Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 2441 ggr
Fransu
9/19/17, 4:22 PM

Har du blivit utsatt för sexuella trakasserier?

Lyssnade för några veckor sedan på Linnea Claeson sommarprat. Där sa hon bland annat att hon själv och alla av hennes kvinnliga vänner blivit sexuellt antastade, både fysiskt och verbalt.

Jag själv har flera gånger fått utstå sexuella trakasserier i olika grad. Mest verbalt. Jag har även blivit tafsad på några gånger. En gång minns jag särskilt. Jag var 20 år, jobbade i en sportbutik och stod på en stege för att fixa något på en vägg. Då kom en man och grabbade tag om mina skinkor. Jag har även varit med om blottare två gånger.

Min undran är om ni tjejer/kvinnor här har varit drabbade? Tyvärr verkar det inte vara ovanligt. Så ska det ju inte behöva vara.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
lunaaa
9/19/17, 4:40 PM
#1

Ja, jag var en bebis fram till att jag var 12. Utförde sexuella "tjänster" på en 10 år äldre man. Han utnyttjade mig så länge att jag hade normaliserat det när jag var 8. Fick stryk sen så vågade inte berätta till någon, pågick tills jag var 12. Mår skitdåligt över att min barndom är förstörd. Har svårt att bli våt vid sex ibland. Känner mig smutsig.

Fransu
9/19/17, 4:43 PM
#2

#1 Oj, så otroligt fruktansvärt. 😕 Har du fått hjälp att bearbeta detta?

Och du, det är inte du som är smutsig. Utan han som utnyttjade dig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Scorpio97
9/19/17, 4:53 PM
#3

Jag har varit med om det en gång. Det var en (alkoholpåverkad) gubbe som satte sig bredvid mig på bussen, la handen på mitt lår och frågade om han "fick följa med mig hem". Jag tog bort hans hand och sa tydligt att jag inte ville prata eller ha något mer med honom att göra samt att han inte skulle röra mig igen (tillräckligt högt att andra i bussen förmodligen hörde). Han satt kvar men försökte inte göra något mer. Han hoppade dock av på samma hållplats som mig (vilket jag vet att han inte brukar göra, har sett honom förr) och då var jag glad att några andra gick åt samma håll som jag, så jag kunde hålla mig i närheten av dom. Gubben stod kvar och kollade efter mig en liten stund, sen gick han åt andra hållet. 
Nu i efterhand känns det inte så allvarligt, men just då var det ganska obehagligt. Har sett honom flera gånger sen dess och han undviker min blick och sätter sig så långt ifrån mig som möjligt (skäms?), så jag är inte orolig att han ska försöka något mer. 

Sen har jag fått en del kommentarer på stan typ, men det har inte känts obehagligt på något sätt så jag har inte upplevt det som sexuella trakasserier. Min syster hade dock gjort det, vi har pratat om det lite grann. Men det är väl olika hur man upplever det helt enkelt.


//Jessie

lunaaa
9/19/17, 4:53 PM
#4

Nja har haft kontakt med psykiatrin sedan två år tillbaka, inte fått någon riktig hjälp utan mest suttit på väntelistan. Mådde otroligt dåligt förra hösten och övervägde självmord, inte då fick jag hjälp heller. De lyssnade inte utan vill ständigt proppa i mig medicin, jag vill bara bearbeta mina erfarenheter! Skaffade en katt som verkar reagera på ångestattacker, under den perioden och känner mig mycket lugnare.

Lona
9/19/17, 4:58 PM
#5

#1, Fruktansvärt! :-( Jag har "bara" blivit utsatt för mindre grejer som att bli tilltalad med könsord el dyl samt blivit tafsad på på krogen (främst brösten, de har även föranlett diverse kommentarer då de var rätt stora). Min kompis och jag var även utsatta för en blottare som bodde i vårt område, det var inte bara vi som råkade ut för honom. Han följde efter min kompis en dag och ställde sig och onsnerade mitt på gatan. Fly förbannad åkte hon direkt till polisen och anmälde honom. Han blev faktiskt dömd för sexuellt ofredande. Efter det såg vi aldrig till honom - om det var domen i sig eller om det var för att han fick en muntlig hälsning från "tuffa killgänget" på gatan ska jag låta vara osagt. Vad jag dock tycker är värst i hela historien med "Snuskgubben" som vi kallade honom för är att han blev påkommen med att onanera utanför lekplatsen på ett dagis. DET tyckte inte rätten var så allvarligt men i mina ögon är det fan så mycket vidrigare med någon som blir upphetsad av småbarn än av sommarklädda tjejer i 20-årsåldern! (Det är givetvis inte ok med sexuellt ofredande öht men det finns grader i helvetet.) Skrämmande att det är så vanligt med sexuella trakasserier att det mer eller mindre ses som normalt att man får en hand på brösten eller rumpan om man är ute och festar eller att någon kallar en "jävla fitta", "hora" eller liknande! Min mamma håller på med sällskapsdans, de får ta upp med vissa karlar att det INTE är ok att klämma lite här och där, "råka" stryka med handen över vissa kroppsdelar, hålla för tätt intill och så vidare. Märkligt nog behöver man aldrig ha motsvarande samtal med kvinnorna…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

lunaaa
9/19/17, 6:45 PM
#6

#5 Ja att mäns vardagliga/ passiva våld mot kvinnor ofta normaliseras är fruktansvärt! Och det är ofta kvinnorna som blir tillsagda att klä sig på ett visst sätt, si och så.. en person sa tom att jag ljög om mitt trauma pga hur jag klär mig (!) Men pedofili är Så vidrigt, hur kan man ens förgripa sig/bli tänd på små barn?!? USCH

Annons:
Anonym
Anonym
9/19/17, 7:10 PM
#7

Har varit med om en hel del på krogen mest. Tafsande på rumpan, brösten. En kille tog mig mellan benen 2 gånger och den anmälan gick till rättegång faktiskt.

[Devya]
9/19/17, 8:49 PM
#8

Jag har varit med om det så många gånger att jag har tappat räkningen. Är säkert upp över 100 gånger. Första gången något sådant hände var jag 5-6 år gammal. Ärligt talat så kan siffran vara bra mycket högre. Jag kan inte räkna alla gånger som jag har blivit utsatt för sexuela trakasserier, det är helt omöjligt.

darlking
9/19/17, 9:58 PM
#9

Ja hela högstadiet. Killarna i klassen tafsade på rumpa, bröst och tog mig mellan benen. Det hände i princip flera gånger varje skoldag i tre år. Lärarna sa att det var inget att bry sig om utan att det tvärtom är helt normalt beteende när pojkarna kommer i den åldern och börjar bli intresserade av sexuella saker  :(

vendelay
9/19/17, 11:59 PM
#10

Utan att gå in på detaljer, så ja. Det är inte ovanligt och i somras hände det säkert minst en grej per dag i genomsnitt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
9/20/17, 7:24 AM
#11

Ja, både våldtäkt och sexuella trakasserier och hot

Milkshake
9/20/17, 7:35 AM
#12

Flera gånger, i olika grad. Blev våldtagen som 9-åring, resten har mest varit tafs och försök att övertala mig till sex, trots flera tydliga nej. De flesta kvinnor jag känner har blivit utsatta för sexuella övergrepp, och ALLA har blivit sexuellt ofredade i någon grad. Vidrigt.

Fransu
9/20/17, 12:05 PM
#13

Jag blir så illa berörd när jag läser i tråden. Ångrar nästan att jag startade den, för det gör fysiskt ont att läsa det ni skriver. Men vi kan ju inte heller stoppa huvudena i sanden och låtsas som problemen inte finns. Eller acceptera att "killar är såna". Jag tror det är viktigt att börja prata om detta mer. Ta upp det i skolor, i mellanstadiet redan kanske.

Vi tjejer och kvinnor ska inte behöva utså sexuella trakasserier/övergrepp på någon nivå. Och vi ska verkligen inte behöva skämmas för vad vi blir och har blivit utsatta för. Det är ju svinen som gör detta som ska skämmas.

Tack och lov finns det massor av fantastiska killar och män också, det får vi heller aldrig glömma.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[SuperNaturalBeing]
9/20/17, 2:01 PM
#14

jag har inte mött nånting när jag varit ute och så. Ingen som tafsat på bussen eller krogen eller sagt något, men min "bästa vän" , manipulerade och pressade mig till att göra sexuella saker över web cam , samt att låta honom ta på mig lite som han ville, i typ ett års tid. När som helst kunde han stoppa ner handen i mina byxor "på skämt" osv. Detta var dock inte det värsta han gjorde mot mig utan vid två separata tillfällen tafsade han extremt grovt så att säga . Detta satte djupa spår hos mig. Tänker  dock inte gå in på detaljer, både för min egen skull och för er som läser detta.

Anonym
Anonym
9/20/17, 5:31 PM
#15

Jag har tyvärr råkat ut för att ha blivit tafsad på av en vän. Vi umgås väldigt mycket och ja, jag vet inte vad som hände, ifall han misstolkade mina signaler eller om han bara var allmänt korkad. Vi hade en period av bråk och väldigt tråkig stämning när vi träffades efter det, men nu har vi löst det och är vänner igen. Kommer aldrig tycka det var okej men jag har valt att gå vidare och "glömma" det.

Sarah
9/20/17, 11:04 PM
#16

Har har aldrig träffat en tjej som inte blivit utsatt (givet att jag inte frågat alla tjejer jag träffat, kanske har någon av dem sluppit). Många killar och män har ansett sig ha rätten att ta på mig på olika sätt och olika grovt, utan att jag velat det. Jag är övertygad om att nästan alla kvinnor har blivit utsatta för någon typ av övergrepp.

vendelay
9/21/17, 12:31 AM
#17

Jag har faktiskt en tjejkompis som aldrig har varit med om någon slags trakasserier av män. Ingen "cat calling", inget tafsande, ingenting. Vi har pratat ganska mycket om det, vad det kan bero på. Jag tror att hon helt enkelt inte lägger märke till det och hon är bergsäker på att det aldrig hänt henne. Hon ser bra ut enligt vad jag antar är normen liksom, och hon ser inte heller "tuff" eller liksom "farlig" på något vis ut. Hon säger att det kan bero på att hon bara rör sig i folktäta områden på ljusa dagen men det gör jag med i de flesta fall. Oavsett händer sånt mig bara i folktäta områden, aldrig när jag går ensam i mörkret på en förortsgata.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
9/21/17, 8:46 AM
#18

Jag skulle spontant svara nej på frågan men tänker jag efter så har jag varit med om trakasserier många gånger som yngre. Grova sådana också.

Jag är född 62 och när jag växte upp så pratades det aldrig om ämnet. Jag tycker det är bra att man idag är öppen om saken.

På den tiden var det bara att gilla läget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
9/21/17, 3:33 PM
#19

#17 det låter ju helt otroligt, inga killar i klassen som tafsade i mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet, aldrig blivit kallad hora, aldrig fått säga nej flera gånger för att nej inte respekteras, aldrig haft ngn  som ska dansa för nära på dansgolvet när man inte vill, ingen pojkvän som tjatat och tjatat osv. ?

Zadeira
9/21/17, 6:32 PM
#20

Jag var utsatt som våldtäkt av en klasskamrat som barn, och har blivit utsatt för sexuella övergrepp flera gånger i äldre ålder på andra vis. Det har aldrig varit någon främmande utan folk jag känt i olika grad.

Annons:
Calcifer
9/21/17, 6:45 PM
#21

Ja, är den korta versionen.

Den långa kan jag inte berätta för då återupplever jag det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[rumelle]
9/21/17, 7:29 PM
#22

Nej jag har aldrig varit med om något sådant.

[Tuulikki]
9/21/17, 8:04 PM
#23

Ja, många, många gånger. I alla möjliga former.

vendelay
9/21/17, 8:17 PM
#24

#19 Nej, hon säger att det aldrig har hänt. Jag misstror henne såklart inte men jag tycker precis som du att det är helt otroligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katti
9/22/17, 12:02 AM
#25

Nej, aldrig någonsin. Börjar nästan tro att det är fel på mig, men är så klart tacksam. Ska definitivt prata med min dotter om det här. Vi pratar om allt, men har aldigt varit inne på exakt den här grejen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lona
9/22/17, 12:10 AM
#26

#19, #24 mfl, det är ju i sig rätt fruktansvärt - att man tycker att någon som INTE blivit utsatt för sexuella trakasserier är mer eller mindre unik. Var tusan har det gått snett i vårt samhälle när sexuella "vardagstrakasserier" är så vanligt och ses som näst intill normalt?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

SaraFag
9/22/17, 4:40 PM
#27

Har ofta fått utstå smeknamn som "fitta", "hora" osv då jag bestämt tackat nej sex. Ofta fått höra att jag är "en jävla fitthora" (vad nu än det är?) när jag inte velat bli tagen på rumpan/brösten etc av främmande killar. Mitt ex kunde jag inte ens krama utan att han började "jucka" mot mig. Jag kunde knappt titta på honom utan att han trodde att jag ville ha sex med honom. Rörde han vid mig var det alltid på rumpan eller brösten trots att jag sa nej. Och tackade jag nej till sex med honom var jag dum i huvudet, ett jävla mongo, jag hade problem, var onormal. Han tvingade sig på mig vid några tillfällen. (Vill inte gå in på detaljer på de tillfällena, vill lägga det bakom mig) Kan kort säga att jag har aldrig mått så psykiskt dåligt i ett förhållande som med den killen.

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
Agda
9/22/17, 11:02 PM
#28

Den enda gången jag har blivit tafsad på var faktiskt utav en tjej när jag var 13 år. Av någon anledning så tyckte hon och hennes polare en gång att det var roligt att släcka ljuset i korridoren utanför omklädningsrummet, när vi väntade på att få komma in i gympasalen, och ta på mina bröst och även tafsa på min kompis (tror även att min kompis blev tagen på brösten). Min kompis rev ifrån, men jag (som har svårt för att säga ifrån) stod bara tyst och tänkte att inser väl vad fan de tar på (tror de var 5-6 tjejer i gänget, men bara en tog på mig och en tog på min kompis). Det tjejgänget gillade att mobba mig och min kompis tills vi fick byta klass.

[Sandi92]
9/22/17, 11:18 PM
#29

Nej, kan inte komma på att jag nånsin blivit utsatt för nåt sånt.

Snowblind
9/23/17, 2:24 PM
#30

Har en liten följdfråga på detta ämne: om t.ex. någon klämmer på ens rumpa mot ens vilja och man vet vem som gjorde det. Hur ska man agera?

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Maria
9/23/17, 2:27 PM
#31

#30 Upplysa personen i fråga att det inte är ok till att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snowblind
9/23/17, 2:39 PM
#32

#31 bra idé, tack! :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Kalli
9/26/17, 6:14 PM
#33

Ja, det har hänt. Allt från män som inte klarat av ett nej som fortsatt tafsa eller kallat en hora till ryktesspridning och sexuella förslag.

vendelay
9/26/17, 6:35 PM
#34

Satt och funderade på detta idag och insåg att även om det fortfarande händer mycket nu så hände de allra grövsta och värsta grejerna när jag var minderårig. Nu är jag 23 så jag är inte direkt gammal men om jag jämför med hur vuxna och ärligt talat gamla män betedde sig när jag var 14 så är det en enorm skillnad. Nu är det oftast män som åtminstone är ungefär i min ålder men för 10 år sedan kunde det handla om typ 60åriga gubbar som fällde kommentarer som "en sån skulle man ha i sovrummet" (för jag är lite brunare än normalsvensken så de tyckte att jag var "exotisk" <-- deras ord). Jag minns inte exakt när just den grejen hände men jag tror att jag var under 15 år.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VeilofElysium
9/27/17, 12:05 AM
#35

En kollega, han var gift med barn och ändå skulle det tjatas hela tiden om hur hård han är och att han vill ligga med mig. Att han ville följa med mig hem och "visa vad han kan". Samtidigt hade han ingen respekt och kunde inte ta instruktion från mig som jobbat där längre än honom. Han hade riktigt kass kvinnorsyn. Sa till chefen flera gånger utan reaktion och till slut så hotade jag att säga upp mig. Som tur är kom den in en kompetent restaurangchef och fick idioten sparkad i samma veva.

Lona
9/27/17, 10:43 AM
#36

Är det förresten någon som har statistik på hur många kvinnor som utför sexuella trakasserier? Att det är betydligt färre än männen kan vi nog vara överens om, men hur stor är skillnaden, tro?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
9/27/17, 10:35 PM
#37

Allt från grabbad mellan benen på ett badhus, klämd på rumpan på krogen, var på massage och han som masserade tryckte sitt stånd längs mot min kropp till att ha utsatts för flera blottare. blivit sexuellt antastad av min bror och kusin vid många tillfällen som liten med mera 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
9/28/17, 4:37 AM
#38

I Japan är det vanligt att män tar på en i trängseln på tågen. Däremot ska man då inte säga nåt för då är det en själv som skapar ett spektakel och det är inte okej osv. Sjuk logik.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alicetrött
9/28/17, 8:16 AM
#39

När jag gick i skolan var det en hel del tafsande men efter jag gått ut grundskolan och började gymnasiet så upphörde trakasserierna. Så i vuxen ålder har jag aldrig blivit utsatt.

Lona
9/28/17, 10:05 AM
#40

#38, Det trodde jag faktiskt inte om japanska män! De vi har haft på jobbet har varit oerhört artiga och respektfulla (och jag kan inte tänka mig att de betett sig annorlunda i andra sällskap). Om jag nu ska dra fram lite fördomar, när det gäller just Japan, kan det variera beroende på samhällsklass/status, tro? Å andra sidan tror jag ju att svenska män som utför sexuella trakasserier gör det oavsett samhällsklass…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
9/28/17, 6:21 PM
#41

#40 Nu har det inte hänt mig personligen, men flera vänner, och det är typ "allmänt känt". Speciellt just att man inte ska typ riva ifrån, speciellt som utlänning, för då är det man själv som gör en stor grej av det och det är inte okej. På vissa stationer i Tokyo finns det dessutom varningsskyltar för tjejer med kjol som visar att män kan utnyttja det genom att ta bilder på ens intima delar.

Som jag förstått - och ta det inte som fakta - är det ett fenomen som händer i olika samhällsklasser och olika status. Men som sagt, det är bara vad jag förstått efter att ha bott där och pratat med många där om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Anonym
Anonym
10/1/17, 7:43 PM
#42
powerade
10/2/17, 9:35 PM
#43

Jag har inte varit med om något som för min del känts jobbigt. Men jag vet inte vart man ska dra gränsen till sexuella trakasserier. När allmänheten inte tycker det är ok eller när det är jag själv som inte tycker det är ok?

vendelay
10/2/17, 9:46 PM
#44

#43 När du inte tycker att det är okej. Samhället verkar ju inte ens tycka att riktigt grova Våldtäkter är fel, om vi ska gå efter domar, så… Allt som görs mot dig utan din tillåtelse. T.ex. någon skriker något sexuellt / stötande åt dig, någon rör dig på ett sexuellt sätt utan att du givit ditt medgivande, någon som helt enkelt inte respekterar att du bestämmer över din kropp liksom.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tismon]
10/8/17, 4:36 PM
#45

Inte för att vara sån, men jag som tjej har blivit sexuellt antastad av en annan tjej trots att jag tydligt sagt ifrån. Flera gånger. Så att det bara är män är ju lite fördomsfullt Det jobbiga är att när det är en tjej som gör det blir man inte tagen på allvar. Hade det varit en kille hade alla agerat direkt.

vendelay
10/8/17, 4:45 PM
#46

#45 Fast det är väl ingen i tråden som har sagt att det bara är män? Det är ju bara det är det uppenbarligen är mycket fler män och därför skriver folk om män.

Håller med om att folk inte reagerar om det är en person av samma kön, eller egentligen överhuvudtaget om det är en kvinna som tafsar på en man heller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tismon]
10/8/17, 4:54 PM
#47

#45 Ah nej, jag läste inte igenom hela tråden innan jag skrev det så det var lite dumt av mig. Men aa, det blev istället när man sa ifrån, att victimblame:a. Hon som gjorde det ifråga var en mobbad tjej utan vänner, så försökte man be om hjälp eller göra något var man en mobbare. Så trist för jag fick otroligt mycket skuldkänslor från att må dåligt över det som hände.

[Tismon]
10/8/17, 4:58 PM
#48

Sen så har jag även upplevt sexuellt utnyttjande från en kille under nästan två år, så det är ju tyvärr ganska vanligt. Vet inte om det räknas att bli fetishized men jag är asiat och det har ju folk med yellow fever reagerat på. Oftast äldre vita män. Tydligen är jag en exotisk liten lotusblomma

Annons:
vendelay
10/8/17, 5:14 PM
#49

#48 Ja, det är ju tyvärr vanligt. Jag ser väl väldigt "svensk" ut men är lite brunare och har också råkat ut för sånt. Jäkligt äckligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tismon]
10/8/17, 11:52 PM
#50

#49 Fy vad vidrigt. Jag skulle aldrig någonsin försvara en antastare eller på något sätt victimblame:a, men läste en ganska intressant artikel om varför (nu specifikt) män kan ha svårt att fatta samtycke. Doesnt justify it obviously, men man kan få en inblick om varför det sker och att ist försöka motarbeta media av sådant slag: http://www.cracked.com/blog/how-men-are-trained-to-think-sexual-assault-no-big-deal/

vendelay
10/9/17, 11:25 AM
#51

#50 Bra länk. Även om det såklart inte (precis som du säger) går att bortförklara så kan det ju vara bra att försöka förstå varför samhället ser ut som det gör.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: