Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5626 ggr
Honestyisdead
1/27/09, 7:57 PM

Jämställt?

Är det jämställt på din arbetsplats/skola?

Annons:
AnneN
1/27/09, 9:42 PM
#1

Är arbetslös just nu, men på de arbetsplatser jag haft så tycker jag det har vart jämnställt i den bemärkelsen att alla blivit lika behandlade och fått samma lön för samma arbete. Sen att det inte varit 50% kvinnor & 50% män anstälda är en annan sak som haft sina orsaker som jag inte tolkar som ojämnstäldhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lindbygarden
1/27/09, 10:10 PM
#2

Jag är egen så jag kan ju inte svara på det.

[Tassy]
1/27/09, 10:19 PM
#3

Ja, på min skola känns det väldigt jämnställt.

Rita-S
1/28/09, 5:58 AM
#4

den diskriminering som förekommer på arbetsplatsen hos oss är inte könsbaserat, utan individbaserat, så på så sätt är det jämnstäld.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Liss
2/6/09, 1:14 AM
#5

Just nu är jag arbetssökande.
Men på mitt förra jobb så var jag ensam tjej, så vet inte hur jämställt de blir. Är väl kanske ett mansdominerat jobb att stå och slå sönder elaparater och bära och konka och slänga ner i olika rörGlad (Återvinning av elkomponenter och farligt avfall) Tungt var det iaf, men även om jag är liten så kan jag! hih

Hemköp var väl jämställt antar jag. Var mest tanter och yngre killar. Men funka bra.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AusaBausa
2/7/09, 6:44 PM
#6

bara kvinnor på mitt jobb så NEJ inte jämställt(14 pers som jobbar där)

Annons:
SaraC
2/9/09, 10:06 PM
#7

Pluggar. Det är lite olika människor under varje kurs, men vi har nog aldrig varit mer än max 5 % män.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aviendha
2/9/09, 10:23 PM
#8

Pluggar. 44 studenter och 4 killar ;)

Hoppfull
2/10/09, 10:54 AM
#9

Men jämställt innebär väl inte bara könsfördelning? Det innebär väl även lönesättning, ansvarsfördelning, utvecklingsmöjligheter mm på arbetsplatsen, eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
2/10/09, 6:00 PM
#10

Precis hoppfull

SaraC
2/10/09, 6:03 PM
#11

Lite svårt att säga mer om jämställdhet i "min" skola… Mer än att jag aldrig upplevt att varken kvinnliga eller manliga studenter skulle ha några fördelar gentemot det andra könet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Carmarino
5/10/18, 2:24 PM
#12

Saxat ur en artikel om könsfördelningen på många skolor:

En jämn könsfördelning påverkar också elevresultaten. Forskning visar att pojkar – som generellt presterar något sämre än flickor – studiemässigt vinner på att ha flickor omkring sig. Enligt en nederländsk studie syns effekten redan vid fördelningen 60 procent tjejer och 40 procent killar.

– I den mån det är möjligt ska man ha blandade skolor och klasser. Absolut inte enkönat, och framför allt inte pojkskolor, summerar Inga Wernersson, senior professor vid Högskolan Väst och forskare i jämställdhet i undervisning.

Förklaringen till flickornas positiva effekt är sannolikt att de generellt är lugnare och mer plikttrogna, fortsätter hon.

– Vid en övervikt av pojkar kan det däremot bli konkurrens om utrymmet.

Så vad vinner tjejerna på att ha killar omkring sig?

– Flickor vinner normalt sett inte prestationsmässigt på att gå i en blandad klass men de verkar tycka att det är roligare, säger Inga Wernersson.

Så tjejer ska användas för att lyfta killarna, medan det enda de själva får ut av att gå i en klass med killar är att "de verkar tycka att det är roligare"? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

nypisnina
5/12/18, 12:00 PM
#13

På min förra arbetsplats så var det inte jämställt någonstans, vare sig kön, löner eller individer. Nu däremot så är det, det. 🙂

Annons:
Sarah
5/17/18, 9:24 PM
#14

På hela institutionen är det jämställt ja, blandat kön, ålder, etnicitet på olika nivåer och lika löner på de olika positionerna. I de olika forskargrupperna är det inte lika bra fördelat. Vi har inom mitt ämne exempelvis inte anställt en kvinnlig doktorand på 8 år, men ca 10 manliga. Dock är det inte pga diskriminering utan för att det inte kommit in bra ansökningar. Ämnet är generellt mansdominerat och ännu mer så utanför Sveriges gränser. När man då anställer från hela världen kan det vara svårt att få in ansökningar från kvinnliga som är på rätt nivå. På en av postdocannonserna fick vi ex in ansökningar från 29 manliga forskare och 0 kvinnliga.

powerade
5/17/18, 10:50 PM
#15

Är målare. Vi är ju inte lika många av båda könen men de gör ju ingen skillnad på oss. Mina betalt o.s.v inga fula ord men däremot väldigt mycket positivt att de tycker det är kul med fler tjejer i branschen:)

VeilofElysium
5/18/18, 12:41 AM
#16

Vill gärna tro det men på de olika konsultjobben jag haft igenom åren vet jag att jag blivit betydligt sämre betalt än männen och haft sämre villkor många gånger.

nypisnina
5/18/18, 8:35 AM
#17

Jag tänkte inte att det är antalet kön som säger om det är jämlikt mellan könen, utan lön och befattningar, att man märker att det inte görs någon skillnad mellan manlig och kvinnlig anställd. Jag jobbar just nu på en kvinnodominerad arbetsplats och det finns bara en handfull killar som jobbar, men det är jämställt på så vis att ingen blir särbehandlad.

Maria
5/18/18, 10:32 AM
#18

På mitt jobb är det inte jämställt vad det gäller könsfördelning. Vi är kanske 90 % kvinnor. Det hade varit roligare med en mer blandad arbetsplats.

Felstavat i rubriken men en ganska bra stavning med tanke på ämnet😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DiamondIce
5/18/18, 12:40 PM
#19

Nu är jag student, men det jag jobbade med förut var inte det minsta jämställt. Det känns lite bittert att i en branch där över 90% är kvinnor, så är de ledande namnen (i alla fall ur ett internationellt perspektiv) nästan bara män. Jag tycker det är jättekul att män också vill och vågar jobba inom ett yrke som anses väldigt feminint, men det finns så många kvinnor som har jobbat med detta betydligt längre, och är otroligt duktiga på vad de gör. Ändå försvinner de i mängden, eller kallas ytliga, medans manliga kollegor höjs till skyarna 🤦‍♂️

Misstänker dock att det gäller för de flesta yrken inom skönhetsbranschen, tyvärr…

När jag för flera år sen jobbade i garderob var det inte heller jämställt… Jag och en kille som anställdes samtidigt, utan tidigare erfarenhet, upptäckte av en slump att han tjänade 20kr mer i timmen än mig 🤔 Cheferna vägrade förklara varför, men till killens försvar så var han argare än vad jag var när vi märkte det 🙂 

Sen var det andra saker som inte var så bra också… Vi som jobbade skulle vara klädda helt i svart när vi jobbade, men det var bara vi tjejer som fick klagomål från ledningen om vi hade på oss mörkblått eller mörkgrått. Killarna fick ha på sin blåa jeans och rutiga skjortor utan att få någon anmärkning. Vi yngre tjejer blev uppmuntrade att ha tajta och/eller urringade kläder, för att "kunderna uppskattar det och blir tålmodigare då" 🤮 Men jag var 16 och vågade inte ifrågasätta eller säga emot.

Nu var det som sagt flera år sen, och vad jag har hört så har det blivit mycket bättre sen dess 🙂

Gaara
5/18/18, 12:57 PM
#20

Lönemässigt så är det jämställt men vi är fler tjejer än killar. Jobbar på ett lager där vi plockar varorna för hand. Det har dock endast blivit så för att tjejerna som ansökt helt enkelt har verkat mer seriösa och drivna än killarna som fått komma på intervju. Det är ett litet företag, ca 50 anställda och ca en tredjedel är killar skulle jag tro. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: