Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1704 ggr
[Sandi92]
9/2/17, 6:00 PM

Är detta mycket (alkohol)?

Tycker du att två små snapsflaskor med 50 ml i varje (36% i ena och 38% i andra) plus en stor flaska starköl är mycket, på ca en timmes tid? Hur påverkade hade ni blivit?

Annons:
Ria74
9/2/17, 6:10 PM
#1

Går inte riktigt att svara på hur påverkad man blir. Det beror på allmäntillstånd, hur mycket eller lite man ätit innan, vikt och hur van man är att dricka alkohol. För min del är den mängden du beskriver mycket men jag dricker inte alkohol i vanliga fall. Däremot jobbar jag deltid med alkohol och studerar effekterna alkohol har på människokroppen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lojs
9/2/17, 6:11 PM
#2

Ja, för mig skulle det vara jättemycket. Jag hade blivit riktigt påverkad och möjligtvis börjat må illa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wellcraft
9/2/17, 6:16 PM
#3

Det är ju helt olika från person till person.
Jag hade knappt känt av det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wony
9/2/17, 6:34 PM
#4

Sånt varierar ju så himla mycket från person till person. För mig skulle det väl vara medelmycket, skulle förmodligen märka av det och bli lite påverkad, men inte så värst mycket. Detta under förutsättning att jag är hyfsat pigg innan och ätit bra etc.

emeliiiiieee
9/2/17, 6:37 PM
#5

Jag skulle knappt ha känt av det.

Snowblind
9/2/17, 6:44 PM
#6

Tillräckligt skulle jag säga, men jag dricker inte öl. Hade inte velat dricka något mer under den  timmen iallafall - då hade det blivit för mycket.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Annons:
[Sandi92]
9/2/17, 7:02 PM
#7

Tack för svar. Drack denna mängden i förgår kväll och kom i diskussion med en person som tyckte det var jättemycket. På henne lät det som om man måste vara nästan alkis för att tåla så mycket som kvinna utan att bli nämnvärt påverkad. Blev möjligtvis lite salongsberusad, men inte mer.

Snowblind
9/2/17, 7:17 PM
#8

#7 Ja som jag förstått det så har man olika toleranser när det gäller alkohol och för mig spelar det stor roll ifall jag ätit innan eller ej. Om jag har ätit en ordentlig middag så blir jag inte alls lika påverkad. (men är endå rätt så lättpåverkad skulle jag tro.) Jag undrar dock om det kan vara genetiskt eller om det är baserat på den mängd man tidigare intagit… Eller om olika toleranser helt enkelt är en myt? ;o

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Ria74
9/2/17, 7:59 PM
#9

#8 Dricker du ofta utvecklar du en tolerans och tål därför mer innan du känner dig berusad. Det är ingen myt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
9/2/17, 8:02 PM
#10

En länk om alkoholtolerans https://alkoholhjalpen.se/tolerans

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
9/2/17, 8:04 PM
#11

#8 det är därför dom som är alkoholister kan dricka typ en liter ren sprit vissa gånger. För deras tolerans har ökat så mycket. Nu är det ju inte bra att dricka så mycket för levern. För den tar skada och tillslut kan den inte repa sig och blir fettlever och går sedan in i sk cirros. Dvs att det blir en skrumplever, och då är levern så pass körd att man får en massa andra otrevliga bieffekter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
9/2/17, 8:47 PM
#12

För mig hade det röckt med en stor starköl utan snaps för att bli snurrig. En deciliter snaps på det, inom samma timme, och jag hade förmodligen inte tyckt det var behagligt långre. För mig är det mycket ja!

Honestyisdead
9/2/17, 9:05 PM
#13

Jag hade inte märkt av det nämnvärt tror jag. Dricker aldrig sprit dock så jag är inte helt säker.

Min väninna hade definitivt känt av det.

Annons:
Snowblind
9/2/17, 10:20 PM
#14

#9 #10 tack! Väldigt intressant länk. Har aldrig funderat på detta försän nu så tackar för den. Kul att det kan vara ärftligt med toleransnivåer, har aldrig själv känt mig beroende av alkohol utan dricker väldigt sällan. Och förut drack jag alltid cider så hann bli "mätt" på att dricka innan jag blev full. Men vet att med shots så kan det gå fort.

#8 Yes, märker inte av någon märkvärd toleransuppbyggnad hos min mor men antar att det är pga att hon oftast dricker på tom mage. Man måste respektera skadan som kan skapas av alkoholen verkligen.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

tk1971
9/4/17, 8:39 AM
#15

Personligen hade jag definitivt känt av det, om jag drack det på en timme. Jag dricker inte särskilt ofta, väldigt sällan vin och aldrig öl. Så 1 dl starksprit på en timme - ja, jag hade absolut blivit lite småsnurrig. Och sen beror det ju såklart på om man har ätit innan eller inte. 

Jag tycker inte man ska skylla folk för att vara alkis om man inte känner till dem och vet vad de har för alkoholvanor. Alkoholism är fortfarande stigmatiserat och ett laddat ämne, så det är inget man bör slänga omkring sig hur som helst.

Upp till toppen
Annons: