Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1392 ggr
Mysan1
9/16/17, 12:53 PM

mens efter drickandet av kaffe?

Hej!

Hoppas att det finns någon som har ett logiskt svar på min fråga:)

Jo det är så att när jag dricker kaffe, får jag efter någon dag senare mens. Varför är det så? Te och energidrycker med koffein är inget problem och även att ha kaffe i bakelser osv är inget problem men just att dricka en kopp kaffe går inte. Har mjölk i kaffet och i teet men det är inte mjölken som ger mens.

Dricker inte kaffe alls nu eftersom jag inte vill ha mens, hoppas ni förstår vad jag menar. Men får även mens när jag inte dricker kaffe, som det ska vara.

Min mens är väldigt oregelbunden och hoppar ganska många månader mellan gångerna, är 15 år och fick mens när jag var 13, har aldrig varit regelbunden.

Kan det vara någonting i själva kaffet som sätter fart på mensen? skulle verkligen vilja veta då jag tycker om kaffe:) Dricker ibland kaffe när jag har mens men det har ingen effekt då. 

någon som har ett tips/svar? S

Annons:
JoannaLi
9/16/17, 12:57 PM
#1

Kan det vara så att du känner ett större sug efter kaffe precis innan mens? :)

Honestyisdead
9/16/17, 12:58 PM
#2

Så om du dricker kaffe varje dag menar du att du skulle ha mens 365 dagar om året?

Låter ganska otroligt. Jag tror mer på tillfälligheter.

Mysan1
9/16/17, 1:07 PM
#3

#1 Nej det är inte så att jag känner ett sug efter kaffe precis innan mens, det är mer slumpmässigt. Det var längesen jag drack kaffe, utom under mens. det är mer 'nu ska jag prova dricka en kopp kaffe', eller inte ett sug jag märker av medvetet. 

#2 Tror inte det, har inte provat att dricka kaffe varje dag men det är mer som om kaffet sätter igång mensen.  Det började med att jag drack en Chailatte och mådde jättedåligt nån timme senare med mensvärk osv och fick mens dagen efter. Samma sak hände flera gånger fast mådde mindre dåligt efter vanligt kaffe.

JoannaLi
9/16/17, 1:09 PM
#4

#3 Chailatte brukar ju vara gjord på chaite? 

Om du dricker kaffe t.ex. var 10e dag, får du mens var tionde dag då? Eller har du en relativt regelbunden cykel? 

Jag tror nämligen att det är mensen som påverkar kaffedrickandet, och inte tvärtom :)

Honestyisdead
9/16/17, 1:11 PM
#5

#3 Nu visade du ju själv att det inte beror på kaffe. Chai latte är inte kaffe.

Jag håller fast vid mitt svar.

Aleya
9/16/17, 1:15 PM
#6

Jag vet att sex kan sätta igång i förtid men kaffe? Nej det har jag aldrig hört eller märkt. Då skulle ju många kaffedrickare ha problem. Så tror det är du som undermedvetet dricker det då du ska få mens och tada, så tror man att det hör ihop..

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mysan1
9/16/17, 1:16 PM
#7

#3  Alltså har inte provat att dricka kaffe så, men tänkte prova dricka kaffe varje dag nu och se vad som händer ( har nämligen mens nu, slutet av den) så när mensen är över ska jag dricka kaffe och se om den kommer igen.  min mens är inte regelbunden utan 'hoppar' över flera perioder, så har detta år haft mens 4 gr.

Det är mer att om jag dricker jag kaffe så får jag mens i ca 7-8 dagar. Men som sagt dricker jag inte kaffe eftersom det (enligt mig) gör att mensen kommer

Mysan1
9/16/17, 1:17 PM
#8

#5 Fast får ju mens av vanligt kaffe oxå

Honestyisdead
9/16/17, 1:19 PM
#9

#8 Men chai är inte något kaffe alls. Det är te.

Återkom med ditt resultat sen.

Mysan1
9/16/17, 1:21 PM
#10

#6 Kanske, men har inte druckit kaffe på länge och ändå fått mens utan kaffe drickandet.  Vad jag märkt har jag inget sug efter kaffe utan tycker bara att det är gott.

Mysan1
9/16/17, 1:23 PM
#11

#9 Det har du rätt i, :) Men dricker te varje dag så det är inte teet, inte vad jag vet iaf.

Aleya
9/16/17, 1:35 PM
#12

#10 tror ändå att det är i ditt huvud och har inget med kaffet att göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

beem
9/16/17, 2:08 PM
#13

Det finns  mycket att läsa om kaffets inverkan.  Googla på Coffee affects the menstrual period


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Katti
9/17/17, 12:56 AM
#14

Mens får du ungefär två veckor efter ägglossningen för att livmoderslemhinnan stöts ut. Så när du ska få din mens är redan "bestämt" ett par veckor innan det händer. mellanblödningar kan man dock få vid olika tillfällen och av olika orsaker. Du får experimetera med kaffedrickandet för att kolla om det verkligen ger dig mellanblödningar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Devya]
9/17/17, 5:08 PM
#15

Eftersom din mens är oregelbunden så tror jag att det handlar endast om slumpen. :)

Sarah
9/21/17, 3:36 PM
#16

Det är lätt att tro att saker har samband om slumpen råkar göra att det sammanstrålar. Men, det är slumpen du har upptäckt.

sp0ngeb0b
9/23/17, 9:18 AM
#17

Alltså, jag måste bara inflika en liknande grej som garanterat berodde på slumpen. När jag gick i högstadiet (tror jag) hade jag ett par trosor, det var inget speciellt med dem, vanliga vita bomullstrosor. Grejen var att i princip varje gång jag använde dem fick jag mens. Och då blev det ju tråkiga fläckar i dem pga att de var vita. Jag använde dem kanske 1 gång varannan månad men hade också väldigt oregelbunden mens som kunde komma lite när som. Men igen, det var garanterat en slump.

[134643]
9/23/17, 5:50 PM
#18

Det kan ju också vara så att du omedvetet får ett sug efter kaffe när mensen är nära. Jag kan vara extremt sugen på choklad och inte fatta varför, sen när mensen kommer ett par dagar efteråt förstår jag kopplingen haha.

Upp till toppen
Annons: