Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1880 ggr
ungaylva
8/22/17, 1:02 PM

Komplex för min röst

Jag har en väldigt "ung" röst. Pipig, ljus. Och jag är 30 år fyllda.

Detta låter som en väldigt löjlig sak att ha komplex över. Och många tänker säkert att det bara är någonting jag fått för mig och att ingen annan än jag tänker på det. Men så är det faktiskt inte.

Jag har dejtat killar från nätet i flera år när jag var 20-29 år. Och så gott som varje gång jag bytt telefonnummer med någon så har det blivit alldeles tyst i luren 2 sekunder efter jag svarat. Sen frågar dom om det verkligen är Ylva från kontaktsajten, "för du lät ju så ung, tänkte du var nån dotter eller så"

Idag är jag sambo sedan några månader, men det var likadant i början där. Han ringde mig "hej är det Ylva? Oj vad du lät ung på rösten, är du 30?"

Och igår ringde de från försäkringskassan och min sambo bad mig svara för han stod i duschen och personen i luren sa: " Hej, inte har du din  pappa hemma?"

Jag blir VANSINNIG! Hur får man grövre vuxnare röst och inte så pipig fjantig flickröst? Jag får ju det bekräftat hela tiden att folk tror att jag är en unge om de inte ser mig.

Annons:
Honestyisdead
8/22/17, 1:10 PM
#1

Du kan inte ändra din röst. Du måste acceptera den. Vad gör det att folk tycker du låter ung?

Folk tror alltid att jag är min mamma när dom hör mig. Hon är över 60 och jag är hälften så gammal.

ungaylva
8/22/17, 1:14 PM
#2

Nej men jag tycker bara det känns dumt när jag hela tiden måste förklara att jag ÄR YLVA 30 och inte nån unge som råkar svara telefon. Är ju ingen engångsgrej utan händer gång på gång. Ja jag måste väl  acceptera men tänkte om det fanns några röst-övningar eller så nej jag vet inte men blir bara less på alla som tror jag är lilla Ylva 7 år typ.

molam
8/22/17, 1:21 PM
#3

Jag har exakt samma problem (Är dock bara 23 år Fyllda) Men ALLA till och med föräldrar och vänner tror att jag är nån av mina småsystrar på 9 och 10 år… Galet irriterande och störande, så jag förstår ditt dilemma alldeles för väl x-x Det är så illa att jag hellre skriver MEjl än att ringa, för att när man ringer "Bir man inte tagen på allvar"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annielle
8/22/17, 1:43 PM
#4

Hmm, låter helt klart jobbigt att behöva bli bemött så.

Men jag funderar på om det inte går att få lite hjälp från någon talpedagog eller så?  I

Var dig själv, det finns redan så många andra.

JazzBass
8/22/17, 2:05 PM
#5

Råkade se detta bland nya inlägg. Det är inte nödvändigtvis så som Hera säger. Vi har alla en stor arsenal av ljud/klanger vi kan åstadkomma med våra röster, och fast vi har en viss röst vi känner oss hemma att tala med så är det mycket fråga om en inlärd vana, även om gener förstås också spelar en stor roll. Normalt är det ju så att om vi talar med en annan röst än vår vanliga, t.ex. gör den mörkare eller ljusare, så känns det som att man gör sig till, men jag tror (observera tror, inte vet) man kan ändra på olika detaljer kring hur man formar rösten med medveten, konsekvent övning, så det låter annorlunda. Nån lätt sak tror jag dock inte det är, folk har t.ex. alltid tyckt att jag pratar svagt normalt, och även om jag vet hur jag ska göra för att tala kraftigare, så känns det så överdrivet och obekvämt att göra det. Det invanda är ofta svårt att ändra på.

 Inom sångtekniken Complete Vocal Technique (CVT) pratar man om fyra olika olika modes, grundklanger kan man väl kalla dem på svenska, och faktum är att man alltid använder någon av dessa även när man talar, inte bara sjunger. Googla lite om du är intresserad.

För övrigt tror jag du kunde ha nytta av att uppsöka en talterapeut som ett första steg att se om det finns sätt att åtgärda problemet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Herveaux
8/22/17, 2:05 PM
#6

Det finns diverse övningar och knep som en del av oss transkillar använder för att få en mörkare röst. 
Knep som jag är mer eller mindre säker på att dom inte är skadliga för rösten/stämbanden i längden är att försöka prata lite långsammare och att använda mer magstöd.

Tycker också en talpedagog borde kunna ge råd.

(Jag har hört att en del kvinnor får aningens mörkare röst efter graviditet så om du vill ha barn så kanske du får mörkare röst som extra bonus.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[AnimeV4]
8/22/17, 4:44 PM
#7

Det finns nog hopp för dig TS! Jag förstår delvis ditt problem då min röst är ljusare än vad den förväntas vara, men jag har ju en möjlig behandling för det.

Håller tummarna för dig i vilket fall som helst och håller med om att du ska kontakta en talpedagog!

#6 Jag har faktiskt hört att det tvärtom kan vara skadligt med röstträning för oss transkillar, men det beror kanske på vilken metod man använder sig av. Däremot får transkvinnor ofta träna livet ut. Jag vet inte om det är sant att det är skadligt. I sådana fall beror det väl på att det är bättre (mindre skadligt?) att göra rösten ljusare än mörkare.

ungaylva
8/22/17, 4:55 PM
#8

Tack för tips. Sen vill jag ju naturligtvis inte ha basröst som en karl. Utan vill låta som den vuxna  kvinna jag är och inte  som nu att folk som inte känner mig automatiskt tror att de pratar med ett barn och att dom ber mig hämta mina föräldrar.

Herveaux
8/22/17, 5:02 PM
#9

#7 Jag har också läst om att vissa metoder kan vara skadliga när man försöker få fram en mörkare röst, därför tipsade jag bara om dom knep som verkar harmlösa här i tråden.

Transkvinnor som har genomgått en manlig pubertet får inte spec. mycket ljusare röst av sin hormonbehandling eftersom den inte påverkar deras stämband, därför måste dom "skola om" sin röst.
Vi (transkillar) däremot får en naturligt mörkare röst av testosteronet då hormonerna gör att våra stämband växer.
(Du vet säkert detta redan men tar med det för andra läsare i tråden.)

#8 Ingen risk att någon kommer ta dig för kille med tipsen du fått i tråden,
men du kanske iaf inte låter lika ung och späd i tonen.
Om du tar kontakt med en talpedagog eller liknande vore det spännande med en uppdatering sen och höra om folk tolkar din röst annorlunda.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Devya]
8/22/17, 6:54 PM
#10

Här är en till som har exakt samma problem! Telefonförsäljare ringer jämt och frågar efter mamma eller pappa! Ingen vill riktigt tro att jag är 30 ( blir 31 i år). Jag har däremot inga komplex även om jag har blivit kallad för det ena och det andra (bla chipmunk). Visst hade jag vid ett skede lite komplex men jag valde att börja acceptera min röst och nu har jag kommit över det och kan även skämta om saken. Hoppas att du också kan lära dig att acceptera din röst!

Splatter
8/23/17, 1:58 PM
#11

Många, till och med vår mor, kan inte höra skillnaden mellan min brors röst eller min röst över telefon. Brodern är 23, jag är en kvinna runt 30! 😮 

Håller med någon av ovan inlägg som rekommenderar talpedagog om du vill lära dig tala lite mörkare än vad du gör just nu, gör det INTE på egen hand för att skada stämbanden vill man inte göra.

JazzBass
8/23/17, 4:08 PM
#12

Man skadar inte stämbanden riktigt så lätt. För sång och annan röstanvändning gäller en superenkel regel: Känns det fel (eller känns alls på nåt speciellt vis) i halsen, käken eller nåt annat ställe som används, så gör man nåt fel. Samma sak om man blir hes, för det ska man inte bli ens fast man sjunger som Brian Johnson i AC/DC. (Om det skulle ha skadat hans röst att sjunga som han gör hade de nog inte haft en så lång karriär med många världsturnéer bakom sig). 

Men jag håller som sagt ändå med om att det allra bästa i TS ställe är att konsultera en talterapeut (eller talpedagog, som det verkar som att ni kallar yrket i Sverige? Själv är jag finländare).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

alicetrött
8/24/17, 8:11 AM
#13

Folk säger att jag låter betydligt yngre i telefon men då menar dom ca 18-20 år och inte att jag låter som ett barn. Jag förstår att det blir irriterande när myndighetspersoner ringer och ber en hämta mamma/pappa. Då är det ju inte bara att man låter lite yngre än man är utan dom tror rent av att man är den lilla dottern i familjen.

Annons:
Fransu
8/24/17, 12:23 PM
#14

Intressant tråd. Kan på något sätt förstå din frustration TS, att kanske inte bli tagen på allvar på grund av din röst.

Min svärmor har ljus röst. Inget man direkt tänker på när man pratar med henne "live". Men första gången jag talade med henne i telefon och hon presenterade sig inte för hon tog för givet att jag kände igen henne. Då undrade jag vad det var för ung tjej som pladdrade på så glatt med mig om allt möjligt. Efter en stund så trillade polletten ner, att det var svärmor. Men den ljusa rösten i telefon låter väldigt trevlig enligt mig. Så jag tänker att det kanske din också gör, så trots att det är ett irritationsmoment att behöva berätta att du är 30 år, så tror jag folk blir glada över att höra dig. 🙂

Själv har jag lite motsatt "problem". Har ofta fått höra av folk som talat med mig i telefon innan dom träffat mig att jag låtit både större och "tuffare" än jag ser ut i verkligheten. Min röst är mer åt det mörka hållet. Man hör att jag är kvinna utan problem, men tydligen låter jag hårdare på rösten än vad jag är. Vilket ger fel intryck till folk som inte känner mig. Eftersom jag är en oförarglig person, ingen tuffing på något vis.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Gronstedt
8/24/17, 4:43 PM
#15

TS, ett litet knep som kan underlätta är att du gör rösten så djup du kan just när du svarar i telefon eller hälsar på människor. Det kan vara jobbigt att tala länge med en röst som inte känns naturlig, men om du sätter det första intrycket med lite djupare röst så kommer de som hör dig att ha med sig det och få en annan "bild" av dig.

Annielle
8/24/17, 8:22 PM
#16

#14

Har precis som dig motsatt "problem" som också ger fel intryck på samma sätt som för dig till de som inte känner mig. Kan ju vara en fördel ibland, men jag upplever ofta som problematiskt i kontakt med vården eftersom det även gör att jag låter piggare och friskare än vad jag många gånger har varit och då inte tas på allvar (ser nog oftast i och för sig friskare och piggare ut än vad jag är också)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: