Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 16178 ggr
Tarotstollan
11/15/12, 2:24 AM

Kyl vallningar.

Jag har läst allt jag hittat här inne om klimakteriebesvär, och till slut hittade jag ordet jag sökte om vad det var jag led av: "Kylvallningar"!

Efter vad jag kan förstå av era inlägg är vi tydligen inte många som lider av detta!
Jag har dock själv träffat en kvinna till som har det som jag, konstant frossa och fryser hela tiden även mitt på sommaren utom dessa få minuter när vi är varma.
Jag har korta värmevallningar på 15-20 sek, och då måste jag ta av mig koftan. Men sen efter ca 1 min igen måste jag ta på mig koftan igen!

Detta började för ca 3 år sedan (tror jag), då var det bara på vintern jag kände av det och trodde att jag frös extra mycket för att det var kallt ute! Sen dess har det ju ökat och nu fryser jag hela året runt.

Jag har svårt att sova på nätterna eftersom jag fryser så, just nu har jag två täcken på mig, ett vinter-och ett sommartäcke! För tillfället är det +9 C ute! Jag får kramp i vaderna och i höfterna även om jag försöker att slappna av.
Efter några timmar när jag väl somnat brukar jag vakna och vara varm på utsidan, men fryser inne i kroppen! Får ta av mig sommartäcket då, men oftast efter några minuter får jag ta på mig det igen.

Har varit på apoteket och frågat om det finns någon hjälp, men de hade aldrig hört talas om detta symtom som övergångsbesvär!

Så nu undrar jag om ni har några tips, även om de flesta här lider av tvärt emot vallningar än vad jag gör?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
PogoPedagog
11/15/12, 9:39 AM
#1

Det skulle ju kunna vara teckan på något annat fel som inte hör ihop med klimakteriet oxå t.ex sköldkörtelrubbningar ger frusenhet.

Tarotstollan
11/15/12, 8:10 PM
#2

Jag äter redan Levaxin för det och värdena är normala.

Ingen mer som vet något?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LenaE
11/15/12, 11:16 PM
#3

Det beror på vad du menar men normala värden ,vilka prover tar Dom är det TSH, T3 och T4?

Tarotstollan
11/16/12, 2:09 AM
#4

Vet inte vad de kollade nu senast i aug-11. De tar ju bara blodprov i armen och sen får man veta i bästa fall att allt är bra. Endast om dosen skall upp eller ner får jag reda på något. Han sa något om att jag ligger högt inom normalvärdet. 
Det är ju så jobbigt med alla läkare jag har haft, en del vill höja dosen och nästa gång skall den sänkas.
När jag var där i Aug-11, sa jag till den läkaren att nu får de bestämma sig, för jag orkar inte hålla på med deras exprimenterande med min kropp. Efter det så har jag fått samma läkare varje gång! Fast jag har bara träffat honom en gång angående sköldkörtel undersökning.

När jag började med Levaxin för över 30 år sedan pratade de om T4, sen dess tror jag inte de nämnt det.
Får ju inte kollat det mer än kanske varannat år, det blir oftast när de ser att jag förnyat mitt recept många ggr som de tycker att jag skall komma och kolla värdet.

Jag kanske borde ringa till vårdcentralen och ta reda på det här?!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LenaE
11/16/12, 10:25 PM
#5

Ja gör det, det är bra om du vet  vilka prover dom tagit och värdena på dom, det är inte alla läkare som är bra på just detta så att ha lite koll själv är bra och det finns mycket information på nätet om just detta allra helst om du kan engelska men det finns en hel info på svenska också.

Dom ska kolla TSH men det viktigaste är att dom kollar T4 och T3 efter som det viasr dina nivåer på ämnne ämnesomsättnings hormonen medas TSH är ett styr hormon , men det vet du kanske redan.

Själv blev jag alldrig till räckligt bra när jag åt Levaxin, utan efter mycket om och men och flera olika mediciner så äter jag numer Thyroid erfa som är en kanadesisk  medicin och jag mår nu mycket bättre.

Om du vill ha några bra Internet länkar om hypotyreos så säg till så fixar jag några till dej.

Tarotstollan
11/16/12, 11:13 PM
#6

Tack för ditt svar, skall kolla runt på nätet när jag har tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
pyromanen
11/17/12, 8:20 PM
#7

Tänkte exakt samma som #1 när jag läste din beskrivning. har en kompis med presis samma symptom och för hennes del har det med sködkörtelrubbningar att göra.

kullagulla
3/7/16, 7:04 AM
#8

Har också problem med frusenhet.Tog prover men de var normala enligt läkaren.

Snäckbönan
5/10/17, 8:47 AM
#9

Jag har samma. Ömsom "kokslag",  ömsom fryser jag in i märgen när svetten som kokslagen genererar blir kall. Se till att ha nya, gärna uppvärmda och torra, lakan och kläder redo alltid!

Utöver dessa saker får jag även "mikropanikångestattacker". Som en blixt från en klar himmel känns det som om jag blir infångad i för små glasburkar och mitt inre sprattlar intensivt i kanske en halv minut som en ödla i en liten burk. Det är mycket obehagligt. 

Just idag kom jag dock på ett möjligt sätt att hantera detta: jag föreställer mig en stor vacker guldgaffel, denna gaffel använder jag för att ta fatt känslan som jag då föreställer mig som något hoptryckt brunt. Jag låter det föreställa en tryffelsvamp, den är jordig och ser vidrig ut och den har ett kraftfullt inre,  precis som panikångesten ! När gaffeln lyckats ta tryffeln är det bara att föra ut den ur kroppen! Det fungerar! Man tar över situationen! 

Hoppas någon kan vara hjälpt, det har tagit mig 4 år att komma fram till detta!

Jag genomgick operation för att avlägsna mina cancerdrabbade organ, livmodern och äggstockarna, år 2013, jag var då 45 år och hade inte tidigare känt av klimakteriebesvär. Läkaren sade att för kroppen var det som att bli kastad utför ett stup. I kvinnokroppen är det nämligen östrogenet som reglerar kroppens temperatur . Kroppen irrar därför runt i blindo när östrogenet så plötsligt försvinner. Hormonkaoset kan då generera sådant som överdriven värme, överdriven kyla och mikropanikångestattacker!

Hälsningar till alla drabbade oavsett om det är på "naturlig" eller på frammanat sätt!

Upp till toppen
Annons: