Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7609 ggr
Anonym
Anonym
2011-07-29 18:51

Ont i bröstet, tips?

Väljer att posta detta anonymt…

Igår fick jag rätt ont i ena bröstet, både värkte och ömmade. Tänkte att det var hormoner (är tonåring) men kände några timmar senare en liten knöl precis under bröstvårtan.

Idag är knölen (knöl är kanske inte rätt ord men det är hårt och gör ont när man nuddar det) lite större och det såg ut som det runnit mjölk från bröstet. Tog en dusch och försökte "mjölka ur" och det kom några droppar. Det ser nu lite svullet ut och ömmar, dock inte jättemycket. Knölen/svullnaden är kanske två*två cm.

Behöver jag vara orolig? Kan tillägga att mensen bör komma på måndag.

Annons:
Anonym
Anonym
2011-07-29 19:32
#1

Svullnaden börjar gå ner nu! :)

Haztparken
2011-07-30 00:39
#2

Det kan ju vara själva bröst körteln (eller vad det heter xD) som växer! :)

När man är tonåring så börjar ju brösten växa lite när som och då kan det kännas ömt å så :)

I själva brösten har man "knölar". Men känner du dig orolig så gå till en doktor eller ungdomsmottagning så kan dom kolla :)

Jag kommer ihåg att en kille jag känner kunde trycka ut något ur brösten när han var i tonåren. Låter kanske konstigt men det var ju inte mjölk eller så utan det är nog bara något som har med hormonerna att göra för sen slutade det :)

Men är du orolig så gå och fråga :)

Anonym
Anonym
2011-07-30 11:08
#3

#2 Tack!

Joo jag tror det är någon körtel som spökar. Själva knölen eller vad man ska säga är mindre men bröstet ser mer svullet och irriterat ut. Dock gör det inte ont nu så jag tror det blir bättre.

Håller ut några dagar till och ser om det försvinner

Exxozzie
2011-07-30 22:17
#4

#2 Killar kan faktiskt producera mjölk hur otroligt de än låter. Som du säger beror det oftast på hormoner. =)
Att de kan producera mjölk är en överlevnadsmekanism sen långt tillbaka i tiden. Om mamman dog så kunde pappan amma bebisen i stället.


fia-mia
2011-07-31 10:51
#5

Huden är röd under bröstvårtan, över området som känns hårt och "knöligt". Något att bry sig om?

Kan man smörja med typ voltaren, det är väl antiinflammatoriskt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Exxozzie
2011-07-31 11:43
#6

Skulle tro att det hör till körteln också. Om det är symetriskt, dvs att det känns och ser ut på ungefär samma sätt på båda brösten skulle inte jag vara orolig. Det ska vara en knöl i bröstet (ganska stor). Den sitter under bröstvårtan och är hårt. Den gör ont när man klämmer ibland, som #2 säger. =)

Om det sitter en knöl ut mot tex armhålan bör man kolla upp det.


Annons:
Anonym
Anonym
2011-08-06 16:43
#7

Liten uppdatering: Hela bröstet svullnaden upp och blev hårt, sedan sa det "poff" och vällde ut var. Så nu har jag varit på vårdcentralen och tömt bölden helt. De har satt in nån dränering så det inte växer igen. Ska dit minst fyra dagar i rad och få tömt och rengjort. Sedan blir det mer sällan, har även fått pencillin för tio dagar framöver. Tydligen kan man ibland få nåt virus som blir en varböld. Har dessutom haft rejäl feber, trodde dock jag var varm av värmen. Men den gick från 38,6 till 37,0 på bara några timmar när jag tömde bölden.

Exxozzie
2011-08-08 14:31
#8

Nämen gud, jag trodde inte att det var så allvarligt. Förvånad

Sa de vad det var för virus eller hur man får det?


fia-mia
2011-08-08 15:23
#9

#8 Något virus eller en bakterie från början.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Upp till toppen
Annons: