Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 23416 ggr
Chestnut
2011-09-16 10:12

Skyddar Provera tabletter mot graviditet?

Hur är det egentligen med det, skyddar Provera mot graviditet om man äter dem varje dag? Vet att Depo-Provera (p-spruta) gör det men gör tabletterna det också? Hittar inget i fass om detta. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hus-musen
2011-09-16 13:19
#1

Som jag fattat det så är provera-tabletterna inte ett preventivmedel, det är bara sprutan(vätskan) som är det.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-09-16 16:03
#2

Nej, provera skyddar inte om jag har fattat rätt.

HeleneoHampus
2011-09-18 11:15
#3

Du ska nog inte förlita dig på att Provera skyddar mot graviditet.

Provera kan ätas på olika sätt för att få olika effekter om jag fattat det rätt. Jag äter Provera 3-4 tabletter a´10 mg dagligen för att hålla blödningar borta och trycka tillbaka livmoderslemhinnan för att den ska bli tunn. Effekten blir då som ett jätte starkt mini piller. Skulle tro att detta försvårar en graviditet avsevärt. Men jag ska inte ha flera barn och min sambo är steriliserad så detta är en bra behandling för mig.

Sedan vet jag att Provera kan ätas från ägglossning fram till mens för att livmoderslemhinnan ska stötas ut.

En del som har för tunn livmoderslemhinna äter Prover  + ett annat preparat för att livmoderslemhinnan ska bli tjockare och att ett ägg lättare ska kunna fästa.

Men jag har även fattat som dig att den verksamma substansen i Depo Provera sprutan och Provera tabletterna är densamma. Just nu funkar det med tabletterna för mig så min läkare vill inte att jag ska bryta ett bra konsept och ta sputan istället då man kan blöda och ha mellan blödningar i ca  tre månader när man startar med sprutan. Jag har sprungit på gyn i två år förmina blödningar och mellanblödningar…….så just nu håller jag mig till tabletterna

Chestnut
2011-09-18 11:29
#4

#3 Jag äter Provera av samma anledning som dig, dock försöker vi hitta rätt dos fortfarande (står på 10 mg *2 just nu men tror att vi behöver öka lite till).

Så även om Provera inte är ett preventivmedel i den bemärkelsen bör det ju försvåra en graviditet om man lyckas öppna mensfrihet?

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2011-09-18 11:37
#5

#4 Försvåra vid mensfrihet, ja jag skulle inte lita på det i tablettform. Men visst är det som du säger att det kan funka som preventivmedel men jag kan inte hitta att det rekommenderas som detGlad

Qui dormit, non peccat

 


HeleneoHampus
2011-09-18 12:05
#6

Provera tabletterna kan kombineras med ett mini piller. Då får du både ett säkert gravidites skydd och blödningsfriheten med Proveran :-) Prata med din gyn läkare.

Jag skulle komma till rätta med min blödningsproblematik och tunn livmoderslemhinna trodde min gyn läkare med Cerazette mini piller. Detta räckte inte åt mig. Fick Provera 1 tablett - blödde. Fick öka på dosen till 3 tabletter. När jag har tendens till blödning ökar jag upp till 4 tabletter några dagar. Finns tydligen ingen generell dos utan man får prova sig fram. Jag får inga biverkningar av Proveran av så höga doser, tvärt om jag blir blödningdfri, hittills. Prata med din gyn läkare om detta så att det blir bäst och rätt för dig.

Jag har fortfarande kombinationen Cerazett och Provera. Fast att jag igentligen inte är i behov av preventivmede.lVägrar/törs inte ändra på något när jag just nu har lugnt med blödningarna. Nu senast när jag skulle ha mens kom endast några missfärgade flytningar, inte som tidigare, störtblödningar + mellan blödningar.

Lycka till! Det finns en behandling för alla, gäller bara att komma på den. //

Annons:
bellanova
2012-03-03 10:03
#7

som ovan framgått är det en dosfråga .Tyvärr är dosen individuell så det går inte att säga en viss dos.Ska man göra det så betyder det att ca 80 då får en överdos.Och då är det 50 mg /dag som gäller.Men som sagt dom allra flesta får ett bra prevmedel redan av 30 mg/dag men någon garanti finns inte då

Cindy
2012-03-04 21:21
#8

Jag gick på Provera i dos 20-50mg i många långa år utan att bli gravid. Officiellt får läkarna inte säga att Provera fungerar som p-medel (eftersom det saknas studier från läkemedelsföretagen som bevis), men inofficiellt har jag diskuterat detta med fem olika gynekologer som samtliga sagt att det är ju samma hormon som i minipiller, fast i högre dos, så nej man blir inte gravid om man tar 20mg eller mer, och tar dom på samma tid varje dag.

Orsaken är enkel; Provera slår av äggstockarna och hindrar att livmoderslemhinna kan byggas upp.

Men som sagt, detta är inofficiellt så man får själv överväga risken.

Vänliga hälsningar
Cindy

BeCcA Han
2018-07-05 15:46
#9

Hur är provera om man bara äter 10 mg per dag skyddar den då mot att bli gravid? Läst era inlägg och ringt runt och frågat hur jag ska ta den då jag blödigt konstant mer el mindre i ca 3 månader. Apoteket kunde inte ge mig svar, inte tillverkaren el läkemedelsverket. Hoppas på tur här inne istället

Aleya
2018-07-05 22:05
#10

Nej Provera är till för blödningsrubbningar och inte för att förhindra att bli gravid. Så ha kondom. Har fått höra det x antal gånger av gynekologer

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lona
2018-07-05 22:12
#11

#9, Man kan som sagt inte förlita sig på Provera som skydd mot graviditet men om du däremot VILL bli gravid så kan det vara lämpligt att sätta ut den. Diskutera i så fall saken med din gynekolog.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: