Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 744 ggr
Anonym
Anonym
8/24/17, 7:05 PM

trikotillomani

Hej alla får svara men skriver här på kvinna för att man kan vara anonym :) Jag har i princip alltid nån sorts inflammation i nacken. Dels pga överrörlighet och felaktig och ensidig belastning, men lider också av så kallad trikotillomani, tror jag i alla fall. Det betyder typ att man måste dra bort hårstrån. Ibland kan jag fastna med detta i flera timmar, eller flera gånger om dagen, som i ett maniskt tillstånd där jag är superkoncentrerad och bara måste få bort de håren jag tänkt, även om de knappt växt ut. Det gör att jag spänner mig pga koncentrationen och har gett mig ännu mer problem med nacken som också gör att det gör ont i ansiktsmusklerna på samma sida som där jag har ont i nacken. Detta är så jobbigt att gå med varje dag och jag kan verkligen inte sluta att göra det värre, dvs  sluta spänna mig flera timmar om dagen för att ta bort hårstrån. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att sluta :/ Som tur är tar jag inte bort hår från huvudet, men på många andra ställen. Har lyckats hålla mig borta från pincetten typ ett dygn men sen var jag tillbaka igen, känns hopplöst. Det värsta är alltiså inte själva grejen att jag drar bort hår utan att jag får muskulära problem av det när jag sitter i nån onaturlig ställning i typ 1-2 timmar varje dag och helt maniskt måste dra bort alla hår jag ser typ. Vet verkligen inte hur jag ska bli av med detta tvångsbeteende :/

Annons:
Honestyisdead
8/24/17, 7:20 PM
#1

Sök hjälp hos psykiatrin.

Anonym
Anonym
8/24/17, 7:26 PM
#2

Det kanske låter dumt men av nån anledning skäms jag verkligen över detta problem och har inte vågat söka nån hjälp :/

Honestyisdead
8/24/17, 7:28 PM
#3

Det är verkligen inget att skämmas över. Det problemet är inte så ovanligt som man tror.

janejane
8/24/17, 7:58 PM
#4

Kan du inte bara ta en vanlig rakapparat eller liknande till det hår du vill ha bort så är du klar på några sekunder och slipper stå och plocka för hand och få ont.

Maria
8/24/17, 8:01 PM
#5

#4 Fast det här handlar om något annat. Något man inte kan styra riktigt själv och det kan ge stora problem.

Jag tycker också att du ska söka vård och det är inget att skämmas för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/24/17, 8:02 PM
#6

#4 Tycker du ska läsa om vad trikotillmani är.

Det hjälper inte att raka.

Annons:
Katti
8/27/17, 8:32 PM
#7

Allt man söker till psykiatrin för är väl potentiellt "pinsamt", d v s skulle kunna uppfattas så av vissa?! De ser det inte så, jag lovar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: