda igenom. Jag köper hem olika bindor så dottern kan välja vilken som passar för dagen. Vissa månader blöder man mer andra mindre dagarna kan vara olika med från 3-8 dagar. Trosskydd är bra att ha i slutet på mensen. Lycka till jag har tidigt tagit mens prat med barnen.

Annons:
Snowblind
2017-11-14 22:03
#28

#27 hur tycker du det har fungerat? :) (att man berättar om det tidigt)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Upp till toppen
Annons: