Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 59231 ggr
[Sandi92]
2013-03-28 22:10

Ont i brösten

Vad finns det för orsaker till att man har ont i brösten? Jag har det ganska ofta. De värker och ömmar. Idag har jag haft ont hela dagen. :(

Annons:
PogoPedagog
2013-03-29 10:04
#1

Ägglossning är det vanligaste, man kan få ont även innan mens. Eller om du har hormonella preventivmedel kan de säkert få brösten ömma. Sedan kan du vara gravid oxå men ägglossning är det mest troliga.

Man kan få infektioner (eller är det inflammationer, dålig koll) i brösten men då svullnar det upp rejält och blir stenhårda och superonda, fick det själv en gång i ena bröstet men det gick över av sig själv på ett par dagar.

Sök på vardguiden.se eller 1177.se för mer korrekt info:)

_Charlie
2013-04-06 01:08
#2

Hur gammal är du Sandi, är du född 92? Hormonerna borde isf hittat en mer behaglig rytm vid detta laget, jag minns att jag i tonåren hade mycket problem med ömmande bröst. Efter det har jag aldrig haft några problem, förrän nu i sena 20 årsåldern då jag får enormt ont vid varje ägglossning. Så pass att sträcka upp armarna är en plåga, och jag går ofta med händerna kupade runt brösten hemma. Detta släpper när mensen kommer.

Om du tänker efter lite när under månaden smärtorna kommer, hittar du något samband med ägglossningen kanske?


[Sandi92]
2013-04-06 12:29
#3

Jag är född 92, ja. Jag har inte tänkt på något särskilt samband, men när jag skrev mitt senaste inlägg så hade jag precis haft mens, så det var inte ägglossning.

Jag har heller inga preventivmedel och är säkerligen inte gravid.

Kanske bara är hormonellt, men som du skrev Charlie så borde det kanske "rättat till sig" vid det här laget.

VildaVittra
2013-04-06 21:44
#4

#3 Det kan mycket väl vara ägglossning, då menstruationscykeln är olika hos olika kvinnor. Mina föräldrar hade svårt att få barn när de följde tvåveckorsregeln, det visade sig att mamma hade sin ägglossning några få dagar efter mensen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: